Blogit

Professori Marko Maunula seuraa USA:n politiikkaa ja populaarikulttuuria

Lontoon mellakat ja myytti verkostoitumisesta

Blogit Americana 17.8.2011 13:18
Marko Maunula
Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Selitykset Lontoon mellakoista ovat tarjonneet tuttuja selityksiä. Vasemmistolle kyse on vieraantuneiden ja kapitalismin variouttamien nuorten raivosta, ja oikeistolle kyse on kelvottomien huligaanien riehumisesta. Molemmat selitykset ovat liian helppoja.

Professori Anne-Marie Slaughter argumentoi The Atlantic -lehdessä, että Lontoon mellakoissa oli kyse yhteiskunnan pirstoutumisesta. Pointti näyttää ainakin pikaisessa tarkastelussa toimivalta.

Internet-aikakausi on synnyttänyt romanttis-idealistisen kultin, joka uskoo internetin luovan uuden maailmankylän. Kyberavaruudessa singahteleva informaatio kutoo maailmasta massiivisen verkon, joka yhdistää koko maailman sukupuolesta, iästä, ja kotimaasta riippumatta. Ihmiset oppivat ymmärtämään toisiaan, rauha ja vauraus ja luovuus leviävät, ja maailma ottaa jälleen merkittävän askeleen kohti hegeliläistä historian loppua.

Optimistiset visiot ovat jossain määrin totta, mutta tämä mielikuva on aivan liian ruusuinen sekä unohtaa sosiologiset lainalaisuudet.

Sosiaalipsykologia kertoo, että kun konservatiivi ja liberaali kohtaavat, he molemmat maltillistavat maailmankuviaan. He haluavat pitää toisistaan, ja siten hakevat yhteistä ideologista maaperää.

Kun liberaali tapaa toisen liberaalin tai konservatiivi konservatiivin, he puskevat toisiaan aikaisempaa radikaalimpaan maailmankatsomukseen. Molemmat pyrkivät todistamaan ideologisen puhdasoppisuutensa.

Internet on luonut maailmanyhteisöjä, mutta se on myös radikalisoinut tosiuskovien yhteisöjä sekä johtanut yhä heikkenevään kommunikointiin eri leirien välillä. Pari vuosikymmentä sitten me kaikki saimme uutisemme yleiskanavilta sekä CNN:ltä tai BBC:ltä. Tänään internet sekä kaapelitelevisiot tarjoavat täysin maailmankuvallemme räätälöidyn informaatiopaketin, joka ei pakota meitä edes kuulemaan vastapuolen argumentteja.

Internetin yhteisöt ovat edesauttaneet meitä radikalisoitumaan sekä verkostoitumaan samanmielisten kavereidemme kera, kuten democraticunderground.com, huffingtonpost.com, tai worldnetdaily.com todistavat.

Kuten Slaughter kirjoittaa, yhteiskunnan pirstoutuminen on luonut yhteisöjä, jotka ovat lojaaleja vain yhteisön omille jäsenille. Ulkopuoliset ovat ”ne,” joiden arvoja tai, tässä radikaalissa yhteydessä, omaisuutta ei tarvitse kunnioittaa.

Yhdysvaltoja ovat viime viikkoina vaivanneet flash mob -ryöstelyt. Tavallisesti afroamerikkalaiset teinit ovat internetissä sopineet ryöstävänsä jonkun kaupan tiettyyn kellonaikaan. Myyjät ovat voimattomia, kun kymmenten nuorten laumat tyhjäävät hyllyt parissa minuutissa. Flash mob -ryöstöt ovat kuin Lontoon mellakat pienoiskoossa, toistuen päivittäin ympäri Yhdysvaltoja.

Suomessa samaa ilmiötä näkee mm. anarkistinuorten harrastamissa talonvaltauksissa. Yksityistä omaisuutta ei tarvitse kunnioittaa, sillä tämä on ”niiden” rakennus, ja ne eivät jaa meidän arvojamme.

Laillisessa ja aikuisessa muodossa sama ideologia toistuu teekutsujen sekä hihhuliliberaalien/radikaalien tapaamisissa. Politiikka on ollut aina sekä yhteisten asioiden hoitoa että etupiirien painia, mutta jälkimmäinen on tasaisesti hiipunut amerikkalaisesta keskustelusta.

Lontoon mellakat, teekutsut, ja moderni vasemmistoradikalismi ovat oire, Tauti on maailman pirstoutuminen.

Soundtrack: The Carter Family, Can the Circle Be Unbroken.