Kotiovelle tilattavat robottiautot voivat vapauttaa ihmiset autoriippuvuudesta

henkilöautot
Teksti
Marko Hamilo
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Google-robottiauto osaa liikkua Washingtonin kaduilla. Kuva Karen Bleier / AFP / Lehtikuva.

Hakukoneyhtiö Googlen kehittämä kuljettajaton auto on ajanut Nevadassa ja Kaliforniassa 800 000 kilometriä ilman yhtään kolaria. Tällaiset robottiautot voivat vapauttaa ihmiset autoriippuvuudesta, väittää tietotekniikan koulutusyritys Sovelton muutosjohtaja Risto Linturi.

Sovelto julkaisi viime viikolla automaattisen liikenteen metropolivision. Sen mukaan henkilöautojen robotisoituminen voi johtaa nykyisen kolmen miljoonan henkilöauton autokannan supistumiseen miljoonaan autoon.

Varsinkaan suurimmissa kaupungeissa kenenkään ei tarvitse tulevaisuudessa omistaa autoa. Yhteiskäyttöiset robottiautot voivat tarjota saman vapauden ja mukavuuden paljon pienemmillä kustannuksilla yksilölle ja yhteiskunnalle.

“Palveluntarjoajan tulisi taata auto ovelle esimerkiksi viidessä minuutissa ruuhka-aikanakin”, Linturi visioi.

Raportin mukaan tämä palvelutaso vaatii valtakunnallisesti noin miljoona yhteiskäyttöistä robottiautoa.

Ideana on, että käyttäjä voi tilata robottiauton kännykkäsovelluksensa avulla joko yksityisesti omaan käyttöön tai kimppakyytiä varten. Sitten robottiauto kuljettaa matkustajan sitten joko joukkoliikenteen runkoyhteyksien varrelle tai tarvittaessa perille asti.

Palvelujärjestelmän kalustoon kuuluisi ajoneuvoja pienistä henkilökuljettimista pakettiautoihin ja pikkubusseihin. Käyttäjä saisi aina tarpeen mukaan sopivan koko- luokan kuljettimen.

Iso osa suomalaisesta kansallisvarallisuudesta on kiinni henkilöautoissa. Raportin mukaan nykyisen henkilöautokannan vuosikustannus on 20 miljardia euroa.

Tästä voitaisiin yhteiskäyttöisiin robottiautoihin siirtymällä säästää kahdeksan miljardia, Linturi laskee.

Henkilöautojen korvautuminen robottiautoilla merkitsisi Helsingissä ahtaan kantakaupungin kadunvarsien parkkipaikkojen, pysäköintiluolien ja autotallien lähes täydellistä vapautumista nykyistä tehokkaampaan käyttöön.

Linturi harmittelee, että kaupunkisuunnittelijat edelleen olettavat parkkipaikkojen tarpeen pysyvän ennallaan.

Robottitekniikka löysi muotonsa

Eurooppalaisessa Prometheus-projektissa kokeiltiin robottiautoja jo 1990-luvulla. Konenäköön perustuva automaattiohjaus vaati kuitenkin moottoritielläkin kuljettajaa puuttumaan ajoon yhdeksän kilometrin välein.

Raportin mukaan robottiautojen teknologia alkaa nyt vakiintua, ja eri valmistajien koeratkaisut muistuttavat toisiaan. Tähänastisista hankkeista edistynein on Googlen kuljettajaton auto.

Googlen teknologia perustuu tavallisiin henkilöautoihin, kuten Toyotan Prius-hybridiin, jotka yhtiö on varustellut itse itseään ajaviksi. Autojen katolla olevassa tornissa on videokameran lisäksi lasertutka, jolla auto arvioi etäisyyksiä eri kohteisiin. 64 erillisestä laserista koostuva tutka on automaattiohjauksen kallein osa. Auto käyttää myös Google Streetview -palvelun ottamia katunäkymiä.

Risto Linturin mukaan robottiautoilla on vielä ongelmia esimerkiksi tietyömailla. Google testaa niitä lumiolosuhteissa ensi talvena.

Itseään ajavat autot saattavat yleistyä piankin. General Motors on ilmoittanut aloittavansa robottiautonsa testit 2015. Tavoitteena on kokonaan automaattisen auton lanseeraminen markkinoille vuonna 2020.