Luonnonmukaisesti tuotetun ruoan ravintosisältö ei ole sen parempaa kuin muunkaan ruoan, toteaa brittitutkimus.
Luomuvihannesten terveellisyydestä keskustellaan. Svarfvarsin luomutilalla Karjaalla on tänä kesänä kasvatettu monenlaisia kasviksia. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva
Britannian elintarvikevirastolle tehty lontoolaisen Hygienian ja trooppisen lääketieteen laitoksen (LSHTM) tutkimusraportti julkaistiin The American Journal of Clinical Nutrition -julkaisussa. Tulokset ovat samansuuntaiset kuin muutama vuosi sitten Suomessa tehdyssä Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa, joka oli otokseltaan suppeampi.
Brittitutkijat kävivät läpi kaikkiaan 162 tutkimusraporttia eli yli 50 000 sivua 50 vuoden ajalta, eivätkä löytäneet olennaisia eroja ravintosisällössä luomuruoan ja tavanomaisin keinoin kasvatetun ruoan välillä.
Kuluttajat näyttävät kuitenkin olevan valmiita maksamaan lisähintaa luomuruoasta sen vuoksi että se edistäisi heidän terveyttään, toteaa tutkimuksen johtaja Alan Dangour. Joissakin aiemmissa raporteissa tällaista näkemystä on tuettu, mutta tulokset eivät ole perustuneet systemaattisiin kirjallisuuden tutkimuksiin, toteavat LSHTM:n tutkijat.
Brittitutkimuksessa olivat kohteena ravintoarvot, eivät esimerkiksi torjunta-ainejäämät tai niiden merkitys ihmisen terveydelle. Tutkimustuloksista suuttuneet brittiläiset luomutuottajat ovatkin tarttuneet nimenomaan tähän seikkaan ja syyttävät tutkijoita luomuruoan aliarvioinnista.
Suomen luomutuottajien etujärjestö Luomuliitto katsoo, että tulos on jatkoa väittelylle luomun ja muun ruoan paremmuudesta, muttei kovin paljon muuta tilannetta, koska luomuruoan tärkeimmät arvot ovat muualla kuin ravitsevuudessa.
”Luomun arvo on siinä, ettei viljelyssä käytetä keinolannoitteita eikä torjunta-aineita. On parempi, ettei ole mahdollisuuttakaan jäämien syntymiseen”, sanoo Luomuliiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kaasalainen.
Helsingin yliopiston kasvinsuojelun dosentti Jussi Tammisolan mielestä jäämien vertailu ei kovin paljon muuttaisi käsitystä terveellisyydestä, koska viljelyssä käytetyt lisäaineet on tarkasti testattu ja jäämät säädelty.
Sen sijaan kasvien itsensä tuottamia lisäaineita ei testata eikä hyväksytä missään - niistä on haitallisia suunnilleen yhtä suuri osa kuin ihmisen käyttämistäkin aineista.
”Luomukasvi pyrkii suojaamaan itseään vihollisiaan vastaan - ja ihminen kasvin syöjänä on sen vihollinen.”
Luomutuotannon kriitikkona ja geenimuuntelun äänekkäänä kannattajana tunnettua Tammisolaa eivät yllätä sen paremmin brittien tulokset kuin niihin suhtautuminenkaan.
”Tällä alalla on julkaistu runsain joukoin surkeita tutkimuksia, joita on vielä tulkittu ja käytetty törkeästi väärin kaupallisten etujen ajamiseksi, mutta nyt asialla on erittäin luotettava tutkimuslaitos”, hän sanoo.
Brittitutkijat ovat saaneet vihaisia sähköposteja ja uhkauksiakin tulostensa julkaisemisen jälkeen. Tammisolan mukaan suhtautuminen Suomessa oli samansuuntaista, kun Kansanterveyslaitoksen samantapaiset tulokset julkaistiin. Tutkijoita syytettiin siitä, että he ”eivät osaa tiedettä”, tai tulkitsevat tuloksia väärin.
