Suomen kuvalehti

26.8.2011 klo 14:07

Romanileiriläisten lapset pääsevät kouluun Vantaalla, Helsinki pohtii

”Kyseessä ei ole missään nimessä ratkaisu koko Suomen tai pääkaupunkiseudun tilanteeseen, vaan enemmänkin kehotus muille kunnille toimia samalla lailla”, sanoo Vantaan apulaiskaupunginjohtaja.

Romanit koulutus Pamela, 17, asuu yksivuotiaan poikansa ja sukulaistensa kanssa henkilöautossa. Lähes puolet Euroopan romanilapsista jättää peruskoulun kesken. Kuva Kukka Ranta.

”Vantaalla kouluun pääsevät myös paperittomien lapset”, sanoo Vantaan kaupunginvaltuutettu Kimmo Kiljunen (sd).

Hän vieraili Kalasataman romanileirissä. Mieleen jäivät autoissa nukkuvat romanilapset.

”Leiriytymisen olot ovat täysin sietämättömiä. Kyse on rakenteellisesta ongelmasta”, Kiljunen toteaa. Hän soitti Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggrothille (sd), joka puolestaan varmisti asian etenemisen: myös leirissä asuvien lapset pääsisivät Vantaalla kouluun.

Vantaan kouluissa on viime vuosina ollut useita lapsia, joilla ei ole sosiaaliturvatunnusta. Kyseessä on yleensä perhe, joka odottaa päätöstä oleskeluluvasta, Vantaan perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo vahvistaa. Kokemusta romanileiristä ei Vantaalla vielä ole, mutta tähän mennessä koulun läheisyydessä asuvat lapset ovat poikkeuksetta päässeet kouluun.

Paperittomalla viitataan henkilöön, jolla ei ole oleskelulupaa. Kyseessä voi myös olla EU-kansalainen, joka ei ole kyennyt rekisteröimään oleskeluoikeuttaan, jota puolestaan pitää anoa kolmen kuukauden maassaolon jälkeen.

Apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth painottaa, että kouluun pääsevät Vantaalla asuvien perheiden lapset. ”Kyseessä ei ole missään nimessä ratkaisu koko Suomen tai pääkaupunkiseudun tilanteeseen, vaan enemmänkin kehotus muille kunnille toimia samalla lailla, lapsen etu huomioon ottaen.”

”Ongelmien ehkäisy tulee halvemmaksi kuin jälkipuinti”, Lehto-Häggroth toteaa.

Helsingissä leirilasten oppivelvollisuus käsittelyssä

”Helsingissä oppilaita ei käännytetä pois koulusta paperien puutteesta”, sanoo Helsingin perusopetuksen päällikkö Marjo Kyllönen. ”Kuntapaikkaa ja henkilöllisyystunnusta ei tarvita. Ratkaisevaa on asumisen pituus ja osoite, jonka perusteella määrätään koulupaikka.”

Leirissä asuvien romanilasten oppivelvollisuus on juuri käsiteltävänä Helsingin kaupungin opetusvirastossa.

”Lain mukaan kunnalle muodostuu velvoite valvoa koulunkäyntiä, kun henkilö on rekisterissä ja kunnassa kirjoilla. Selvitämme parhaillaan, milloin lapselle syntyy oppivelvollisuus”, Kyllönen sanoo.

”Jos perhe asuu useamman kuukauden Helsingissä, vanhempien pitää hakeutua opetusviranomaisten luokse. Kun asuminen on pysyvää ja kestää esimerkiksi lukukauden, opetus järjestetään. Teemme päätökset tapauskohtaisesti lapsen edun kannalta”, sanoo Helsingin opetusasioista vastaava apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen.

Haataisen mukaan nyt ollaan uudessa tilanteessa erilaisten uusien ryhmien kanssa. Kaupungin tulee miettiä lapsen edun kannalta, miten romanileiriläisten perheitä voitaisiin informoida, että viesti kouluun pääsystä menee heille perille.

”Tavoitteenahan on, ettei vanhempien siirtyminen maasta toiseen aiheuta lasten syrjäytymistä. Jos lapset eivät ole koulussa, sukupolvelta toiselle siirtyvä köyhyys kasautuu.”

