Suomen kuvalehti

Unohtuiko salasana? | Rekisteröidy.

19.3.2010 klo 10:37

Björn Wahlroos: Kehitysapu syytä lopettaa

”Ensimmäistä kertaa olen aidosti huolissani tästä maasta”, Björn Wahlroos sanoo.

Björn Wahlroos Björn Wahlroos ei ole koskaan ollut yhtä huolissaan Suomen tulevaisuudesta. Kuva Taavetti Alin

Björn Wahlroos sanoo, että valtiontalouden tasapainon parantamiseksi on muitakin keinoja kuin verotus.

Suomi voi Wahlroosin mielestä ensinnäkin leikata turhia menoja.

”Jos olisin poliittisesti oikein epäkorrekti, sanoisin, että suurin yksittäinen leikkauskohde on kehitysapu.”
”Olemme 50 vuotta heittäneet rahaa Kankkulan kaivoon. Ehkä hissukseen voisi alkaa myöntää, että tälläkään keisarilla ei ole vaatteita.”

Wahlroos perustelee arviotaan bestseller-kirjalla Dead Aid (Kuollut apu). Sen tekijä on 40-vuotias sambialaissyntyinen naisekonomisti Dambisa Moyo, Oxfordin ja Harvardin kasvatti. Moyon mukaan Afrikan maiden saama kehitysapu on vahvistanut taloudellista riippuvuutta teollisuusmaista, edistänyt korruptiota ja viime kädessä pitkittänyt köyhyysongelmaa.

Wahlroosin mielestä myös koulutus- ja tutkimusmenot pitäisi käydä tarkasti läpi. Esimerkiksi maa- ja metsätalouden tutkimuspanostukset ovat täysin kohtuuttomat.

Wahlroos muuttaisi myös yliopistotutkintojen rahoituksen.

”Nyt se toimii tyhjäntoimittamisen subventiona. Meidän pitäisi kannustaa opiskelijoita valmistumaan ajoissa.”

Hän sanoo, että leikkauslistasta voisi tehdä vaikka kuinka pitkän, vaikka ei käsittelisi ollenkaan julkisten palvelujen vaikeita kysymyksiä.

Toisaalta leikkaukset eivät ole ainoa resepti: Suomi voi myös myydä valtion omaisuutta.

”Tässä tilanteessa on järjetöntä istua säästölippaan päällä.”

Sitä paitsi budjettivaje ja velanotto eivät ole negatiivisia asioita sinänsä. Suomen valtionvelka on olemattoman pieni, jos siitä vähennetään valtion rahoitussaatavat kuten esimerkiksi valtion omistamat pörssiosakkeet. Tilapäiset budjettivajeet eivät ole vaarallisia Suomessa, koska meillä julkista sektoria on hoidettu hyvin - toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa.

”Sanottakoon selvästi, että valtion ei kuulu ottaa paljon velkaa pitkän päälle. Mutta jos minun pitäisi valita sen välillä, että tukahdutan talouskasvun veronkorotuksilla tai että otan vähän velkaa ja myyn vähän omaisuutta, valitsen tietysti mieluummin jälkimmäisen vaihtoehdon.”

”Nyt olen huolissani”

Wahlroos sanoo, että maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä maista, joissa on tehty erehdyksiä ja maksettu niistä kova hinta. Joillekin on käynyt jopa kalpaten.

”En halua liioitella, mutta ensimmäistä kertaa olen aidosti huolissani tästä maasta.”

Talouspolitiikan lisäksi huolestuttavien asioiden listalle kuuluu nimittäin monta muutakin asiaa: suomalaisten suhde työntekoon, kouluttautumiseen, työuran kestoon ja niin edelleen.

”Uruguayn tarina ei ole hirveän kaukana meistä, ellemme saa aikaan kasvua.”

Wahlroosin mielestä Suomen pitää pystyä antamaan nuorilleen uskottava lupaus tulevaisuudesta. ”Jos meillä ei ole antaa sellaista, en tiedä, kuinka kauan he viitsivät olla täällä.”

Kuinka Björn Wahlroos hoitaisi Suomen talouden kuntoon? Lue lisää SK:sta 11/2010 (ilm. 19.3.).

Asiat

Björn Wahlroos , kehitysapu , verotus

 

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


 

Kommentit (48)

19.3.2010 klo.11:27 Capita Listi

Capita Listi kirjoitti:

Totuudenpuhujaa harvoin rakastetaan.
Wahlroos on onneksi riippumaton ja voi sanoa ihan oikeastikin oikeita asioita.

19.3.2010 klo.12:5 raimo1234

raimo1234 kirjoitti:

Nyt aletaan päästä asiaan.
Viimeinkin todelliset päättäjät alkavat huomata, että pieleen menee.

Kiitos !

19.3.2010 klo.12:28 Weijo

Weijo kirjoitti:

Hassua, että muiden lehtien lyhyt refereaatti jutusta kirvoittaa parhaillaan jumalattomasti ns. ”nettikeskustelua”, mutta täällä on _kaksi_ kommenttia. Osoittaa jotakin sen keskustelun kantimista, vaikka eivät kaikki lehdet varusta kierrätysuutistaan asianmukaisella linkillä tänne.

Asiaan: Kehitysavun lopettaminen on täysin epärealistinen idea, sen tietää Wahlrooskin, mutta kas kummaa kuinka tällainen heitto menee mediassa läpi. Tottakai siihen järjestelmään pitäisi saada muutoksia, jotenkin esimerkiksi niin, että se raha laitettaisiin poikimaan. Mitään tällaista, tai muutakaan ratkaisuhalua,

BW ei kuitenkaan esitä.

Yliopistojen rahoitus on ikuisuuskysymys, johon BW nyt heittää ennalta-arvattavan kantansa. Sen sijaan jutun lopun heittoon ”suomalaisten suhde työntekoon, kouluttautumiseen, työuran kestoon ja niin edelleen” BW ei tuo heiton lisäksi mitään konkretiaa…

Jos on tällaisia heittoja takataskussa, niin kyllä niihin pitäisi olla ehdottomasti parempia ratkaisuehdotuksia. Tämä onkin tyhjänpäiväistä lätinää, joka menee läpi ainoastaan siksi, että BW on tärkeä ja arvostettu herra.

19.3.2010 klo.12:38 Nallelta asiaa - vaihteeksii

Nallelta asiaa - vaihteeksii kirjoitti:

Totuuden torvi. Ei lisättävää.

19.3.2010 klo.12:55 Ursus Maritimus

Ursus Maritimus kirjoitti:

”Kehitysavun lopettaminen taysin eparealistinen idea…”
Miten niin? Eiko lapsi ikina kasva aikuiseksi ja ota vastuuta omasta elamastaan.
Esim. Tansaniaan on lapioitu rahaa kai jotain 50 vuotta (Suomesta). Paljonko ja kuinka kauan muista maista?
Onko mikaan siella muuttunut? Kun apu aloitettiin, silloin syntyneet lapset ovat nyt jo isovanhempien iassa. Ovat siis saaneet koko elamansa ajan taysin vastikkeetonta avustusta maista joiden edes olemassaoloa he eivat tieda.
Samanlaisia maita on monta muuta, ja lisaa tulee.
Kauanko Namibiaa avustetaan?
Halaajilla on kamala kiire touhuamaan jonkun

kummallisen maanlantin ns. 'itsenaisyyden' puolesta. Kun sitten on itsenaisyys saatu, alkaa tama 'valtio' kiekua apua muilta valtioilta. Emomaan kanssa saattoi elama olla edes kohtuullisen turvattua.
Naita malleina Balkanin nykyiset valtiot.
Ja taas samat maailmanparantajat saavat tulen persuksiinsa. Rahaa! Sen olemme heille velkaa!

Kun tama Wahlroosin puhe edes pienelta osin otettaisiin taydesta, ja ainakin hanen viiteryhmansa poliitikot toimisivat hanen puheensa mukaisesti.

Valitettavasti, parempaa ei ole nakyvissa. Sama meno jatkuu, ihan kuin unessa.

19.3.2010 klo.13:23 Kansalainen

Kansalainen kirjoitti:

Wahlroos ja Dambisa Moyo ovat väärässä. Jos kiinnostaa kiinnostaa tietää miksi, katsokaa oheinen artikkeli:

http://www.prospectmagazine.co.uk/2009/05/whydeadaidisd eadwrong/

19.3.2010 klo.13:29 Tuttua puhetta

Tuttua puhetta kirjoitti:

Joka vähänkin on ollut tekemisissä näiden suomenruotsalaisten kartanoherrojen kanssa tietää, että kamalinta heistä on lapioida avustuksia kehä III:n ulkopuolelle.

