Loiko Jumala Yhdysvallat?

Profiilikuva
Blogit Americana
Marko Maunula on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Uskonnollisen oikeiston taistelu amerikkalaisen kouluopetuksen kristillistämisestä on siirtymässä biologiasta historiaan.

Uusin New York Times Magazine käsitteli kasvavaa kiistaa kristinuskon roolista Yhdysvaltain historiassa. Väittely on parhaimmillaan käynnissä Texasissa, missä fundamentalistit ovat aktiivisesti lobanneet muokatakseen historiankirjoja ”jumalallisemmiksi.”

Fundamentalistit pyrkivät tavoitteeseensa hakemalla valtaa Texasin osavaltion koululautakunnassa, jossa virkaan vaaleilla äänestetyt kansalaiset valvovat ja ohjaavat kouluttajien työtä. Fundamentalisteista on tullut tehokas ja yksimielinen ryhmä lautakunnassa.

Hävittyään taistelun luomisopin palauttamisesta kunniaan kouluissa, fundamentalistit käänsivät katseensa historiaan. He haluavat esitellä Yhdysvaltain vankan kristillisenä maana, sekä maan perustajat syvästi uskonnollisina miehinä, joiden toimia ohjasivat raamattu ja judeo-kristillinen perinne.

Fundamentalistien yritykset ovat mallikappale revisionistisesta aktivismista. He pyrkivät poliittisin keinoin hyllyttämään vuosikymmenien akateemisen tutkimuksen sekä historioitsijoiden työn.

Olivatko Yhdysvaltain perustajat uskonnollisia vai ei? Jotkut olivat, jotkut eivät. Thomas Jefferson uskoi, että universumissa on ehkä jonkin sortin korkeampi voima, mutta kristinuskon perimmäinen viesti ei häntä vakuuttanut, Jeesuksen eettistä sanomaa lukuunottamatta. Jefferson jopa leikkasi ja liimasi raamatusta oman testamenttinsä, joka esitteli Jeesuksen moraalifilosofina ilman minkäänlaisia viittauksia ihmeisiin tai jumalalliseen alkuperään.

George Washington oli jossain määrin uskonnollinen ja häntä voi kutsua hyvällä omallatunnolla kristityksi, mutta hän ei ollut missään nimessä fundamentalisti. Kuten useimmat Yhdysvaltain isät, hän oli valistusajan filosofian edustaja, jonka uskonto oli vahvasti deismin muokkaamaa.

Valistusajan filosofia painotti vahvasti uskonnonvapautta sekä valtion ja kirkon erottamista toisistaan. Jopa uskonnolliset Yhdysvaltain perustajat halusivat selkeän rajan uskonnollisten ja maallisten auktoriteettien välille. Fundamentalistien käsitys historiasta on paitsi historiallisesti väärässä, mutta myös hengeltään Yhdysvaltojen perustajien vastainen.

Texas on iso osavaltio, ja sen päätösten vaikutukset leviävät usein aaltoina muihin Etelän osavaltioihin. Taistelu Texasin historianopetuksen sielusta on tärkeä vääntö, jota me historioitsijat seuraamme samalla mielenkiinnolla kuin biologit seurasivat evoluutio v. luomisoppi -kiistaa.

Soundtrack: Randy Newman, Sigmund Freud’s Impersonation of Albert Einstein in America.