Haataisen mielestä romanisiirtolaisten lasten oppivelvollisuus täytyisi linjata valtakunnan tasolla opetushallituksessa ja ministeriössä. Kunnassa asioita ratkotaan arkitasolla.

Pääkaupunkiseudulla sekä Turussa ja Tampereella oppivelvollisille kielitaidottomille lapsille opetetaan suomen kieli niin sanotulla valmistavalla luokalla. Vuoden kuluttua lapset siirtyvät asteittain ”suomi toisena kielenä” -yleisopetukseen. Rahoitus tulee osin valtiolta, loput kaupungilta.

Marjo Kyllösen mukaan valmistavilla luokilla on hyvin tilaa, eikä lisäkuluja tule, ellei uusia ryhmiä jouduta perustamaan. Eniten maksavat tilavuokrat ja opettajien palkat. Oppilaille hankittavat opetusmateriaalien kustannukset eivät ole merkittäviä.

”Laki lähtee siitä, että kaupungin alueella asuville kuuluu järjestää perusopetus. Opetusvirasto selvittää parhaillaan minkälaisia yhteistyökuvioita tarvitaan kokonaisuuden kannalta, jotta pystymme vastaamaan olemassa olevaan tilanteeseen”, Haatainen selvittää.

Päätöksiä Helsingin kaupungin osalta voidaan odottaa lähiviikkoina.

Romanit koulu kartta Romanilapsia eristävissä kouluissa oppimistulokset ovat heikompia kuin yhteiskouluissa.

Työttömyys pakottaa siirtolaisuuteen

Kalasataman romanileirissä asuvan Georg Florin, 32, mielestä olisi hienoa saada lapset kouluun. Taustalla juoksentelevat kuusi- ja seitsenvuotiaat tenavat, jotka asuvat henkilöautossa. Heidän äitinsä Macerika, 20, ei ole koskaan käynyt koulua.

Romanian romanilapsista 15 prosenttia ei mene kouluun laisinkaan. Euroopan romanilapsista lähes puolet jättää peruskoulun kesken. Euroopan komission yksi keskeisimpiä tavoitteita romanien aseman parantamiseksi on lasten koulunkäynti.

Georgi ei pidä Kiljusen ideaa kovin toimivana. ”Koulunkäynti on vaikeaa, koska meillä ei ole pysyvää kotia ja siihen on syynä rahan ja työn puute.”

Palkkatyön puutteessa romanit eivät voi rekisteröidä oleskeluoikeuttaan ja ovat pakotettuja jatkuvaan siirtolaisuuteen. Euroopan unionin perusoikeusvirasto kehottaa Euroopan maita luopumaan kolmen kuukauden jälkeen vaadittavasta oleskeluoikeuden rekisteröimisestä. Näin lasten koulunkäyntikin helpottuisi.

”Työskentelin aiemmin Romaniassa kuorma-autokuskina 13 vuoden ajan. Nyt on jäljellä pelkkää työttömyyttä. Olemme täällä, koska Romaniassa meillä ei ole tulevaisuutta”, Georgi kertoo.

Kalasatama leirissä asuvat romanit keskustelevat pitkään taivasalla koulun mahdollisuudesta toiveen pilke silmäkulmassa. Päällimmäisenä on huoli pian koittavasta Helsingin kaupungin toimeenpanemasta häädöstä. Romanit eivät tiedä mihin menevät.

Euroopan väestöstä 17 prosenttia elää köyhyydessä, romanien kohdalla luku on neljä kertaa suurempi. Euroopan talouskomission mukaan 73 prosenttia Euroopan 10-12 miljoonasta romaneista on työttömiä.

”Missä voisimme oikein asua ja mistä saisimme töitä?”

Aiheesta lisää SK:ssa 34/2011 (ilm. 26.8.).

Katso myös SK:n kuvakertomus Elämää romanileirissä.

Asiat

romanit , Helsinki , Vantaa , koulu , koulutus , oppivelvollisuus

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


Tilaa Suomen Kuvalehti

Kommentit (44)

26.8.2011 klo 14:14 Kinkeli

Kinkeli kirjoitti:

Ei Suomella ole velvollisuutta kouluttaa turistiksi tänne tulevien perheiden lapsia.

