Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

GM nilkuttaa kohti konkurssia

Marko Maunula
Blogit Americana 27.5.2009 16:42

”Mikä on hyväksi General Motorsille on hyväksi Yhdysvalloille. Ja päinvastoin.”
Charles E. Wilson, General Motorsin pääjohtaja, 1941-1953.

General Motors ilmoitti neuvottelujen sijoittajien kanssa ajautuneen karille. Rahanomistajat eivät lämmenneet GM:n velkaa osakkeita vastaan -tarjouksille. Sijoittajia häiritsi kaavailtu asetelma, jossa liittovaltio omistaisi 70 prosenttia yhtiöstä, ay-rahastot 20 prosenttia, ja sijoittajat 10 prosenttia.

Sijoittajat ilmeisesti laskivat, että GM on heille arvokkaampi paloiteltuna. Tämä on riskaapeli arvio, sillä mahdolliset operaatioiden, merkkien, tai tuotantolaitosten ostajat ovat nykyisessä markkinatilanteessa harvassa.

Rahanomistajien valmius ajaa GM konkurssiin kertoo karua kieltä markkinoiden luottamuksesta amerikkalaiseen teollisuuteen. Jälkiteollistumisen aikakaudella rahan usko amerikkalaisen autoteollisuuden kilpailukykyyn on liki nollassa. Huonot tuotteet, korkeat tuotantokustannukset, sekä ei-aina-optimaalinen hallintokulttuuri ovat syöneet sijoittajien luottamusta autoteollisuuteen.

Kolikolla on toinenkin puolensa. GM:n matka konkurssiin tarjoaa myös hyvän kurkistuksen tämän päivän Wall Streetin sieluun. Sijoittajat, mukaanlukien mm. suuret eläkerahastot sekä muut ison rahan pelurit, ovat selvästikin halukkaampia pelaamaan riskipeliä konkurssin kanssa kuin sijoittamaan GM:n tuotantoon.

Viime vuosikymmenten muodikkaimmat operaatiot Wall Streetillä ovat keskittyneet luovien rahoitusjärjestelmien keksimiseen sekä hallinnollisten uudelleenjärjestelyiden toteuttamiseen. GM:n sijoittaneiden rahastojen hallitsijat näyttävät tänään luottavansa Wall Streetiin enemmän kuin teollisuuspuistoihin, kirjanpitäjiin enemmän kuin insinööreihin.

Sijoittajien haluttomuus satsata lisävaroja Yhdysvaltain suurimpaan sekä maailman toisiksi suurimpaan autofirmaan tarjoaa hätkähdyttävän vilkaisun jälkiteolliseen Amerikkaan. Jälkiteollinen vallankumous ei osoita taantumisen merkkejä. Wall Streetin Robespierret ovat nyt vallassa. Lopullinen saldo lasketaan vasta vuosien päästä.

”General Motorsilla ei ole huonoja vuosia; ainoastaan hyviä ja parempia vuosia.”
Harlow H. Curtice, GM:n pääjohtaja, 1953-1958.

Soundtrack: Jackie Brenston, Rocket 88.

Marko Maunula

Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Keskustelu

When better cars are built, Buick will build them.

Merkittävä pala amerikkalaista kulttuuria on katoamassa sen ikonien mukana. Tai ainakin siltä tuntuu täällä euroopassa, jossa juuri ison veden takan tehdyt autot ovat kuvastaneet amerikkalaissen unelman mahtia.