Tyyliniekka Tyler Brûlé luottaa laatujournalismiin

aikakauslehdet
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
tyler brule

Lehdillä on yksi oljenkorsi taistelussa sähköisen median ylivaltaa ja nopeutta vastaan – laatu. Näin sanoo yksi aikakausilehtimaailman visionääreistä, kanadalaissyntyinen media-alan ammattilainen Tyler Brûlé.

Teksti Mikko Niemelä
Kuva Kaisa Rautaheimo

Tyler Brûlén, 40, meriittilistaan kuuluu muun muassa maineikkaan designlehti Wallpaperin perustaminen 1990-luvun puolivälissä. Brûlè oli tuolloin vasta 26-vuotias.

Kolmekymppisenä Brûlè myi lehden mediakonserni Time Warnerille, mutta jatkoi lehden päätoimittajana. Samaan aikaan Brûlè toimi myös Financial Timesin sekä New York Timesin kolumnistina useita vuosia, kunnes keksi lanseerata taas uuden lehden – Monoclen.

Monoclen tavoite on yksinkertaisesti koota yksiin kansiin talouden, kulttuurin ja designin ilmiöt maailmalta. Sivumäärältään liki raamatulliset mittasuhteet saava Monocle saa lukijansa hiukan hämilleen, lähes 200 sivun tavaamiseen kuluu aikaa. Myös lehden hinta voi hätkähdyttää, yksi monokkeli maksaa 12 euroa. Toisaalta lehteä voisi kutsua enemmän aikakausikirjaksi kuin lehdeksi.

“Idea on siinä, että lehdessä on lukemista koko kuukaudeksi. Ei ole tarkoitus, että se luetaan välittömästi. Jopa se, että lehden paperi tuoksuu hyvälle, on tärkeää”, toteaa Brûlè ja siemaisee cappuccinoaan Kämp-hotellin kahviossa.

Globaali toimitus

Brûlè toimittaa lehteä Lontoon pääkonttorissa, mutta jutut syntyvät maailman eri kolkissa. Tämän mahdollistaa 37 hengen toimitus, joka on hajautettu eri puolille maailmaa. Muun muassa Tokiossa, Lontoossa sekä New Yorkissa toimivat Monoclen tukikohdat tuottavat juttuja noin 150 000 lukijalle. Lisäksi lehdellä on avustajia niin Euroopassa kuin Aasiassakin.

Brûlè ei väitä, että Monoclen konsepti on ainut oikea raadollisessa mediakilpailussa, mutta hän uskoo laadun ratkaisevan. Tämä tarkoittaa suurempia investointeja lehden ulkoasuun, kuviin sekä siihen, että toimittajille annetaan tarpeeksi aikaa juttujen tekemiseen.

“Jos toimittaja menee esimerkiksi Moskovaan tekemään juttua, joka on budjetoitu viidelle päivälle, mutta juttuun tarvitaankin kymmenen päivää, on meidän maksettava se. Silloin kirjoittaja on tyytyväinen sekä toivottavasti myös lukija.”

“Näemme printtimediassa tänä päivänä pelkkää leikkaamista, leikkaamista ja leikkaamista”, toteaa Brûlè.

Helsinki Top-5:ssa

Brûlé kertoo vierailleensa Suomessa yli 20 kertaa, Suomi on mukavasti matkan varrella Viroon, joka on hänen äitinsä kotimaa. Isä on kanadalainen.

Brûlén tämänkertaisen Suomen vierailun syy on Monoclen tekemä lista maailman parhaista asuinkaupungeista. Monocle on myös ryhtynyt tekemään yhteistyötä Artekin kanssa.

Monoclen “laadukkaimmat kaupungit maailmassa” -lista on hyvin pohjoismaapainotteinen. Kööpenhamina vei voiton, Helsinki komeilee sijalla viisi, rakas vihollinen Ruotsi ja sen pääkaupunki Tukholma vasta sijalla 7. Brûlé kehuukin Suomea antaumuksella.

“Lentoyhteydet ovat maailmanluokkaa, erityisesti keskittyminen Aasian liikenteeseen on loistava mahdollisuus Helsingille. Arkkitehtuuri, siisteys ja turvallinen ympäristö ovat asioita jotka ovat huippuluokkaa Helsingissä”, toteaa Brûlé ja siemaisee viimeiset rippeet cappuccinostaan.

SK 25-26/2008 (ilm. 19.6.2008)

Tyler Brûlé (Wikipedia)