Presidenttikokelaat ja valokuvien vaarat

Profiilikuva
Blogit Americana
Marko Maunula on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Yksi valokuva vahingoittaa enemmän kuin satatuhatta sanaa.

Monissa viime vuosikymmenten presidentinvaaleissa on esiin noussut yksi kuva tai photo op -tilanne, joka käytännössä tuhosi hävinneen ehdokkaan saumat presidenttiyteen.

Vuonna 1988 Massachusettsin liberaali kuvernööri Michael Dukakis yritti esitellä itsensa vahvana ylipäällikkö-kokelaana nousemalla tankin ohjaksiin. Lopputulos oli lähinnä naurettava. Kravatti vilkkui takin alla, ja Dukakis näytti yhtä luontevalta kuin kala polkupyörän sarvissa.

Dukakis nousi demokraattien ehdokkaaksi toisen valokuvan avulla. Karismaattinen Gary ”uusi Kennedy” Hart oli matkalla esivaalivoittoon, kun huhut hänen aviollisesta uskottomuudestaan alkoivat pyöriä lehdistössä. Hart kehoitti lehdistöä seuraamaan häntä. Huono idea. Kuva Hartista rakastajattarensa kanssa tuhosi hänen kampanjansa, ja Dukakis nousi takasuoralla voittoon.

Vuonna 2004 John Kerry vieraili NASA:n avaruussukkula-keskuksessa. Tutustuakseen kohteeseen Kerryn piti sonnustautua suojapukuun ja kontata tunneliin. Jostain käsittämättömästä syystä hänen kampanjahenkilökuntansa suostui julkaisemaan kuvan tapahtumasta.

Vuonna 2008 kuva Barack Obamasta perinteisessä heimopuvussa meinasi aiheuttaa isoa vahinkoa, mutta Obamalle lääpällään ollut lehdistö ei halunnut toitottaa kuvaa liikaa. Tämän jälkeen Obaman kampanja ja avustajat ovat olleet äärimmäisen varovaisia Obaman imagon ja photo op -tilanteiden suhteen.

Uudet otokset Mitt Romneysta maatilalla eivät ole Dukakis-Kerry luokkaa, mutta valokuvien julkistaminen on huono päätös Romneyn kampanjalta. Takki ja sivullisuutta ainoastaan korostavat trendifarkut ovat tuliterät, selvästi hankittu kuvaussessiota varten. Kuvien tarkoitus on esitellä Romney kansanmiehenä, mutta ne ainoastaan korostavat Romneyn herraskaista etäisyyttä tavallisista amerikkalaisista.

Amerikkalaiselle politiikolle on elintärkeää oppia teeskentelemään vilpitöntä ja ”aitoa” tavista. Imagen täytyy olla uskottava. Bill Clinton näytti uskottavalta kalastaessaan amerikkalaisisäntien ääniä metsästyshaulikko kädessä tai haalarit jalassa. Romneyltä tämä ei onnistu. Miehen kampanja tarvitsee uuden imagokonsultin.

Soundtrack: Outkast, Hey Ya.