Blogit

Professori Marko Maunula seuraa USA:n politiikkaa ja populaarikulttuuria

Kauppakeskuksen kuolema

Blogit Americana 14.7.2014 14:00
Marko Maunula
Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Amerikkalainen kulutuskäyttäytyminen on keskellä radikaalia myllerystä. Katetut kauppakeskukset (shopping malls) ovat muutoksen näkyvimmät uhrit.

Kun toisen maailmansodan jälkeen julkinen sekä yksityinen sektori ryhtyivät suosimaan lähiöistymistä, lähiöiden katetut ostoskeskukset nousivat tyydyttämään ihmisten kulutustarpeita.

Kun kaupunkien keskustat kuihtuivat, ostoskeskuksista tuli usein naapuruston sosiaalisen elämän keskipiste. Sinne mentiin paitsi ostoksille myös tapaamaan ihmisiä, syömään, elokuviin – tai muuten vain kuluttamaan aikaa.

Uuden sukupolven paluumuutto kaupunkeihin, keskiluokan taloudellinen ahdinko, lähiöiden näivettyminen ja internet ovat heittäneet vakavia haasteita ostoskeskusten tulevaisuudelle. Sodanjälkeisen amerikkalaisen kulutuskäyttäytymisen ikoni on vakavassa alamäessä.

Business Insider -julkaisun jutussa vähittäiskaupan konsultti Howard Davidowitz povasi, että seuraavan 15–20 vuoden aikana jopa puolet Yhdysvaltain noin tuhannesta ostoskeskuksesta pistää lapun luukulle. Luksusluokan keskukset pysyvät pystyssä, mutta keski- ja työväenluokalle suunnatut halvemmat ostoskeskukset ovat matkalla unholaan.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu