Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

Onko autoilun kultakausi päättymässä?

Marko Maunula
Blogit Americana 28.1.2014 14:00

The Atlantic pohtii webbisivuillaan yksityisautoilun tulevaisuutta ja sen suhdetta demograafiseen ja sosioekonomiseen muutokseen Yhdysvalloissa.

Tutkimus osoittaa, että parhaiten koulutetuissa ja hyvätuloisimmissa kaupungeissa Yhdysvalloissa on vähiten yksityisautoilua. New Yorkin, Bostonin, San …

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Marko Maunula

Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Keskustelu

Kyllä kestää kauan ennen kuin amerikkalainen hylkää molemmat autonsa.
Kunnollista julkista liikennettä ei ole kuin suurissa kaupungeissa. Maan sisäistä liikennettä hoitaa monet lentoyhtiöt, greyhound-bussit ja Am-trak-junat.
Jos asuu Manhattanilla niin autosta ei ole kuin haittaa koska parkkipaikkaa autolle ei löydy ja julkinen liikenne on hyvä. Metro (subway) on siellä erinomainen pohjois-etelä-suunnassa. Poikittaisliikenne busseilla ei ole niin näppärää.
Mutta jos asut vaikka missä osaa maata pienessä kaupungissa, maaseudusta puhumattakaan, niin auto on aivan välttämätön.

Näitä luetaan juuri nyt