26.8.2011 klo 14:20 Skeet

Skeet kirjoitti:

Jo menee pelleilyksi tämä romanien hyysäminen. Syytä olisi asettaa voimavarat heidän (romaneiden) kotiuttamiseen kuin ongelman pitkittämiseen Suomessa. Vantaankaupunki voisi suoraan antaa osan budjetistaan Romanialle, että he voisivat käydä kotimaassaan koulua.

26.8.2011 klo 14:20 Jasus

Jasus kirjoitti:

”Lain mukaan kunnalle muodostuu velvoite valvoa koulunkäyntiä, kun henkilö on rekisterissä ja kunnassa kirjoilla. Selvitämme parhaillaan, milloin lapselle syntyy oppivelvollisuus”, Kyllönen sanoo.

Sitten kun heillä on Suomen passi taskussa. Ei tässä todellakaan ruveta holhoomaan näitä kerjäläisiä kun omallakin kansalla menee asiat päin persettä kiristyvien verotuksien sun muiden johdosta.

26.8.2011 klo 14:20 pee

pee kirjoitti:

Muistan kun IS tai IL teki oivan tempauksen. Veivät nämä Romanit syksyllä mustikka ja sienimetsälle ja opettivat miten hankkia päivässä usean sadan euron tienistit. Romanit pitivät ajatusta hyvänä ja innostuivat. Myöhemmin lehti kävi haastattelemassa samaa porukkaa ja kukaan ei jatkanut hommaa tai ollut kiinnostunut asiasta enää. Miksi? Koska se oli työntekoa. Surullista.

26.8.2011 klo 14:33 Selma

Selma kirjoitti:

Eikös heidän kulttuuriinsa niemnomaan kuulu vapaa liikkuminen, jonka ansiosta ovat tännekin päätyneet?

26.8.2011 klo 14:40 nincher

nincher kirjoitti:

Samaa mieltä Kinkelin kanssa. Jospa nyt vaan kotoutettaisiin ensin nämä meidän kotoperäiset romanimme, ennen kuin aletaan haalimaan lisää ongelmia ulkomailta. Jos ei muusta syystä, niin vaikkapa siksi, että meillä ei yksinkertaisesti ole varaa tämänkaltaisiin ylimääräisiin kustannuksiin. Vaikka tuskinpa tässä järkipuhe auttaa, ”ajatelkaa nyt edes lapsia” -argumentti toimii yleensä pelottavan hyvin.

26.8.2011 klo 14:53 hyvä hyvä!

hyvä hyvä! kirjoitti:

Suomessahan (maailman parhaana maana) riittää rahaa, jos halua on. Ongelmana on se että lukuisat edelliset hallitukset ovat tarkoituksella lisänneet tuloeroja köyhien ja työläisten kustannuksella.
Minimi kustannuksella muutaman kymmenen lapsen, edes pienimuotoinen, kouluttaminen ei ole keneltäkään pois. Tosin tämäkin on vain pieni solidaarisuuden ele, joka ei ratkaise mitään, mutta koventuneiden arvojen ja itsekkyyden aikana tälläisia toivoisi näkevän enemmänkin.

26.8.2011 klo 14:56 Takaisin

Takaisin kirjoitti:

Kaikki ns. romanipakolaiset heti vaan takaisin sinne mistä ovat tulleetkin ja lasku Romanian lähetystöön.

26.8.2011 klo 14:56 1Suomalainen

1Suomalainen kirjoitti:

”Kyseessä on yleensä perhe, joka odottaa päätöstä oleskeluluvasta,”

Hä??? Kaikki Helsingissä leiriytyvät romanit ovat tulleet tänne ”turisteina”. Mistä lähtien turistien lapsille on alettu järjestämään koulua yms? Tai turisteille ilmaismajoitusta, sähköä jne.
Sosiaaliturva EI ole EUssakaan mikään maan rajat ylittävä perusoikeus jota voi tulla noin vain muuttamalla hakemaan.

26.8.2011 klo 14:59 työtön

työtön kirjoitti:

Ei paljon naurata kun maksaa pienestä työttömyyskorvauksesta veroja joka jaetaan onnenonkijoille. Kumpaa pitäisi suosia. Sitä joka menee, jos pääsee, kunnalle töihin korvausta vastaan vai sitä joka ei varmasti mene töihin, noutaa ilmaiset palvelut, asunnon ja rahat.

26.8.2011 klo 15:06 Epikuros

Epikuros kirjoitti:

Hurraa Kiljuselle ja Kyllöselle! Meidän pitää ajatella lasten tulevaisuutta. Perussuomalaiset, kuten näin kommenteista, pitäisi lähettää Romaniaan.

26.8.2011 klo 15:07 Ääh

Ääh kirjoitti:

Pääsevätkö muistakin maista tulleiden TURISTIEN lapset täällä kouluun?

26.8.2011 klo 15:17 lihava_gay

lihava_gay kirjoitti:

Tottakai lapsille pitää antaa opetusta!!! Ja vielä heidän äidinkielellään! miksi kukaan edes kyseenalaistaa lasten edun? palkataan aikuisia romaneja opettajiksi niin saadaan niillekin sitten työtä ja kaupungille verotuloa. win -win tilanne!!

kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

26.8.2011 klo 15:21 jutta

jutta kirjoitti:

Höpsistä ja äkkiä karkotus. Tämähän on ulkomaalaisia yli kaiken rakastavien virkamiesten kikka saada röyhkeät tungettelijat saamaan pysyvä jalansija Suomeen, kun lasten edulla ratsastetaan ja sitten tulee se perheiden yhdistäminen. Romanit eivät ole 500 vuoden aikana sopeutuneet Suomen valtakulttuuriin ja miten sitten nämä Romaniasta ym. tulevat toimivatkaan. Nyttenkin on kouluopetuksessa resurssipula ja häriköintiä ja sitten pitäisi keskittyä näiden mierolaisten paapaamiseen. Eikö löydy upseerin natsoja omaavia eläkkeelle jääntiä odottavia virkamiehiä, jotka panisivat häädön heti käyntiin kulujen ja riskien torjumiseksi ? Tämäkin episodi lisää soinilaisten äänivyöryä.

26.8.2011 klo 15:28 Epikuros

Epikuros kirjoitti:

Häpeän että kerran olin suomalainen. Niin pimeitä ovat kolme edellistä kommenttia.

26.8.2011 klo 16:15 realisti

realisti kirjoitti:

On se vekkulia, että kaikesta säästetään (ei siinä mitään, pakkohan sitä on säästää kun ei rahaa ole), ja kunnat lomauttavatkin opettajia, mutta yhtäkkiä on varaa kouluttaa turisteja.

Päinvastoin pitäisi käyttää kaikki liikenevät voimavarat siihen, että saadaan nämä henkilöt mahdollisimman pikaisesti ulos maasta.

Vaihtoehtona kyllä kenties kävisi ratkaisu, jossa nämä ihmisystävälliset pilvilinnanmaalailijat ottavat jokainen kotiinsa muutaman romaniperheen asumaan ja kustantavat sapuskat ynnä muun elämisen. Yhteisiä (velka)varoja tähän ei kuitenkaan nähdäkseni tule käyttää.

26.8.2011 klo 16:40 1Suomalainen

1Suomalainen kirjoitti:

Lisää Kukan tuottamaa juttua aihepiiristä löytyy reippaasti kiinnostuneille: http://www.google.com/search?q=Kukka+Ranta+romanit

26.8.2011 klo 17:01 Lapsen etu

Lapsen etu kirjoitti:

Ennen muuta tulee ajatella lapsen etua. Koulupaikka pitää järjestää. Samaten on syytä kiireesti panna toimeen huostaanotto, sillä kiertelevä elämä leireillä on vaaraksi lapsen kasvulle ja kehitykselle. Mitkään kulttuuriset syyt eivät oikeuta tulevaisuuden ryöstämistä lapselta.

26.8.2011 klo 17:37 SD

SD kirjoitti:

Äänestäkää vaan demareita ja erityisesti naisdemareita, niin saatte tätä lisää.

Ei demareita kiinnosta pätkääkään mitä tällainen hyysäys maksaa, tai mitä seurauksia sillä on.

No, eipä romaneita koulunkäynti kiinnosta, joten ei tästä oikeasti mitään kustannuksia tule. Ellei sitten joku valopää keksi porkkanaa tyyliin ”saatte asunnon ja toimeentulotukea ja kaikki muutkin mahdolliset tuet jos lapsenne tulee kouluun”.

Itse asiassa tuollainen porkkana pitäisi olla Suomen romaneille hieman muokattuna - kaikki tuet pois jos lapsi ei käy koulua. Suuri osa Suomen romaneistakin jättää koulun kesken ja syy on kulttuurissa, ei meissä suomalaisissa tai järjestelmässä.

26.8.2011 klo 19:31 Jepsu

Jepsu kirjoitti:

Kylläpäs on vara ajella kuitenkin bemarilla. Tai no näyttää olevan briteistä pöllitty bemari.

26.8.2011 klo 21:14 A.S.

A.S. kirjoitti:

Tämä lisääkin opettajien jaksamista ja suomenkielisten oppilaiden opiskelurauhaa. Täysin kieltä puhumattomia tenavia istutetaan heidän riesakseen. Onneksi Suomi pelastaa koko maailman.

26.8.2011 klo 21:37 Lapsenko etu, hä?

Lapsenko etu, hä? kirjoitti:

Lapsen etu kirjoitti, että pitää ajatella lapsen etua, kyllä ja mielellään suomalaisen lapsen etua myös.

26.8.2011 klo 22:06 Kollaa

Kollaa kirjoitti:

Itse irtisanouduin vakityöstäni, koska en halua olla rahoittamassa, kun kalliilla verellä lunastettua isänmaatamme tuhotaan vääränlaisella maahanmuutolla ym. Tuhoudutaan sitten yhdessä. Suomen tulevaisuus tulee yaas kerran olemaan synkkääkin synkempi, vaikka olisi luullut, että viime vuosisadan kokemukset olisivat opettaneet kunnioittamaan omaa maataan.

26.8.2011 klo 23:40 Ulkosuomalainen2

Ulkosuomalainen2 kirjoitti:

Vuosia sitten päätin lähteä pois Suomesta. Päätin, että en osallistu enää sosialidemokraattisen sirkuksen rahoittamiseen, etenkin, kun juuri mitään ei jää käteen. Yrittäjänä on kylläkin jäi stressiä, sairautta, menetettyjä ihmissuhteita ja sen sellaista. Maksetut verot kylläkin kelpasivat valtiolle.

En osannut kuitenkaan koskaan edes hulluimmissa visioissani ajatella, että meno Suomessa yltyisi näin kaheliksi. Sääliksi käy isänmaata, ja sitä rakentaneiden sukupuolvien panosta, jota sitten murennetaan ja jaetaan pitkin poikin. Vetää sanattomaksi ja surulliseksi. Romanian romaneiden ongelmia ei ratkaista Suomessa.

27.8.2011 klo 3:06 mit-vit

mit-vit kirjoitti:

Jos 32-vuotiaalla Georgilla on 6- ja 7-vuotiaat lapset 20-vuotiaan Macerikan kanssa, niin eikö oikeampi tapa reagoida olisi aloittaa oikeustoimet lapsenraiskaajan saattamiseksi vastuuseen teostaan?

27.8.2011 klo 14:56 sSuomalaine

sSuomalaine kirjoitti:

kuinka kauan kiljuset yms. jatkaa pelleilyä ilman että joku suuttuu JA IHAN TODELLA SUUTTUU? Suomessa on kiukkuuntuneita jotka voivat istua vaikka 10v linnassa…

27.8.2011 klo 16:31 Henri K.

Henri K. kirjoitti:

Nauroin ääneen tälle jutulle. :D Sitten rupesin pohtimaan, että kirjoittaja on luultavasti tosissaan asiansa kanssa. Käsittääkseni aiemminkin kunnostautunut samalla saralla. Rupesi pelottamaan. Kohta on tulossa se hetki, jolloin järjen pitäisi voittaa. Mutta entäs jos se ei voitakaan?

27.8.2011 klo 23:05 Välilevy

Välilevy kirjoitti:

Otetaan uusiksi: Suomalaisten ei pidä ottaa Romanian romaaneista itselleen taakkaa, kun omakin pärjääminen on vaakalaudalla. Romania on EU:n jäsenmaa ja siten turvallinen. Uskon, että Romaniasta löytyy töitä paremmin ja silloin kielitaitokin on kohdallaan.

27.8.2011 klo 23:18 najis kafir

najis kafir kirjoitti:

Hei! Mä keksin!

Romanikerjäläisten lapset kouluun ja palkataan heidän vanhempansa opettamaan!

Näin ollen kaksi kärpästä yhdellä iskulla: romanilapset pääsevät ilmaiseen kouluun ja aikuiset romanit saavat sitä kaipaamaansa työtä!

Romanian kielen taitoisia opettajiahan ei täällä varmaan kovin paljon ole.

Kyllä me täyspalkka maksetaan ja autoetu myös.

Muistakaa, että se ei ole keneltäkään pois.

28.8.2011 klo 10:42 miukulainen

miukulainen kirjoitti:

Kukka Ranta on varmaan suomen johdattelevin ja provosoivin toimittaja, jösses… Yleistää vartijoita, valtaa taloja hippien kanssa ja tahtoo kannabiksen lailliseksi, perus viher-vasemmistolainen.

Ottakaa huomioon että oppiVELVOLLISUUDESSA on kysymys siitä, että romanivanhempien pitää myös SITOUTUA tuomaan lapsensa kouluun niin kauan kuin suomessa viipyvät! Viranomaiset käyvät pakkohuostaanottamaan lapsia siinä vaiheessa kun luvattu koulunkäynti ei olekaan säännöllistä, nuhjuiset lapset käyvät sukunsa kanssa kouluilla syömässä ja varastelemassa, eikä elinolosuhteetkaan ole pienen lapsen oppimiselle

suotuisat. Useille romanialaisille on töitä tarjottu, ja he siitä ovat kieltäytyneet/eivät ole kyenneet sitoutumaan työhön ja aikatauluihin.

Oppivelvollisuus velvoittaa lapsen käymään koulussa, eikä pelkästään raapimaan ns. kermoja päältä. Kaikken halvinta/helpointa olisi varmasti järjestää opetusta romaniaan, eikä antaa täällä kaikkea ilmaiseksi. Ihan myös lapsien omaa etua ajatellen.

28.8.2011 klo 16:18 helge

helge kirjoitti:

Kun tähän lisätään Venäläisten maakaupat, niin olemme todellisia hyväksikäytettyjä hölmöjä.
Mustalaiset ulos ja äkkiä niinhän Helsinki uhosi jo ajat sitten.

28.8.2011 klo 18:11 Viinikka

Viinikka kirjoitti:

SDP:llä on kunnallisvaalit 2012 kiikarissa. Haluavat ottaa turpaan oikein kunnolla. Nimittäin viime vaaleissa demareita äänestänyt Vantaan duunariväki tuskin on tästä romaniyllärista innoissaan.

28.8.2011 klo 23:32 toinen jalka SDP:ssä

toinen jalka SDP:ssä kirjoitti:

On se hyvä, että Kimmo Kiljunen tippui eduskunnasta.

Miten nämä mustalaislapset selviytyvät suomalaiskoulusta, kun suvussa ei ole koulunkäyntiperinnettä. Tulkeille maksetaan hirvittävän suuret korvaukset eikä koulutoimen johto kykene arvioimaan heidän osaamistaa.

Laittomasti maassa oleville eivät kuulu mitkään suomalaisen yhteiskunnan peruspalvelut.

29.8.2011 klo 0:08 sperg

sperg kirjoitti:

työtön kirjoitti:

”Ei paljon naurata kun maksaa pienestä työttömyyskorvauksesta veroja joka jaetaan onnenonkijoille. ” =D

olet oikeassa, valtion pitäisi lopettaa se rahan jakaminen tyhjäntoimittajille kansalaisuudesta riippumatta.

29.8.2011 klo 9:42 Tee-se-itse mies

Tee-se-itse mies kirjoitti:

Kyllä on järjen välo heikossa! Siis Vanhaalla ja Helsingissä halutaan entistä enemmän romaneja ensi kesänä. Kuinka monta sataa tai tuhatta lasta kaupungit aikovat kouluttaa? Rajaahan ei ole, senkun muuttaa kaupungin aluelle!

Miksi minun lapseni koulunkäynnistä pitää tämän takia nipistää? Minä sentään maksan veroja, toisin kuin kiertolaiset… Tosin, tätä menoa se minunkin veronkertymäni kyllä loppuu kun muutan maahan joka osaa rvostaa kansalaisiaan.

29.8.2011 klo 9:57 SDP loistaa

SDP loistaa kirjoitti:

Ensin kiertolaisille tarjottiin ilmaiset kotiinpalumatkat, nyt ilmainen koulutus. Mitä seuraavaksi? Eikös se nyt olisi paikallaan tarjota myös matkat tänne keväisin, ilmainen asuminen ja ruoat päälle!

..ai mutta niinhän tässä tulee väistämättä käymäänkin. Otetaan vaan lisää porukkaa, joka ei tuota yhtään mitään, vaan sen sijaan maksaa valtavasti. Lapseni kiittävät!

29.8.2011 klo 12:13 kiitos näkemiin

kiitos näkemiin kirjoitti:

Mieheni jäi juuri työttömäksi eikä minulla ole hajuakaan, miten maksamme naurettavan suuren (yli 1000€) vuokran jatkossa. Minä olen työkyvytön ja saan Kelalta tuen, joka on lapsikorotuksen kanssa 514€/kk. Mies hakee aktiivisesti töitä, mutta kaikkihan tietävät ettei niitä noin vain löydetä…ammattitaito on ajantasalla, harva maksaisi kunnollista palkkaa. Tiedän tunteen, minuakin heiteltiin palkattomasta työharjoittelusta toiseen vielä vähän aikaa sitten…

Tämä touhu on mennyt ihan sairaaksi. Oma sukuni on suomalainen, keskiajalla yksi mahtisuvuista. Minulla ja perheelläni on täysi oikeus elää

täällä, tehdä työtä ja asua asunnossa, joka ei ole yhden huoneen homeinen koppi. Joten…miksi ihmeessä nämä oikeudet eivät pädekään meidän kohdallamme, mutta vierasmaalaiselle niitä tarjotaan kultalautaselta ”jos vain kelpaa”?? Kunnan asunnot menevät pakolaisille ja ulkomaalaisille ylipäätään, työtä tekevä lapsiperhe ei ole ilmeisesti toivottu vuokralainen? Meillä ei ole merkintöjä maksutiedoissa…vielä.

Kovasti alkaa nyt tuntua siltä, että suomalaiset tahdotaan ajaa ahtaalle. Minua on alkanut houkuttamaan mieheni puhuminen työttömäksi luuseriksi, sillä heille löytyy asuntoja, ilmaisia tukimuotoja eikä tarvitse miettiä mistä seuraavat vuokrarahat tulevat. Mitä jos jättäisinkin vuokrat maksamatta, jo nyt..? Olen kuullut, että lapsiperhettä ei voida häätää kadulle eli kaupunki olisi velvollinen hommaamaan meille asunnon viimeistään silloin. Jännää kun siihen ei ollut mitään intoa silloin, kun meidät irtisanottiin (asunnon myymisen vuoksi) edellisestä osoitteestamme…meidän olisi vaan kuulemma pitänyt odotella häätöä rauhassa ja sitten ehkä olisimme saaneet ASUNTOLApaikan.

Onko tosiaan niin, että 2000-luvun Suomi tukee ainoastaan asiat ”väärin” tehneitä/peräti asiansa ryssineitä?? Eikö mitään tukea heru meille suoraselkäisille, jotka yritämme pärjätä mitättömillä ansioillamme ilman yhteiskunnan apuja? Rahaa riittää pakolaisten kännyköihin ja taksikyyteihin, turistien kouluttamiseen ja romaninaisten hameisiin, mutta tavallinen suomalainen on B-luokan kansalaisen asemassa!

29.8.2011 klo 14:34 Joonas_

Joonas_ kirjoitti:

” Jos perhe asuu useamman kuukauden Helsingissä, vanhempien pitää hakeutua opetusviranomaisten luokse. Kun asuminen on pysyvää ja kestää esimerkiksi lukukauden, opetus järjestetään. ”

Koska vanhemmat pyrkivät välttelemään viranomaisia johtuen karkotus/huostaanotto pelosta ja aiemmista ongelmista, niin seinä on jo pystyssä.

