Marko Maunula seuraa Yhdysvaltojen politiikkaa ja populaarikulttuuria.

Chrysler-Fiat: Obama ja autoteollisuuden kriisi

Marko Maunula
Blogit Americana 30.4.2009 17:16

Yksi Barack Obaman presidenttiyden alkutaipaleen omaperäisimpiä ilmiöitä on hänen mikrohallintonsa.

Pankkikriisi ja autoteollisuuden alamäki ovat pakottaneet Obaman ottamaan konkreettiset ohjakset kokonaisista talouden ja teollisuuden osa-alueista ja jopa yksittäisistä yrityksistä. Suurten linjojen Obama elää edelleen, mutta hänen rinnalleen on noussut joka paikan suhari, toimitusjohtaja Obama.

On melko harvinaista, että presidentti ottaa kantaa yksittäisen yrityksen toimiin, mutta talouden ruma todellisuus on pakottanut Obaman poikkeukselliseen politiikkaan.

Obaman hallinto yritti tarmokkaasti pelastaa Chrysler-autoyhtiön miljardien dollarien tukipaketilla, pakottamalla yrityksen ankaraan saneeraukseen ja puskemalla sijoittajat ja ay-liikkeen neuvottelemaan rakentavista ja molemminpuolisista uhrauksista firman pelastamiseksi.

Suursijoittajat, firmasta kiinnostunut Fiat, Obaman hallinto ja ay-liike näyttivät päässeen yksimielisyyteen Chryslerin kohtalosta, mutta pienemmät sijoittajat ja erityisesti hedge fund -sijoitusrahastot uskoivat saavansa paremman vastikkeen rahoilleen pistämällä Chryslerin lihoiksi.

Konkurssijärjestely ei tarkoita Chrysler-automerkin katoamista. Merkki todennäköisesti säilyy markkinoilla. Fiat on ilmeisesti edelleen kiinnostunut uudesta, saneeratusta Chrysleristä.

Soundtrack: Jackie Brenston, Rocket 88.

PS.
Chysler-jupakka ja koko autoteollisuuden kriisi jatkuu yhä. Kommentoidessaan autoteollisuuden tilaa sekä Chryslerin tilannetta torstai-iltapäivällä Obaman aktiiviset, yksityiskohtaiset lausunnot ilmaisivat, että Valkoinen talo aikoo pitää Fiat-Chrysler neuvotteluja vastaisuudessakin tarkasti silmällä.


Marko Maunula

Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Keskustelu