Coca-Colaa höykyttävät republikaanit unohtavat oleellisen asian: yritykset ymmärtävät mielikuvien arvon poliitikkoja paremmin

Mitch McConnell on tehnyt kaikkensa, että suuryritysten ääni kuuluisi Yhdysvaltain politiikassa. Nyt hän kehottaa niitä pysymään poissa.

Profiilikuva
Blogit Americana
Marko Maunula on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Senaatin republikaanien johtaja Mitch McConnell varoitti suuryrityksiä sekaantumasta politiikkaan. Lausunto kielii McConnellin mestarillisesta taidosta elää keskenään ristiriitaisten arvojen kanssa, mutta myös muistuttaa meitä amerikkalaisen politiikan ja yritysten monimutkaisista suhteista.

Kun kuvernööri Brian Kemp allekirjoitti Georgian uuden äänestystä säätelevän lain, liike-elämä reagoi nopeasti. Major League Baseball veti heinäkuisen All Star -pelinsä osavaltiosta ja georgialaiset suuryritykset Delta Airlines ja Coca-Cola kritisoivat lakia lausunnoissaan.

Nopeassa muistelussa mieleeni ei tule toista politiikkoa, joka olisi yhtä tarmokkaasti pyrkinyt laajentamaan yritysten rahoitusta ja roolia politiikassa kuin McConnell. Hän on toistuvasti painottanut firmojen oikeutta lapioida politiikkaan niin paljon rahaa kuin ne haluavat ja rinnastanut rahalahjoitukset sananvapauteen.

Nyt kun suuryritykset kritisoivat republikaanien lakialoitteita, McConnellin kellossa on toinen ääni: ”Minä neuvon suuryritysten johtajia pysymään poissa politiikasta. Älkää valitko puolianne näissä isoissa riidoissa.”