Über ja taksien tulevaisuus

Profiilikuva
Blogit Americana
Marko Maunula on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Über-kyytipalvelu on synnyttänyt kiehtovan debatin kyydityssektorin tulevaisuudesta sekä muuttuvista suhteista työntekijöiden ja -antajien välillä.

Über on älypuhelimien avulla toimiva freelancer-taksien palvelu, jossa Überin työntekijät käyttävät omia autojaan asiakkaiden kuskaamiseen. Halukkaat kuskit hakeutuvat sopimukseen Überin kanssa, Über tarkastaa ja monitoroi kokelaiden autojen kunnon ja siisteyden, kokelaiden soveltuvuuden alalle sekä asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden.

Kun kuski on päässyt sopimukseen firman kanssa, Über asentaa omat navigaatio- ja kontrollilaitteensa kuskien autoihin, ja kuskit saavat pitkälti itse päättää, missä ja milloin ja kuinka paljon he haluavat työskennellä. Kuskit tienaavat yleensä noin 10 dollaria / tunti plus juomarahat.

Über hakkaa laadussa amerikkalaiset taksit 6–0.

Varsinkin siirtolaisten täyttämissä suurkaupungeissa taksin ajaminen on usein juuri maahan muuttaneiden kavereiden ensimmäinen työpaikka. Itse olen useasti joutunut turhautuneena antamaan ajo-ohjeita eksyneelle lahorelaiselle wannabe-Fittibaldille, jonka englannin kielen taito rajoittuu sataan sanaan. Tämän lisäksi atlantalaiset taksit ovat valtaosin likaisia, vanhoja, epäluotettavia ja tulevat myöhässä jos aina silloinkaan.