Tammisolan mielestä osa tieteenteosta varsinkin kemiassa, kasvifysiologiassa ja muissa biotieteissä on käytännössä kielletty uskomusten ja asenteiden takia.
Esimerkiksi mansikkahome olisi hänen mielestään voitu jo vuosikymmen sitten poistaa geenitekniikalla, mutta kukaan ei uskalla sitä tehdä, vaan tilalle etsitään ”biologisia” torjuntakeinoja valjastamalla mehiläiset kuljettamaan mikrobeja mansikankukkiin - ja samalla hunajaan.
luomu , elintarvikkeet , ruoka , tutkimus
Kylla luumuruuasta jotain konkreettistakin on ilmennyt.
Ennen kelpo perhelaakari huolehtivan isallisesti varoitteli kolesteroli- ja veriarvoista jotka ovat asettuneet sille vakaalle korkealle tasolle jo monien vuosien aikana. Oli valilla myoskin ivallisten huomautelujen vaihe.
Nyt tohtori on muuttanut tyylia perusteellisesti. Haluaa tehda vaitoskirjan. On pyytanyt Isbjoernia eraaksi tutkimuskohteeksi.
Ennen humu (Ib) painoi possunflaskia tavalliseen tapaan, suolaa ja voita paalle. Tohtori varoitti etta kuolee vuodessa. Tutkimuskohde muutti luumuruokaan. Mattaa luumusti kasvatettua sikaa ja
panee voita ja suolaa paalle. Veriarvot ovat nousseet! Ja on elanyt talla ruokavaliolla jo 12 vuotta siita kun tohtori tappotuomion jatti.
Voisiko parempaa todistetta luumuruuan terveellisyydesta olla?
”Helsingin yliopiston kasvinsuojelun dosentti Jussi Tammisolan mielestä jäämien vertailu ei kovin paljon muuttaisi käsitystä terveellisyydestä, koska viljelyssä käytetyt lisäaineet on tarkasti testattu ja jäämät säädelty.”
Niin, ne on testattu yksitellen, syenergiavaikutuksia ei olla testattu koska niiden määrä on iso. 2 eri ainetta ei pakosti vaikuta pahemmin yksinään mutta jos ne yhdistää niin saattaa tulla aika rajujakin sivuvaikutuksia. Sitten kun miettii että näitä aineita on isojakin määriä ja ne kun yhdistää niin ei voi muuta kun arvailla miten nämä vaikuttavat kehossa pitkällä aikavälillä.. Luulisi tälläisetkin asiat olevan tiedossa tuossa virassa, mutta ei näköjään…
Maalaisjärjen käyttö on sallittua.. luomu-sana ei vielä käytännössä tarkoita yhtään mitään. Ei-luomu lähiruoka voi olla paljon siinä mielessä terveellisempää kuin tässä kirjoituksessa terveellisyydestä puhutaan. Jos luomuruoka on tuotettu jossain ulkomailla, on se voitu ”poimia” kuljetettavaksi raakana, jotta kypsyy sitten sopivasti kuljetuksen aikana. Kuljetus taas voi tehdä oman tehtävänsä ruoalle. http://luontaistuote.nettikauppaa.fi Toki myrkyt ovat myrkkyjä, mutta useat niin pienissä määrissä ruoassamme, etteivät häpeä kuljetuksessa aiheutuneille haitoille. Lähiruokaan ei usein tarvitse myöskään lisätä mitään mitä ei sitten kasvattamisessa ole tarvittu.
Voit osallistua keskusteluun, kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi ja kirjautunut sisään.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Lue kaikki kirjoittajan jutut
ville1234 kirjoitti:
Itse ostan luomutuotteita lähinnä siitä syystä, että tiedän niiden olevan myrkyttömiä ja geenimanipuloimattomia. Geeniruokabisnekssä liikkuu aivan mielettömät rahat , joten ei ole ollenkaan yllättävää, että tämänkaltainen luomuruokavastainen propaganda tulee jatkossa lisääntymään huomattavasti.