Blogit

Avoin kirje Vladimir Putinille

Blogit Americana 19.7.2014 13:00
Marko Maunula
Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

Kunnianarvoisa presidentti Putin,

On yleensä erittäin huono idea antaa sotilaallista ja poliittista tukea sekalaisille seikkailijoille, hihhuleille ja muille räyhääjille. Ellette usko, kysykää vaikka amerikkalaisilta.

Yhdysvallat ja Iso-Britannia tunnetusti tukivat Iranin pääministeri Mohammed Mosaddeghin syrjäyttänyttä vallankumousta, joka heitti suositun miehen virasta ja vahvisti shaahin valtaa. Yhdysvaltojen tukeman tyrannimaisen shaahin terrori ruokki iranilaisten Amerikka-vihaa. Tämä puolestaan auttoi islamistien nousua valtaan vuoden 1979 kumouksessa.

Vietnamissa Yhdysvallat rikkoi eettisiä periaatteitaan ja vastusti sopimusten vastaisesti Vietnamin yhdistymistä, sillä se tiesi kommunististen nationalistien voittavan mahdolliset vaalit. Lopputulos oli sota, joka maksoi satoja tuhansia ihmishenkiä, ruokki globaalia antiamerikkalaisuutta ja antoi totalitäärisille kommunisteille ja muille Yhdysvaltojen vihaajille propaganda-aseita, joita he käyttävät vielä tänäänkin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu