SM-liiga alkaa: Veikö kilpailuvirasto jääkiekon katsojilta?

jääkiekko
Teksti
Pekka Anttila
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kilpailuvirasto halusi estää urheilutapahtumien tv-oikeuksien keskittymisen. Lopputulos on se, että tarjontaa rajoitettiin. Tällä hetkellä suurin osa kaapelitalouksista ei pysty katsomaan jääkiekon SM-liigaa.

Jääkiekkokausi Suomessa käynnistyy torstaina, mutta suuri osa kaapelitelevision katsojista ei otteluita näe. Ei vaikka haluaisivat.

Maksullinen UrhoTV omistaa nykyisin oikeudet SM-liigaotteluiden televisiointiin. Tähän mennessä se on päässyt sopimukseen otteluiden välittämisestä lähinnä satelliitti- ja antennitalouksiin. Esimerkiksi Sanoma-konserniin kuuluvan kaapeliyhtiön Welhon kanssa sopimusta ei ole syntynyt.

Kaapelitoimijoista ainoastaan Soneralla on tällä hetkellä jakelusopimus UrhoTV:n kanssa.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan viime kaudella jopa puolet Canal+:n jääkiekkopaketin tilanneista asiakkaista oli kaapelitalouksia.

Sotkuinen tilanne johtuu mediayhtiöiden yrityskaupoista.

Vielä viime kaudella SM-liigan otteluita välitti maksu-tv-kanava Canal+.

Ruotsalaisen mediakonsernin Bonnierin omistama TV4 oli kuitenkin hankkinut jo heinäkuussa 2008 määräysvallan Canal+ -brändin alla tv-kanavia tarjoavassa C More Groupissa. Kauppahinta oli 320 miljoonaa euroa.

C Morella oli hallussaan lukuisia Suomen markkinoiden kannalta merkittäviä oikeuksia, kuten Englannin Valioliiga, Suomen jalkapallomaajoukkueen ottelut sekä jääkiekon SM-Liiga.

Suomessa Bonnier-konserniin kuuluu muun muassa MTV Media, joka tarjoaa sekä vapaasti vastaanotettavia että maksullisia kanavia. Sillä on oikeudet esimerkiksi Formula 1-osakilpailuihin ja jääkiekkomaajoukkueen otteluihin. Keskittymällä oli hallussaan merkittävä määrä urheilutapahtumia.

Tässä vaiheessa Suomen kilpailuviranomaiset kiinnostuivat asiasta.

Kilpailuvirasto asetti marraskuussa 2008 Bonnierin Canal+ -kaupan ehdoksi sen, että keskittymä myy SM-liigan lähetysoikeudet.

Tämän vuoden kesäkuussa liigan maksu-tv-osuutta koskevat oikeudet myytiin ruotsalaiselle Parsifal Sport Oy:lle. Se omistaa UrhoTV:n. Muita kilpailijoita ei juuri ollut, koska oikeuksien hinta oli niin kova.

UrhoTV pyrkii tarjoamaan asiakkaille vuoden mittaisia sopimuksia, vaikka jääkiekkokausi kestää noin kahdeksan kuukautta. Muusta ohjelmatarjonnasta ei ole täyttä tietoa.

Kilpailuviraston päätös on herättänyt kummastusta. Se halusi päätöksellään estää keskittymistä. Lopputuloksena ainakin tällä hetkellä on se, että tarjontaa rajoitettiin.

“Pienistä asioista tehtiin aika isoja vetoja. Lopputulos ei ole kovin tyylikäs. Tässä tehtiin keinotekoisia ratkaisuja, joiden pitäisi kuitenkin olla luontevia ja markkinamyönteisiä”, sanoo yksi julkisia tv-kanavia edustava henkilö.

Kilpailuviraston erikoistutkija Jarno Sukanen sanoo, että kyseessä on kaupallisten toimijoiden välinen neuvottelutilanne.

“Se ei ole millään tavalla meidän vikamme, että jakelusopimuksia ei ole saatu kuntoon. Virasto ei voi ottaa kantaa eikä sillä ole toimivaltaa puuttua neuvotteluihin”, Sukanen toteaa.

Kävikö tässä niin, että haluttiin estää keskittymistä, mutta rajoitettiinkin tarjontaa?

“Ei tässä siitä ole kysymys. Uskon, että siellä tehdään töitä, että jakelu saadaan kuntoon. Ei ole oikeuksien omistajan edun mukaista, että heidän tuotettaan ei saada jakeluun”, Sukanen uskoo.

Näyttää siltä, että sijaiskärsijäksi on joutunut myös jääkiekon SM-liiga.