Mut siis periaatteessa hyvä että periaatteessa on oikeus.

Käytännössä… jos edes yksi lapsi on kolussa on se hatunnoston arvoista.

29.8.2011 klo 23:00 rupee riittää

rupee riittää kirjoitti:

Noille se pedofiliakin on näköjään ihan ok..

30.8.2011 klo 7:37 Rivikansalainen 2 lapsen isä

Rivikansalainen 2 lapsen isä kirjoitti:

Sitten vielä ihmetellään miksi perussuomalaisten kannatus nousee?

30.8.2011 klo 12:03 Äimän Käki

Äimän Käki kirjoitti:

Voihan Pyhä Pulivari!
Käsittämätöntä, kuinka Suomessakin riittää noita sinisilmäisiä, hyväntahtoisia hölmöjä.

Ovatkohan esim. kaupunginvaltuutettu Kiljunen ja tämän jutun kirjoittaja koskaan ajatelleet, miksi eivät nämä ulkolaiset eivätkä kotimaisetkaan mustalaiset sitten niin millään sopeudu valkolaisten yhteiskuntaan! (Huom. mielestäni ”mustalainen” ei ole rasistinen termi - sen kummemmin kuin ”valkolainenkaan”.) Onko vika yhteiskunnassa? Vai olisiko se vika sittenkin tuossa mustalaiskulttuurissa, jonka tavat ja heimokulttuuri ovat aivan erilaiset kuin valtaväestöllä.

Väitänpä vielä, että todellisuudentaju on kokolailla hämärtynyt henkilöillä, jotka vaativat kouluttamaan veronmaksajien rahoilla jopa turistienkin tenavat!

30.8.2011 klo 18:27 Diipadaipa

Diipadaipa kirjoitti:

Nyt jutun kirjoittajalta taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.

Kannattaa muistaa, että romanialaisista on vain 2,5 % romaneja, eli määrällisesti heitä on koimaassaan kaiken kaikkiaan vajaa puolet enemmän kuin suomenruotsalaisia koko Suomen alueella.

Nyt sitten näistä 2,5% osa tulee Suomeen, ja heti hirveä haloo. Hyvä että päättäjät antavat koulutusta paperittomillekin. Lapsen etu on tärkeämpi kuin byrokraatin etu.

31.8.2011 klo 10:49 Aleksanteri

Aleksanteri kirjoitti:

Ovatkohan tämän asian puuhamiehet Kiljunen & Kumppanit ajatelleet kysäistä homman kustantajilta eli vantaalaisilta veronmaksajilta, mitä mieltä he ovat näin äärimmäisen, uskomattoman, käsittämättömän loistavasta ideasta?
Vastaukset taitaisivat olla sen sorttisia, että Kiljunen punastelisi vielä ensi vuonnakin!

Ja ehkäpä Kiljusen mielestä pako demarien riveistä persuihin ei ole ollut tarpeeksi vilkasta!

3.9.2011 klo 17:38 tyrmistynyt

tyrmistynyt kirjoitti:

Ei voi muuta kuin olla aikaisempien kommentoijien kanssa täysin samaa mieltä.
Tämä on käsittämätöntä ja törkeää kaupungin veroäyrien väärinkäyttöä kun samaan aikaan jokapuolella kaikesta tingitään.
Vaikka romaneilla on kurjat elinolot omassa kotimaassaan, niin se ei todellakaan tarkoita että heille pitää suomalaisilla verorahoilla kustantaa peruskoulutus. Puhumattakaan näiden lapsien vaatimasta todella valtavasta erityishuomiosta, jonka järjestäminen ja kustantaminen on kaikki suomalaisilta lapsilta pois.
Sitten joku vielä sanoo että suomalaisten etusijalle asettaminen omassa maassaan ja omissa asioissaan on rasismia tai mitä lie, ihan kiukuksi pistää.

Ilmoita asiaton viesti
Toimitus

Toimitus

Voit osallistua keskusteluun, kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi ja kirjautunut sisään.

kirjaudu sisään

Kirjoittaja

Kukka Ranta

Kukka Ranta

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Lue kaikki kirjoittajan jutut

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat