Lennuklubi: Yle huolestui toimittajiensa turvallisuudesta

Vyyhteä käsittelevät jutut tehdään nimettöminä.

Yle
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Liettualaisessa rekisterissä ollut mutta pitkään Suomessa lennellyt An-2-lentokone ja sen operaattori, Lennuklubi-niminen rekisteröity yhdistys, ovat työllistäneet pitkään ilmailuviranomaisia ja työllistävät kohdakkoin myös poliisia.

Lennuklubi-vyyhti on kuitenkin johtanut myös perin harvinaiseen tilanteeseen: toimittajiensa fyysisestä koskemattomuudesta huolestunut Yle julkaisee tätä aihepiiriä käsittelevät juttunsa ilman tekijän nimeä.

Yle julkaisi sekä tv-uutisissa että verkossa kesäkuun lopulla laajan jutun Lennuklubin ja An-2:n vaikeuksista.

Jutuissa kerrottiin, että Trafi on pannut An-2:n lentokieltoon useastakin eri syystä. Viranomainen epäili, että koneella on muun muassa lennetty ilman asianmukaisia lupia ja lentäjien lupakirjoissa on ollut ongelmia.

Verkkojutusta – toisin kuin Yle.fi:n uutisjutuista yleensä – puuttui tekijän nimi.

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajan Atte Jääskeläisen mukaan nimeä ei julkaistu toimittajan turvallisuuden takaamiseksi. Tätä aihetta käsittelevät jutut tehtiin ja tehdään niin, ettei toimittajan henkilöllisyys paljastu niistä.

”Juttua tehtäessä kävi ilmi, että eräs toinen toimittaja olisi mahdollisesti tullut pahoinpidellyksi asiaa penkoessaan. Tämän perusteella päätettiin jo silloin, että asiasta tehdään vain sähkesatanen, jossa toimittajan ääni ei kuulu, eikä hänen nimeään laiteta verkkoon tätä asiaa koskevaan juttuun”, Jääskeläinen viestittää sähköpostitse.

Jääskeläinen korostaa, että ketään Ylen toimittajaa ei ole pahoinpidelty.

 

Lennuklubin An-2 lennettiin Suomesta takaisin rekisteröintimaahansa Liettuaan kesällä. Pengottavaa saattaa toimittajille silti riittää jatkossakin, sillä yhdistyksen ja sen neuvostoliittolaisvalmisteisen, järeän koneen toimintaa Suomessa tutkitaan yhä Trafissa.

Viranomainen epäilee, että koneen pääasiallisella pilotilla ei ole ollut tarvittavaa lupakirjaa. Hän oli lentänyt australialaisella lupakirjalla. Sen kuten kaikkien lentolupakirjojen voimassaolon edellytys on kuitenkin lääketieteellinen kelpoisuus, joka oli Trafin käsityksen mukaan vanhentunut.

Liettuan määräykset taas olisivat edellyttäneet australialaisen lupakirjan muuttamista liettualaiseksi sekä lisäksi tyyppikoulutusta kahden hengen ohjaamomiehistöllä lennettävään An-2:een.

Kummastakaan ei ole saatu näyttöä. Trafi luovuttaa lähiaikoina Lennuklubi-aineistonsa poliisille, joka päättää jatkotoimista.

Lennuklubia tutkineen toimittajan väitetty pahoinpitely on synnyttänyt vilkkaan keskustelun verkon ilmailuaiheisilla keskustelupalstoilla. Ylen lisäksi pahoinpitelyväitteen näyttää ottavan tosissaan myös Trafi. Sieltä ei kuitenkaan heru johtolankoja uhrin henkilöllisyyden selvittämiseksi.