Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

Finnish Line ja markkinoinnin vaikeus

Marko Maunula
Blogit Americana 15.8.2009 18:48

Kävin lauantaina tankkaamassa piknik-korin Steely Dan -konserttia varten. Juomahyllystä löytyi siidereiden sekä mehuviinojen joukosta sinivalkoinen six-pack: Finnish Line! Vanha kunnon lonkero (tai sen kaltainen tuote) yrittää Amerikan markkinoille.

Oi-niin-näppärästi nimetty sekä Suomen lippu -teemaan perustuva pakkaus lämmitti ulkosuomalaista sydäntä ja johti ostopäätökseen. Mutta mitenköhän lienee amerikkalaisen peruskuluttajan kanssa?

Niin valitettavaa kuin se onkin, Suomella ei ole vahvaa brandiä ruuan ja juoman suhteen täkäläisillä markkinoilla. Kun amerikkalaiset ajattelevat Suomea, pitopöydän antimet eivät pomppaa ensimmäisenä mieleen. En usko, että tuotteen amerikkalainen nimi antaa sille juurikaan lisäarvoa.

Pakkaus, pelkään, tulee suorastaan karkoittamaan kuluttajia.

Six-pack on tehty luokattoman pehmeästä pahvista, jota ei pysty luottavaisin mielin kantamaan yhdellä kädellä. Paketin design näyttää suorastaan onnettomalta, kuin tuulahdukselta 1980-luvun suunnittelun maailmasta. Amerikkalaisen ruokakaupan olut-, siideri-, ja mehuviinojen houkuttelevasti pakattujen tuotteiden tulvassa Finnish Line ei todellakaan houkuttele tekemään ostopäätöstä.

Tuotteen webbisivuissakaan ei ole toistaiseksi hurraamista. Atlantan alueelle rajoittuva jakeluverkosto vihjaa, että Atlanta on tuotteen testimarkkina-alue. Toivottavasti markkinointi parantaa otettaan ennen mahdollista kansallista kampanjaa.

Me suomalaiset teemme kelpo tuotteita, lonkero mukaanlukien. Mutta markkinoinnissa olisi edelleen oppimista. Ehkäpä Finnish Line voisi pärjätä ruotsalaisin myyntiniksein?…

Soundtrack: Kivikasvot, Tankeros Love.

Marko Maunula

Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Keskustelu

Vai etta ruotsalaisia myyntinikseja? Olen asunut Atlantassa yli kymmenen vuotta ja tama on tyypillista suomalaishapeaa, ”meista kukaan pida, oltaisiinpa niinkun Ruotsalaiset”.
Olen ostanut tuota Finnish Linea jo useaan otteeseen Total Wine-nimisesta upscale alkoholiliikkeesta ja siella (myoskin) kehuvat itse juoman lisaksi puhdasta ja klassista paketointia; se kun pomppaa hyllylta silmille varimeren keskelta. Kun kysyin miten ihmeessa he paattivat lonkeroa kauppaansa ottaa, niin kertoivat, etta juoman takana on osavaltion suurin jalleenmyyja.

Hats off Finnish Line, laitoin juuri sinne meilin ja kutsuin heita sponsoroimaan golfklubimme member/guest turnausta lokakuussa! Painvastoin kuin kirjoittaja, mina olen ylpea Finnish Linesta ja Suomalaisuudestani!!!!