Näin kauppa rahastaa maidolla: kovilla katteilla rahoitetaan kannattamattomia bisneksiä

Arla
Teksti
Pekka Anttila
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Maito
Maitolitrasta voi joutua pulittamaan jopa 90 senttiä litralta. Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Taiteilu maidon hinnoilla on kääntynyt ankaraksi peliksi. Tuottajahinnat ovat romahtaneet 20 vuoden takaiselle tasolle, mutta maidon kuluttajahinta ei ole alentunut kaupan hyllyssä juuri lainkaan.

Suomen Kuvalehden eri lähteistä keräämien tietojen mukaan kaupan katteet perusmaitojen kohdalla ovat kovat. Kaupan sisäänostohinnat, niin sanotut tukkuhinnat, ovat jo kuukausia olleet yhtä alhaiset sekä suomalaiselle että ruotsalaiselle maidolle. Riippumatta siitä, millä merkillä niitä myydään myymälöissä.

Eräs elintarvikealaa seuraava analyytikko sanoo, että katteet näyttävät hurjilta.

“Kauppa ostaa rasvatonta maitoa ilmeisesti halvimmillaan jopa alle 40 sentin litrahinnalla. Kuitenkin maitoa myydään harvoin alle 80 sentin litrahinnalla. Välillä maitolitrasta joutuu pulittamaan jopa yli 90 senttiä. Katteet saattavat siten olla hurjimmillaan jopa 70 prosenttia”, hän arvelee.

“Katteet tuntuvat poikkeuksellisen kovilta, kun ottaa huomioon tuotteen yksinkertaisuuden ja sen, että maito kiertää kaupan hyllyillä nopeasti. Rahatkin kauppa saa asiakkailtaan tuoretuotteista paljon ennen kuin maksaa niistä toimittajilleen. Tosiasia on, että kauppa rahoittaa tällä hetkellä perusmaidolla monia kannattamattomia omia bisneksiään.”

Perusmaidolla tarkoitetaan tavallisia pastöroituja maitoja neljällä eri rasvaprosentilla. Rasvatonta maitoa myydään eniten.

Tuontimaitoa polkuhintaan

Maitosodaksi tilanne kärjistyi jo talvella, kun Valio ja tanskalais-ruotsalainen Arla ryhtyivät kilpailemaan perusmaitojen markkinoilla hintoja alentamalla. Kahakka käynnistyi, kun Arla alkoi toden teolla vyöryttää halpaa ruotsalaista maitoa Suomen markkinoille. MTK:n maitoasiamiehen Sami Kilpeläisen mukaan kauppa myi tuontimaitoa ilman katetta.

“Se oli ihan puhdasta dumppausta. Tuontimaitoa myytiin reilusti alle tuotantokustannusten. Se oli kotimaisia tuottajia kohtaan aika mahdoton tilanne”, Kilpeläinen toteaa.

Tuontimaitoa myytiin polkuhintaan ja samassa yhteydessä myös Valion oli seurattava perässä hintoja laskemalla. Valio joutui alentamaan pakattujen perusmaitojen hintoja kaupalle.

Musta Pekka jäikin jälleen kerran maidontuottajien käteen.

Rajun hintapudotuksen taustalla on se, että yritykset saavat tuotteistaan yhä pienemmän osan kaupalta.

“Tämä heijastuu suoraan maitotilallisille maksettavaan tuottajahintaan. Ja jos kuluttajahinnat eivät muutu, niin kauppahan siinä käärii suurimmat voitot”, Kilpeläinen sanoo.

“Sitä on vain lypsettävä maitoa”

Eräs maidontuottaja kertoo, että tavallinen tuottaja ei voi tilanteelle mitään.

“Sitä on vain lypsettävä maitoa. Mutta nyt ollaan hyvin lähellä tilannetta, että toiminta kääntyy kannattamattomaksi”, hän sanoo.

Suomalainen Valio on osuuskuntien omistama yhtiö. Tuottajien omat edustajat ovat mukana päättämässä asioista.

“Kyllä ne siellä yrittää saada mahdollisimman hyvän hinnan maidosta, mutta kilpailun vuoksi ne ei oikein pysty rypistämään kaupalta korkeampia hintoja. Hyvä esimerkki on se kun kauppa nosti viime syksynä maidon hintaa tiskillä 15 senttiä per litra. Me saatiin kaksi senttiä lisää”, tuottaja ihmettelee.

Tuottajaportaassa toivotaankin, että maidon hinnoittelu olisi läpinäkyvämpää.

“Olisi hyvä, jos enemmän käytäisiin keskustelua siitä, miten tulonjako oikein menee eri toimijoiden välillä”, SK:n haastattelema maitotilallinen sanoo.