Alustatalouden tähtiarviot tekevät meistä mielistelijöitä
Uudessa keikkataloudessa leipäsi on kiinni siitä, millaisia arvioita asiakkaat sinulle antavat.
Brittiläinen tv-antologia Black Mirror koostuu lähitulevaisuuden scifi-tarinoista. Yhdessä jaksossa koko maailma on koukussa somesovellukseen, jolla tutut ja tuntemattomat antavat tähtiarvioita toisilleen joka ikisestä kohtaamisesta. Ystävä kehuu puhelimessa – pling, viisi tähteä hänelle. Tarjoilija ojentaa espresson hymyillen – viisi tähteä taas. Ihmiset ovat pakkomielteisiä omasta reittauksestaan. Koko elämä muuttuu beigensävyiseksi imarteluksi ja mielistelyksi, kun maineen laskun pelossa ei uskalla edes ääntään korottaa.
Näin pakonomainen suosion kalastelu jää toivottavasti dystopiaksi, mutta julkiseen reittaukseen saamme totutella lähitulevaisuuden työelämässä, kun yhä useampia töitä tehtään projekteina ja keikkoina alustojen kautta.
Uudessa keikkataloudessa leipäsi on kiinni siitä, millaisia arvioita asiakkaat sinulle antavat. Miten suoriuduit työstäsi tänään 1–5 tähden asteikolla?
Uberin ja Airbnb:n kaltaisilla alustoilla julkiset arvioinnit ovat luottamuksen perusta, ja siten koko sovelluksen toiminnan edellytys. Harva uskaltaisi tuntemattoman kyytiin tai asuntoon, elleivät muut palvelun käyttäjät antaisi suositustaan. Alustatalouden hieno idea on yhdistää kysyntä ja tarjonta saumattomasti: mukaan pääsee lähes kuka vain, mutta palvelun laadun varmistavat suoriutumisesta annetut arviot.
Maailmalla alustojen kautta työskentelevät jo lukuisat ammattilaiset graafikoista lakimiehiin. Tulevaisuudessa millä tahansa alalla voidaan tehdä projektityötä, jossa väliaikainen tiimi kootaan globaalin alustan kautta. Maineenhallinta on kaikki kaikessa. Tasavertaisuuden vuoksi julkinen arviointioikeus on syytä antaa niin työn tilaajille kuin tekijöille, samalla tavoin kuin Airbnb:ssä vuokrauskokemuksen arvioivat sekä vuokranantaja että vuokralainen.
Julkiset arviot ovat tuoneet palveluille käyttäjien luottamuksen, mutta viime vuosina on keskusteltu siitä, johtavatko arviointisysteemit sittenkin yltiöpositiiviseen miellyttämiseen.
Copywriter Jukka Ahola kertoi blogissaan viime vuonna kokemuksistaan Fiverr-keikkatyöalustalla. Tyypillisin arvio palvelussa on viisi tähteä ja automaattivastaus outstanding experience. Tämä siitä huolimatta, että viiden dollarin palkkioilla väsätyt blogaukset ja kuvitukset eivät minkään järjen mukaan voi aina olla vaikuttavaa jälkeä. Jos työn tilaaja antaa alle viisi tähteä, tekijä kostaa yleensä samalla mitalla. Tekijä myös saattaa ennemmin palauttaa tilaajalle rahat kuin ottaa kolmen tähden arvion keskiarvoaan pilaamaan.
Sama ilmiö näkyy Airbnb:ssä. Vuokralaisen ei tee mieli pudottaa pisteitä lievästä epäsiisteydestä tai pienistä puutteista, koska omakin maine on pelissä.
Bostonin yliopiston tutkimuksessa selvisi, että lähes 95 prosenttia Airbnb-asunnoista on arvioitu 4,5 tai 5 tähden arvoisiksi. Tuhansia Airbnb-kohteita on listattu myös TripAdvisoriin. Airbnb:ssä samojen kohteiden arvosanat olivat keskimäärin 14 prosenttia korkeammat kuin TripAdvisorissa, jossa ei ole kaksisuuntaista reittausta. Nykyisin Airbnb-vuokranantaja ja -vuokralainen näkevät toistensa arviot vasta kun ovat kirjoittaneet omansa, mutta se ei poista tarvetta näyttää hyvältä julkisella foorumilla. Ihmiset eivät halua leimautua valittajiksi, jotta joku toinenkin vielä huolii heidät majoitukseen.
Tutkijat ovat selvittäneet myös, että keikkatyöalustojen arvioilla on ollut taipumus kärsiä inflaatiosta. Freelancetyötä välittävällä oDeskilla (nykyisin Upwork) havaittiin keskimääräisten arvosanojen nousseen vuosi vuodelta.
Alustataloudessa viisi tähteä on uusi ”ihan ok”. Neljä tähteä tai vähemmän herättää kysymyksen: mikäs nyt meni pieleen?