Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

Kuluneen vuoden parhaat albumit

Marko Maunula
Blogit Americana 14.5.2010 15:41

Yleensä vuoden parhaat -listat ilmestyvät vuodenvaihteessa, mutta musiikin suhteen kevät ja alkukesä on paras aika katsastaa viimeisen kahdentoista kuukauden parhaat teokset.

Musiikki on ennen kaikkea kesän ilmiö, avonaisine autonikkunoineen, lomaniityillä temmeltävine teineineen, sekä festivaaleineen. Lista on subjektiivinen katsaukseni parhaisiin toukokuiden 2009 ja 2010 välillä ilmestyneisiin albumeihin.

Raekwon, Only Built 4 Cuban Linx, Pt. II
New Yorkin hip hop -soundin ohella Shaolinin suuri poika, Raekwon the Chef on selvästi kuunnellut myös vanhempiensa levykokoelmia, Memphis-soundista Philadelphian souliin. Kuten Wu-Tang Clan parhaimmillaan, Raekwon pystyy venyttämään genren rajoja menettämättä silti piiruakaan katu-uskottavuudestaan. Raewonilla on yksi ja sen mukana kaikki: rapin sisäinen tunto.

Sunn O))), Monoliths and Dimensions
Munkin kaapuihin pukeutuneet, synkissä metsissä ja -mietteissä örisevät taidemetallimiehet tasapainoilevat vaarallisesti tahattoman huumorin ja mykistävän nerokkaan genren muokkauksen valillä. Avantgarde ja metalli sopivat termeinä harvoin yhtä hyvin yhteen kuin tässä paketissa.

Spoon, Transference
Jokainen sukupolvi tarvitsee oman Talking Headsinsa ja/tai Violent Femmesinsä. Spoon on vahvasti edustettuna 2000-luvun parhaiden uusien bändien listalla. Sekoitus huolellisesti rakennettuja biiseja sekä lo-fi, do-it-yourself rentoutta toimivat kuin tautinen.

Massive Attack, Heligoland
Uusin albumi ei ole bändiä parhaimmillaan, mutta keskitasoinenkin Massive Attack on parempi kuin 99 prosenttia muusta musiikillisen markkinapaikan tarjonnasta. Bändi hallitsee samanaikaisesti orgaanisen ja vieraantuneen musiikillisen tunnelman suvereenisesti.

Anais Mitchell, Hadestown
Folk-hippeily on synnyttänyt viime vuosina vaihteeksi mielenkiintoista musiikkia, majesteetillinen Fleet Foxes etunenässä. Anais Mitchellin Hadestown on kunnianhimoinen teema-albumi perustuen antiikin Orfeus-legendaan. Vaikutteissa kuuluvat niin Tom Waits, Kurt Weill, Uuden Englannin folk-perinteet, kuin ripaus New Orleansin messinkiäkin. Häpeämätöntä taidetta.

Soundtrack: katso ylös.