Blogit

Professori Marko Maunula seuraa USA:n politiikkaa ja populaarikulttuuria

Globaali kapitalismi vei työpaikat – Turkuun ja Atlantaan

Blogit Americana 9.2.2017 13:30
Marko Maunula
Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Keskustelin hiljattain ystävieni kanssa Turun taloustilanteesta ja nousevasta vetovoimasta. Tuore kysely tuki viime vierailujeni antamia vaikutelmia: Turku on nosteessa, ja se hätyyttelee pian Tamperetta Suomen suosituimpana muuttokohteena.

Ystäväni Aku kiteytti kehityksen: ”Tätäkään Turun vetovoimaa eivät luoneet turkulaiset, tamperelaiset tai muut suomalaiset, vaan taas kerran kansainvälinen pääoma, tällä kertaa perinteikäs saksalainen perhekapitalisti Meyer, ihan niin kuin koko teollinen Suomi rakentui aikoinaan ulkomaisten kapitalistien tännetulon kaukonäköisyyteen.”

Aku on oikeassa. Meyerin telakka tarvitsee lähitulevaisuudessa jopa 7 000 työntekijää. Se luo välillisesti tuhansia ja tuhansia muita työpaikkoja, levittäen myös optimismia ja positiivisuutta kautta koko Turun talousalueen.

Meyerin tulo Turkuun on mallikappale globalisaation siunauksista Suomelle ja koko maailmalle.

Me tunnemme globalisaation kääntöpuolen erittäin hyvin. Populistiset ja oppoturnistiset politiikot niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin ovat toistuvasti kironneet ulkomaille lähtevät yritykset ja veropakolaiset.

Mutta entä nämä Meyerit, Pauligit, Fazerit, Finlaysonit ja muut ulkomaalaiset suvut ja yritykset, jotka ovat jo vuosisatoja pelanneet elintärkeää roolia Suomen talouden kasvussa ja modernisaatiossa?

Liian usein laiska ja/tai huonosti informoitu media komppaa populistisia ja/tai huonosti informoituja politiikkoja. On helppoa revitellä tunteellisia otsikoita suljetuista tehtaista ja unohdetusta Suomesta/Amerikasta, haastatella kovia kokeneita työttömiä ja kertoa heidän alamäestään tehtaan muutettua halvan työvoiman maihin.

Tuskin kukaan voi kiistää heidän ahdinkoaan. Teollisuuden rakennemuutos on iskenyt monia ruostevyöhykkeen kaupunkeja ja niiden asukkaita suoraan palleaan. Ohion Youngstownin tai vaikkapa suomalaisen kuihtuvan teollisuuskaupungin ongelmat näkyvät lyhyelläkin vierailulla.

Silti, ilman globalisaatiota tilanne olisi huomattavasti huonompi.

Kian tehdas on Georgiassa, Volkswagenin Tennesseessä, ja Subarun Indianassa.

Vaaleissa Donald Trump ratsasti voittoon lypsämällä kovia kokeneen valkoisen työväenluokan tyytymättömyyttä. Hän toistuvasti muistutti, kuinka amerikkalaiset autotehtaat ovat hylänneet Detroitin ja avanneet tehtaita mm. Meksikossa.

Tämä oli Trumpille ja hänen äänestäjilleen hävityksen kauhistus ja esimerkki Amerikan hidastetusta romahduksesta.

Jotkut amerikkalaiset autot valmistetaan Meksikossa, totta, mutta Trump unohti mainita kolikon toisen puolen. BMW tekee autoja Etelä-Carolinassa. Mercedes Benz, Huyndai ja Honda pyörittävät tehtaita Alabamassa. Kian tehdas on Georgiassa, Volkswagenin Tennesseessä ja Subarun Indianassa.

Yhteisöt kuten Greer-Spartanburg Etelä-Carolinassa elävät globalisaatiosta ja ulkomaalaisista yrityksistä. Pysähdy Spartanburgin keskustaan, ja saatat kuulla kahvilassa tai kaupassa ranskaa (kiitos alueen Michelin-tehtaan) tai saksaa (BMW, lukuisat tekstiilifirmat).

Amerikkalainen kotikaupunkini Atlanta on kasvanut räjähdysmäisesti neljännesvuosisadan aikana. Kun muutin Atlantaan vuonna 1992, metro-Atlantassa asui noin 2.5 miljoonaa ihmistä. Nyt meitä on reilusti yli kuusi miljoonaa.

Iso osa kasvusta on kansainvälisten, ulkomaalaisten suuryritysten ansiota. Saksalainen Siemens työllistää suoraan noin 2 600 atlantalaista, brittiläinen InterContinental hotels yli 1 700, irlantilainen Oldcastle 1 200, jne. Kaikkiaan Atlantan alueella toimii noin 3 000 ulkomaalaista yritystä, jotka työllistävät noin 169 000 henkeä.

Atlantan lentokenttä on maailman vilkkain, ja pari vuotta sitten se joutui rakentamaan uuden ja erillisen kansainvälisen terminaalin.

 

Globalisaatio on iskenyt joitain amerikkalaisia tai suomalaisia teollisuusduunareita kipeästi, mutta globalisaatio ei ole heidän pahin vihollisensa. Automaatio ja asiakkaiden muuttuvat odotukset ovat aiheuttaneet huomattavasti enemmän vaikeuksia.

Uudelleenkoulutus, maan sisäinen tai jopa kansainvälinen muuttoliike voivat auttaa sopeutumisessa uuteen maailmanjärjestykseen. Tällä sektorilla varsinkin Yhdysvaltojen hallinnolla olisi paljon parantamista. Globalisaation syyttäminen on helppoa mutta väärin.

Kauppasodat ja tuontitullit ainoastaan pahentaisivat tilannetta, niin taloudellisesti, poliittisesti kuin diplomaattisestikin. Nousevat kuluttajahinnat ja kansainvälisten jännitteiden paheneminen eliminoisivat muutamien uusien työpaikkojen antamat hyödyt.

Turun toipuminen on hieno ja selkeästi havaittava ilmiö.

Nyt saksalainen firma rakentaa turkulaisten työntekijöiden avulla monikansallisille yrityksille risteilylaivoja, jotka työllistävät ihmisiä kautta maailman ja kuljettavat kansainvälisiä turistiryhmiä ympäri Karibiaa, Välimerta, Aasiaa ja muita maailman vesiä.

Vielen dank, Meyer!

 

Soundtrack: Status Quo, Rockin’ All Over the World