Brändi ei sairastu, vaikka flunssa kaataisi sängynpohjalle
Ajatellaanpa hetki itsensätyöllistäjää, jonka vuoden kiireisin sesonki on juuri alkamassa.
Ajatellaanpa hetki itsensätyöllistäjää, jonka vuoden kiireisin sesonki on juuri alkamassa. Sosiaalisen median kanavat tulisi täyttää ilmoituksilla tarjottavista palveluista. Yllättäen hän kuitenkin sairastuu keväiseen keuhkoputkentulehdukseen ja makaa sängynpohjalla kuumeisena. Onneksi some-päivitykset onnistuvat sieltäkin käsin.
Entäs sitten asiantuntija, joka sattuu saamaan ikävän vatsataudin juuri kun valtakunnan median kuumimpaan puheenaiheeseen odotetaan tämän aiheen asiantuntijan kommentointia ja keskustelua? Siihenkin voi osallistua sängynpohjalta.
Uuden työn markkinoilla näkyvyys julkisen keskustelun foorumeilla ja sosiaalisen median kanavilla on tärkeää, jotta osaamisesta ja palveluista voi tiedottaa eteenpäin mahdollisille asiakkaille. Samalla ihminen tulee brändänneeksi itsensä.
Twitterissä tuli vastaani kysymys siitä, saako sairauslomalla somettaa. Aluksi ohitin kysymyksen tuhahduksella ja mietin, miten typerää on ylipäätään kysellä, mitä sairauslomalla saa ja ei saa tehdä. Sitten tulin miettineeksi niitä Ajolähtö-hankkeeseen osallistuneita nuoria aikuisia, jotka kertoivat sosiaaliseen mediaan käyttämänsä ajan olevan ikään kuin harmaata aluetta työn ja vapaa-ajan välillä. Työhön liittyviä some-päivityksiä tehdään lomalla tai väsyneenä työpäivän jälkeen, miksei sitten sairasvuoteeltakin?
Omia somepäivityksiä voi toki sairauslomalla tehdä. Sitä ei kukaan kiellä. Työyhteisössä saattaa kuitenkin aiheuttaa ihmetystä se, jos sairauslomalla oleva työkaveri julkaisee kuvia vaikka kylpyläreissusta tai ulkomailta. Harkintaa kannattaa siis käyttää. Työnantaja ei voi velvoittaa työntekijää päivittämään työhön liittyviä sosiaalisen median asioita sairaana. Itsensätyöllistäjällä ei välttämättä ole mahdollisuutta olla poissa somesta.
Somessa pyöritään suurimmaksi osaksi omalla nimellä. Tällöin henkilökohtaisten ja työhön liittyvien some-päivitysten ero ei ole yksioikoinen, vaan usein sekamelska moniin elämänaloihin kuuluvia asioita: niin kuvia lomamatkoilta, työpaikan pikkujoulusta ja perhejuhlista kuin ammatin edustajana kirjoitettuja tekstejä. Sosiaalisen median harmaalla kentällä toimii niin työnantajaa, yritystä, itseään kuin perhettään edustavia ihmisiä, joiden työ- ja vapaa-aika limittyvät ja lomittuvat keskenään. Toisinaan pää kainalossa.