Suoratoistopalveluja potkittiin perseelle, sitten siirryttiin vesipiippubisnekseen

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suoratoistopalvelujen, kuten Netflixin ja YouTuben, piti joidenkin mielestä olla vain joku pieni häiriö.

Näpertelyä.

Tätä mieltä oltiin etenkin perinteisten viihdetoimijoiden johdossa.

”Emme tule antamaan heille (Netflix) yhtään sympatiapistettä, vaan potkitaan munille niin paljon kuin pystytään.” – MTV Median toimitusjohtaja Heikki Rotko elokuussa 2012 Media & Message -tapahtumassa

”Toki Netflix on kansainvälinen ja varteenotettava toimija. Pääasiassa se toimii kuitenkin pienellä ruudulla esimerkiksi tabletilla, enkä koe siitä välitöntä uhkaa” – MTV Median internet- ja kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jorma Härkönen elokuussa 2012 Kalevassa

Elokuvan tekeminen loppuu, jos dvd kuolee. Nettivuokraamoissa ei ole vielä sellaista ansaintalogiikkaa, että studiot saisivat samalla lailla voittoa.” – Filmtownin toimitusjohtaja Tero Nurminen heinäkuussa 2012 Ilta-Sanomissa

”Hirveä häly niin pienestä asiasta. Vaikutus meille on ollut vähäisempi kuin säätila lauantaina” – Nurminen Netflixistä, HBO Nordicista, Viaplaysta ja muista suoratoistopalveluista helmikuussa 2013 Ylen haastattelussa

Niin.

”Vaikka dvd-vuokraus onkin laskussa ja oheismyyntimme ennätysvilkasta, ei meistä ikinä pelkkää karkkikauppaa tule” – Makuunin toimitusjohtaja Hans Ehrnroth syyskuussa 2012 Ylelle

”Koko kaupan ala on hirveässä murroksessa. Olemme lakkauttaneet useita liikkeitä ja ohjanneet niiden asiakkaita toisiin myymälöihimme. Näiden toimien pitäisi nyt ruveta näkymään tuloksessakin” – Makuunin Ehrnroth joulukuussa 2014 Ylelle

Niin.

Toukokuussa 2015 uutisoitiin, että Makuuni lisäsi karkkien lisäksi tuotevalikoimaansa Lippupalvelun liput. Taloussanomat kirjoitti:

Yhteistyö on Makuunin vastaus elokuvien vähenevään vuokraukseen. Makuunin kehitysjohtaja Tero Kumela myöntää, että yhtiön perinteisten tuoteryhmien markkina on ollut laskussa.

– Jos haluamme pitää kiinni kivijalkaliikepaikkojen kannattavuudesta ja ylläpitää myymäläverkostoa, vaatii se meidän tuotteeltamme palvelukehitystä, Kumela sanoo Taloussanomille.

Niin.

Tänään uutisoitiin, että MTV:llä on taas yt-neuvottelut, ja toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin mukaan vähentämistarve on 30 henkilötyövuotta. Viime vuonna vähennettiin 82 henkeä. Helsingin Sanomat tänään:

Nordlund sanoo, että kaikki maksukanavapuolella toimivat mediayhtiöt ovat kovilla. Suunta vie suoratoistopalveluita kohti.

”Jos halutaan kasvubisnekseen, se tie löytyy Katsomon ja CMoren elokuvapalvelun kehittämisestä. Sillä puolella meidän on pakko olla aktiivisempia, nyt olemme markkinalla kovin pieniä”, Nordlund sanoo.

Niin.

Vuonna 2015 uutisoitiin, että sekä Filmtownin että Makuunin liiketulokset olivat (edelleen) tappiolliset.

”Ruotsissa elokuvavuokraaminen on kasvanut. Se kertoo siitä, etteivät kuluttajat kuitenkaan halua niin sanottuja kuukausimaksullisia viihdepalveluita” – Makuunin Ehrnroth syyskuussa 2015 Helsingin Sanomissa

Huhtikuun alussa 2016 Filmtown lanseerasi asiakkailleen kuukausikortin: malli on kuin suoraan suoratoistopalveluilta. Hinta on vain kovempi, 20 euroa kuussa.

Filmtowneissa myytiin viime vuonna myös vesipiippuja lapsille.

”Nämä auttavat tupakasta vieroittamisessa ja jos haluaa nauttia jotain makeaa ilman kaloreita, niin vesipiippu sopii siihenkin tarkoitukseen” – Filmtownin toimitusjohtaja Tero Nurminen joulukuussa 2015 vesipiippujen myymisestä nuorisolle Helsingin Uutisissa

Muokattu 7.4.2016 klo 14.58: tekstin järjestystä korjattu ja täsmennetty liiketuloksen käsitettä.