19.3.2010 klo.14:17 4 8 15 16 23 42

4 8 15 16 23 42 kirjoitti:

Sen ei pitänyt mennä näin…

19.3.2010 klo.14:36 nurinpäin

nurinpäin kirjoitti:

Nallelta pois maataloustuet ja jos verrata täytyy paljon mieluummin tuen kehitysmaita jotka ovat joutuneet aikanaan sorrosta ja riistosta kärsimään.Heidän elämänalkuun pääsemisensä on edellytys myös länsimaiden taloudelle kuin maksan jollekin hyvintoimeentulevan hyvintoimeentulevalle lapselle ilmaista koulutusta. Parhaimmassa tapauksessa vielä aikansa kuluksi toistakin tutkintoa kun se ensimmäine ei sit niin kiva ollutkaan. Siinä se työura pitenee heh

19.3.2010 klo.15:0 Pitääkin huolestua

Pitääkin huolestua kirjoitti:

Avauksia pitää tehdä. Radikaalejakin, jotta syntyy keskustelua. Huoli Suomesta ei ole turha. Huominen ei ehkä olekaan ruusuinen.

19.3.2010 klo.15:5 Jullkka

Jullkka kirjoitti:

Herra Wahlroos on saanut itsensä viimeinkin riippuvaiseksi ja myös yhteiskunnan verotuksen sellaiseksi että 15 000 000 € henkilökohtaisista pääomatuloista maksetaan veroa saman verran kuin kaupan kassalla ja paljon vähemmän kuin keskituloiset. On muistettava että hän saa ton joka vuosi. Tulee suku niinkuin riippumattomaksi. Tottahan toki pitää saada lisää etuja, ei rikkaulla ole ahneudelle ylärajaa. Ei tarvitse osallistua enää yhteiskunnan rahoittamiseen. Ihmeellistä näiden porhojen valitus, heti jos lisää niiden hekilökohtaista verotusta 1-5 %:lla, tulee kauhea parku ja voivotus. Voi h….ti.

Eikö hän voisi sanoa että laitetaan henkilökohtaiset pääomatulot progressiivisiksi 20-35% sopivalla asteikolla ja todeta että koska minulla on niin osallistun mielelläni yhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen. Ei voi, kaikki pitää saada.

Toki valtio ja kunnat hukkaavat rahaa mutta mistä säästetään?
Kehitysapua pitää antaa: kuokkia, kirjoja ja yksinkertaisia lääkkeitä. Ei rahaa.

19.3.2010 klo.15:40 t@@vi

t@@vi kirjoitti:

Björn Wahlroosilta hyvin perusteltu kannanotto. Loppujen lopuksi varsin maltillinen. Ehdotettujen leikkausten toteuttaminen ei tekisi kovinkaan kipeää eikä kohdistuisi pienituloisiin.

19.3.2010 klo.16:7 Vesa Linja-aho

Vesa Linja-aho kirjoitti:

”Hassua, että muiden lehtien lyhyt refereaatti jutusta kirvoittaa parhaillaan jumalattomasti ns. ”nettikeskustelua”, mutta täällä on _kaksi_ kommenttia.”

Tämä menee nyt metakeskusteluksi, mutta: juuri tämän takia pidän SK:n uutiskeskusteluista. Viestejä on tyypillisesti 2-20, jolloin kaikki viestit ehtii lukea ja niihin kommentoida.

Jos Hesarissa on mielenkiintoinen uutinen, siihen kertyy reilussa tunnissa yli sata kommenttia, jolloin keskusteluun osallistuminen ei tuo enää mitään lisäarvoa yhtään kenellekään. Samat argumentit kiertävät ringissä, koska kukaan ei - ymmärrettävästä syystä - jaksa lukea kaikkia sataa viestiä.

19.3.2010 klo.16:17 Rantakanto

Rantakanto kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen keskustelu tässä, arvostellaan jotain nallea, eikä mielipidettä.
Ja sehän on täyttä asiaa ja totta.
Tietääkö joku jonkun maan, joka on kehitysapurahoilla päässyt kuntoon.
Ja tekeekö joku kehitysapua omilla rahoillaan.

19.3.2010 klo.17:8 no huh huh

no huh huh kirjoitti:

Jos Wahlroos nyt vaikka ihan ekaks itse kieltäytyisi vastaanottamasta maataloustukia, joita se saa… huippupalkattu kaveri varmaan jollain tavoin kykenisi hoitelemaan maapaikkaansa ilman niitä… Tuntuu vaan jotenkin ihan käsittämättömältä noi Wahlroosin jutut… ??? Tukea se saa tää ”nallekin”, aiheellistako?

19.3.2010 klo.17:25 zz10

zz10 kirjoitti:

Kansalainen:

Saattaa olla että dead aid -argumentointi ei ole vedenpitävä niin kuin linkittämäsi artikkeli väittää, mutta ei tämä silti poista sitä tosiasiaa, että toisen maailmansodan jälkeinen kehitysapupolitiikka on ollut tehotonta. Afrikkaan ei ole syntynyt niitä tarvittavia instituutioita, joiden perusteella talous ja oikeusvaltio voivat toimia.

19.3.2010 klo.18:38 lempi

lempi kirjoitti:

Ehdotuksena yliopisto voisi muuttua maksulliseksi viidennen lukuvuoden jälkeen ja työttömyyskorvaus voitaisiin vaihtaa vähätyöllisyyskorvaukseen. Eli jos opiskelija esimerkiksi tekee töitä ja siksi valmistuminen hidastuu, on hänellä varaa maksaa koulutuksesta, ja työttömyyskorvauksen sijaan esimerkiksi timpuri saisi 1000 euroa/kk vähätyöllisyyskorvausta siitä, että viikon kuukaudessa kunnostaa vanhainkotia säilyttäen samalla osaamisensa ja vuorovaikutuksen työelämään työttömyyden ja syrjäytymisen sijaan. Mahdollisuus ilmaiseen opiskeluun, järkevää säästöä ja kannattavan työnteon avulla myös kansantalous elpyy, jolloin organisaatioilla on vähitellen varaa palkata ihmisiä normaalityöhön.

19.3.2010 klo.18:41 Eetwartti

Eetwartti kirjoitti:

Kun kyseessä on kanonisoidun hedonistin puheenvuoro, jälki on sen mukaista.

Häpeämättömyyttä osoittaa, että julkeaa nostaa itse EU:n maatilatukea ja vaatii rutiköyhien auttamisen lakkauttamista. Pitääkö tällaisen jeremiaadeja julkaista lehdessä?

19.3.2010 klo.19:55 old man

old man kirjoitti:

Nalle sanoi ääneen sen,mitä kansa ajattelee.Kehitysapu täysin korroptuneille maille on silkkaa rahan haaskausta.Jos lähetät rahaa,se valuu muutaman virkamiehen taskuun ja salaisille tileille veroparatatiisipankkeihin.Jos lähetät ruokaa tai tarvikkeita,valtaapitävät myyvät ne saman tien kolmansiin maihin tai oman maan kansalaisille kovaan hintaan.

Hyvä Nalle !

19.3.2010 klo.19:56 Bankdirektör

Bankdirektör kirjoitti:

Kaiken huipuksi kyse on miehestä joka hyötyy EU:n tuista osoittaakseen yli-ihmismäistä älyään kusettaa byrokraatteja; siis hän ei ole talollisen poika jonka toimeentulo riippuisi maataloudesta.

19.3.2010 klo.19:58 Young man

Young man kirjoitti:

Jäitä hattuun Nallen nuoleskelijat: Nokian tulevaisuus on kiinni kehitysmaiden köyhimmissä kylissä! Siellä kännykkää arvostetaan, ja Suomea!

19.3.2010 klo.20:36 Jere

Jere kirjoitti:

Se, että järjestelmässä on valuvirheitä, ei tarkoita etteikö hyvääkin kehitysapuvaroin ole tapahtunut. Mikrolainat ja monet muut instrumentit ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi keinoiksi auttaa yksittäisiä ihmisiä ulos köyhyydestä. Tällöin oma rooli korostuu ja apu on aina vastikkeellista. Tässä mielessä on perusteltua väittää, että nykyinen kehitysapu voitaisiin lakkauttaa.

Täysin toinen asia on se mistä myös Prospect kirjoittaa: se että länsimaiset valtiot ovat tukeneet diktaattoreja ja katsoneet läpisormien väärinkäytöksiä ei ole kehitysavun vaan meidän omien hallituksiemme vika.

Apu on mahdollista kohdistaa tehokkaasti niin että se ohjataan koulutuksen ja terveydenhuollon kehittämiseen. Apu on juuri niin tehokasta kuin me haluamme sen olevan.

Itse olen tehnyt jo hyvän aikaa sitten päätöksen osoittaa jaloillani olevani erimieltä tämän maataloustukia nauttivan ei-maanviljelijän kanssa. Tuskin siitä mitään suurta apua on, mutta enpähän itse tue tätä kaveria yhtään enempää kuin yhteisillä varoillamme tehdään. Nallehan saa maataloustukea vuodessa saman verran kuin 40 henkilöä toimeentulotukea eli lopetetaan se Halikon kehitysapu ja annetaan ne rahat Suomen köyhille.

19.3.2010 klo.20:55 Pitkä-Matti

Pitkä-Matti kirjoitti:

Pääsinpä sisälle Kanervan Iken 60-vuotispäivien kunniaksi Halikon kartanon juhliin. Olihan siellä myös Kaarle Kustaa ja ulkoministeri Bildt.

Lehdethän raportoivat ihan väärin että olisin käynyt turhaan portilla kolkuttelemassa.

19.3.2010 klo.23:32 Lintumies

Lintumies kirjoitti:

Veijari-Nallea mahtaa aina naurattaa, kun se heittäytyy valtiomieheksi ja sitten joku ottaa sen puheet tosissaan. On vaikea kuvitella, että tämä mies olisi oikeasti huolissaan yhtään mistään.

20.3.2010 klo.0:47 Penttijuhani

Penttijuhani kirjoitti:

Nuo samat mielipiteet julkaaisi ranskalainen Dumont kuulussa kirjassaan ”Afrique noire est mal partie,” noin 50 vuotta sitten. Kun Suomi liittyi tuohon kehitysavun toimeen, niin kirja ja sen lukijat - suosittelijat - teilattiin alkuun UM:ssä. Tansania oli sitten mielenkiintoinen kohde; se kun tarjosi tukialueen Che Guevaran 1965 yritykselle saada kumous Afrikkaan Kongosta alkaen, mikä onnistui yhtä hyvin kuin muunkin ”kehitysavun” jako. Che joutui vetäytymään, mistä Suomen avun myöntäjät eivät tieneet mitään, virallisesti.

Juttu on Afrikassa on niin, että se kaipaisi suuria rautatie-, maantie-

ja kanavainvestointeja, joista saisi helposti kannattavia, koska tarjolla on tosi edullisia kohteita. Nyt niitä hyödynnetään ostamalla omistajamaalta oikeudet, rakentamalla esim. kaivosrata, muttei muuta. Tämä on tietenkin tosi kannattavaa, muttei se paljoa mannerta auta. Tilanne on hassahtanut, kun juuri nämä tarpeet olivat ensi asioita, joita ns. tutkimusmatkailijat muinoin laskeskelivat. Eli korruptio voitti.

Se olisi tietenkin ”mielenosoituksellista,” jo Suomi lopettaisi kehitysapunsa. Se tulisi muuttaa, mieluimmin Pohjoismaisen kanssa, kannattaviksi yrityksiksi Afrikan maissa. Sen ohessa olisi selvää humanitääristä apua jatkettava. Ei nälkään ja sotiin kuolemista voi hyväksyä.

20.3.2010 klo.1:19 työtön ja rahaton

työtön ja rahaton kirjoitti:

Mielestäni Björn Wahlroos on rehellinen ihminen. Köyhänä Suomen kansalaisena olen sieluani myöten kyllästynyt imelään ja kieroon - vain poliitikkojen sanahelinän tasolle käytännössä jäävään - tekosolidaarisuuteen. Jokainen joka tapauksessa ajaa vain omaa etuaan, mutta vain Wahlroos
sanoo sen rehellisesti edessäpäin suoraan ja ääneen. Olisiko se muuten niin kauheaa, jos niiden kehitysapumiljoonien syytäminen kankkulan kaivoon lopetettaisiin ja keskityttäisiin kerrankin hoitamaan oman maan repaleisia asioita kuntoon ? Mihin ne kehistyapurahat todellakin menevät ?

20.3.2010 klo.7:15 Nallukka

Nallukka kirjoitti:

Wahlroosilaisten mielestä kaikki korkeakoulut kehäIII:n takana pitää lopettaa, maataloustuet on kärrättävä Halikon kartanon pihaan, väen muutettava lähemmäs ruotsinkielisiä kouluja.

20.3.2010 klo.9:15 kiuru

kiuru kirjoitti:

Nallen mielestä kehitysavun voi lopettaa, koska se ei ole auttanut kehitysmaita.

”Työttömän ja rahattoman” tiedoksi, että samalla periaatteella voisi Suomestakin lopettaa sosiaaliturvan. Eihän meilläkään ole köyhyys loppunut. Pikemminkin päinvastoin.

Nallen puheet kapitalismin autuudesta ihmisille (lue omistajille) vastaavat täysin hänen aiempia puheitaan stalinismin autuudesta ihmisille (lue kom.puolueen jäsenille). Siinä suhteessa mikään ei ole muuttunut. Kummassakin tapauksessa asiantuntija. Valitettavasti.

20.3.2010 klo.9:25 pike

pike kirjoitti:

Leikitään, että keskustelun olisi avannut joku vähävaraisempi kuin Nalle, niin ehkä päästään puhumaan itse asiastakin.

20.3.2010 klo.11:28 Irmeli

Irmeli kirjoitti:

Dead Aid kirja vakuutti minut aika perusteellisesti kehitysavun potentiaalisesta haitallisuudesta, avun taipumuksesta estää ja patologisoida kehitystä. Dambisa Moyo ei kirjassaan myöskään tyrmää kaikkea kehitysapua. Hän ehdottaa sen asteittaista alas ajoa, samalla kun ryhdytään rakentavampaan vuorovaikutukseen kehitysmaiden kanssa. Hän esittelee kirjassaan myös näitä vaihtoehtoja.

20.3.2010 klo.11:48 Kesis

Kesis kirjoitti:

Ensin oli suo, kuokka ja Jussi. Ja siihen se olisi varmaan jäänytkin, jos Jussin olisi pitänyt lähteä kirkolle jonottamaan avustuspakettia.

20.3.2010 klo.15:48 Korpisoturi

Korpisoturi kirjoitti:

Samaa mieltä Kiurun kanssa.

Jos kehitysapu ei toimi, sitä pitää muuttaa eikä lopettaa. Kehitysapu kokonaisuudessaan on sijoitus koko planeetan hyvinvointiin. Mitä nykyiseen Suomen taloustilanteeseen tulee, tämän hetken ja tuleva väestörakenne on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä ja tilanteeseen olisi voitu varautua. Nyt kun tavara on housuissa ihan omien valintojen takia niin ruvetaan heikentämään jo valmiiksi heikompien asemaa. Näinkö ns. sivistysmaa menettelee? Jokainen joka puhuu vain omien etujen puolustamisestaan ei näytä huomaavan sahaavansa myös omaa oksaansa.

Julkisella sektorilla

pitäisi valtiovallan ottaa tiukempi isännän ote tietyiltä osin, esim. luoda yhtenäinen IT-politiikka jotta eri kuntien järjestelmät juttelisivat keskenään kautta maan, sen sijaan että voivotellaan surkean tuottavuuden kanssa.

Opiskelu pitää saada vastikkeelliseksi tavalla tai toisella. On jo selvää että liian suuri osa opiskelijoista ottaa ilmaisuuden itsestäänselvyytenä ja sitä myös käytetään hyväksi sen mukaisesti. Systeemin tulee kannustaa konkreettisesti - esim. lukuvuosimaksuja vähentämällä - ahkeraan opiskeluun ja vastaavasti päästä eroon henkilöistä joilla ei ole aikomustakaan valmistua. Kaikki puhe opintotuen riittämättömyydestä on röyhkeää ahneutta ja kiittämättömyyttä: muualla maailmassa ns. 'ilmainen' raha opintoja varten on harvinaista luksusta. Mikäli kasvatus on ollut kohdallaan, kotona on opetettu että lahjahevosen suuhun ei tuijoteta.

20.3.2010 klo.20:18 Yrittäjä......

Yrittäjä...... kirjoitti:

Kyllä Wahlroos puhui täyttä asiaa.

Tilanne on täällä metalliteollisuudessa nyt sellainen, että koko ala pyyhitään olemattomiin Suomesta.

Siinä on vasemmistolaistenkin aivan turha polkea jalkaa ja vaatia veroja korotettavaksi, jos suomalaisen teollisuuden duunit lähtee Kiinaan sillä työtön duunari ja persaukinen kapitalisti eivät maksa veroja.

Eli jos joku ei ole sitä tajunnut niin ei ole enää kyse mistään vuorineuvosten tupo-puheista, vaan nyt on tosi kyseessä. Omalla yritykselläni ei ole enää ainuttakaan asiakasta, joka olisi ollut asiakas yrityksellämme ennen vuotta 2006, sillä KAIKKI

sitä aikaisemmat asiakkaat ovat siirtäneet hankintansa Kiinaan tai jonnekin muualle ulkomaille. Pari vuoden 2006 asiakasta on yksinkertaisesti lakkauttaneet koko toimintansa Suomesta.

Onneksi olemme saaneet nipun uusia asiakkaita, mutta mitä tälläkin viikolla katselin työkuormaa, niin näissä hommissa 5v sitten me suomalaiset teimme leijonanosan, nyt vain ainoastaan aivan päähommat on meillä. Ei tässä oikeasti mene tällä nykytahdilla kuin muutama vuosi lisää, niin nämäkin duunit tehdään Kiinassa.

20.3.2010 klo.22:50 Fraternite

Fraternite kirjoitti:

Weijo sen jo kirjoitti:

”Asiaan: Kehitysavun lopettaminen on täysin epärealistinen idea, sen tietää Wahlrooskin, mutta kas kummaa kuinka tällainen heitto menee mediassa läpi. Tottakai siihen järjestelmään pitäisi saada muutoksia, jotenkin esimerkiksi niin, että se raha laitettaisiin poikimaan. Mitään tällaista, tai muutakaan ratkaisuhalua, BW ei kuitenkaan esitä.

Yliopistojen rahoitus on ikuisuuskysymys, johon BW nyt heittää ennalta-arvattavan kantansa. Sen sijaan jutun lopun heittoon ”suomalaisten suhde työntekoon, kouluttautumiseen, työuran kestoon ja niin edelleen” BW ei tuo heiton lisäksi

mitään konkretiaa…

Jos on tällaisia heittoja takataskussa, niin kyllä niihin pitäisi olla ehdottomasti parempia ratkaisuehdotuksia. Tämä onkin tyhjänpäiväistä lätinää, joka menee läpi ainoastaan siksi, että BW on tärkeä ja arvostettu herra.”

Ja sitten Wahlroosia siteerataan ja kehutaan, että kerrankin joku jne… MIksi W:stä on saatu tällainen guru ja lausuntoautomaatti? Vastuutonta, populistista, Wahlroos. On helpompi särkeä kuin rakentaa, lakkauttaa kuin kehittää.

21.3.2010 klo.12:18 Ristik

Ristik kirjoitti:

Hienoja ajatuksia - enemmänkin kuin vain keskustelun pohjaksi!

Lisäsyy olla huolissaan Suomesta tuli mieleen kommentteja lukiessa: monille on näköjään vaikeaa erottaa itse asia ja omat mielikuvat sen puhujasta toisistaan. Ei muutoksiin pystytä, jos ei pystytä pysymään asiassa.

21.3.2010 klo.13:11 kirjatonkarjatonmies

kirjatonkarjatonmies kirjoitti:

Jos olisin poliittisesti oikein epäkorrekti, sanoisin, että Björn Wahlroos on surkea populisti, vaikka onkin talousosaamiseltaan maan kärkinimiä. Ainoa asia, mistä hän oikeasti on huolissaan, on se, että eriarvoisuus maiden välillä ja Suomen sisällä ei lisäänny tarpeeksi nopeasti. Eli hänen toivomansa globaali ja Suomen sisäinen talousmalli on aika lähellä 1800- luvun ”vanhoja hyviä aikoja”. Mutta kun en ole epäkorrekti, en sano ! ”entinen yrittäjä”

21.3.2010 klo.18:52 Suomi on kohta konkurssissa

Suomi on kohta konkurssissa kirjoitti:

” että Björn Wahlroos on surkea populisti”

Eli oletko sitä mieltä ettei mitään tarvi tehdä?

Ihmettelen vain että kukahan tämän lystin sitten kustantaa, valtio kun ei voi velkaantua loputtomiin?

21.3.2010 klo.20:48 ZZ

ZZ kirjoitti:

Niinpä, ”entinen yrittäjä”. Nimimerkille varmasti löytyy tulevaisuudessa lisääkin kaimoja, kun tuloerojen kasvun pelossa romautetaan mielummin varmuuden vuoksi kaikkien tulot, niin muiden kuin omat. Kunhan vaan naapuri ei menestyisi.

21.3.2010 klo.20:53 Prag2010

Prag2010 kirjoitti:

Oheisen linkin kautta pääseekin sitten ihmettelemään mistä ja mihin eurot tässä maassa tänä vuonna tulevat ja menevät.
http://193.208.71.163/indox/tae/2010/frame_2010.html
Yhteiskunnallinen keskustelu olisi paikallaan, mutta valitettavasti vain tuntuu siltä että suomalaiset kiltisti kuuntelevat poliitikoiden hienot puheet eivätkä jaksa oikeasti perehtyä ja vaatia selvityksiä asioista.
Nallen avaus on hyvä. Ei muuta kuin lisää listaa siitä miten saadaan Suomi Oy nousuun.

21.3.2010 klo.22:6 kirjatonkarjatonmies

kirjatonkarjatonmies kirjoitti:

Siinähän se ongelma juuri on. Nalle näkee Suomen Tasavallan yhtenä yhtiönä muiden joukossa. Eli on olemassa OySuomiAb, joka pitää saneerata voittoa tuottavaksi yritykseksi. Ja siihen sitten sovelletaan aivan suruttomasti vapaan markkinatalouden periaatteita. Jumala varjelkoon meitä tällaisilta guruilta !

22.3.2010 klo.16:36 XOR

XOR kirjoitti:

”Viimeinkin todelliset päättäjät alkavat huomata, että pieleen menee.”

Ovat huomanneet jo pitkään, mutta eivät tee asialle mitään. Sitä on suomen munaton politiikka. Nöyristellään ja kannetaan tukuttain rahaa ulkomaille/ulkomaalaisille ihan kuin se toisi jotain hyvää tälle kansalle.

24.3.2010 klo.19:38 Huh huh

Huh huh kirjoitti:

Björn Wahlroos on tosi kapitalistien kuningas. Kun hänellä itsellään ei ole mitään hätää hänen pitäisi ottaa muut lue: vähäosaiset huomioon. Hänen ajatuksensa siitä että yritystoiminnan ydin on että osakeenomistajien päämäärä on saavuttaa itselleen suurin voitto on täysin väärä.

Osakkeenomistajien pitäisi ajatella niin että yrityksen työntekijöillä menisi mahdollisimman hyvin. Jos sitten jäisi jotain jäljelle niin osakkeenomistajat voisivat ehkä saada jotain voittoa kunhan ensin kaikki muut asiat olisi hoidettu Nykyisin sekä liikkeenjohto Wahlroos ynnä muut pitävät suurimpana ansioinaan pistää

porukkaa pihalle heti kun näyttää vähänkin huonommalta. Todelliinen liikkeenjohto on se joka kykenee johtamaan yritystään niin että sillä menee hyvin: kyetään maksamaan työntekijöille palkat ja muut kustannukset. Vasta tämän jälkeen jos jotain jää on omistajien vuoro.. Yritysten toimitusjohtajille maksettavat palkat ynnä jostain kumman syystä maksettavat optiot ovat täysin virheelleisiä. Nykyään maksetaan yritysjohtajille sen mukaan mitä useamman työntekijän he pystyvät pistämään kilometritehtaalla. Yritysjohtajille riittää noin 5000 euron eläke, eivät he sen enem,pää tarvitse.

24.3.2010 klo.23:28 Jopi

Jopi kirjoitti:

Nalle on monessa asiassa kyllä oikeassa…mutta jos ihmisarvo sekä toisista välittäminen unohtuu ja mammona on mielessä aamusta iltaan ollaan matkalla kohti rappiota.

25.3.2010 klo.13:40 rektor@mkfc.se

rektor@mkfc.se kirjoitti:

Hei kaikki mielipidemuokkaukseen osallistujat :)-

Työni Afrikan 14 valtiossa ja Pakistanissa on lähtenyt halusta toimia ja tehdä muutoksia hauskasti, halvemmin ja nopeammin kehitysmaissa.
Meillä ovat työntekijät ” kehitysmaista ” jotka ovat myös saaneet oppia kuinka pohjoismainen järjestelmä tukee oppimista. Ilman heidän tietotaitoaan emme voisi luoda siltoja kehitysmaiden ja kehittyneiden maiden välille. Uudet yritykset ja maittemme yritysten laajeneminen ja näin työtilaisuuksien luominen olisi myös, jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikeaa.
Samalla olen oppinut että se joka aina elää

kehitysavun varassa tai muiden tukimuotojen varassa ei ole vapaa luomaan omaa tulevaisuuttaan. Siksi kestävä kehitys jossa tuetaan muutosta ja siihen liittyvää omien yritysten aloittamista pitäisi olla pääkohteena. En ole nähnyt kansainvälisellä kentällä paljoakaan, jos lainkaan, tukea sunnattavan hyvään koulutukseen joka on pohjana muutoksille. Koulutuksen pitäisi olla ainakin Suomen intressissä maailman parhaana kouluttajana.
Muutos kehitysavussa joka johtaa hyvän koulutuksen tukemiseen kehitysmaissa on hyvä alku.
Wahlroos, sen paremmin kuin kirja jota hän kommentoi haastettalussa, ei varmasti tarkoita että mitään ei pidä tehdä.

En osaa sanoa ketkä kaikki pitäisi sulkea Suomen rajojen taakse. Ihmettelen vain kuinka lyhyt ihmisen muisti on. Ruotsi nieli lähes neljännesmiljoonaa suomalaista kun töitä ei löytynyt Suomesta.

Isoäitinä ajattelen usein lapsenlapsiani joilla on juuret Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Tanskassa, Italiassa ja Espanjassa. One World for All of us on hyvä sävelmä.

Iloista päivän jatkoa
marja-riitta en finne igen

27.3.2010 klo.14:43 expattiSK

expattiSK kirjoitti:

Kehitysapu rahana menee Kankkulan kaivoon, se on jo nähty. Valtion budjetissa on paljon muitakin turhia, historiallisia jäänteitä, 'lakisääteisiä' menoja, joita ei siis voida missään nimessä karsia… Kun nyt kuitenkin aidot veronmaksajat koko ajan hupenevat, on syytä alkaa miettiä, miten valtion/kuntien menot saataisiin tulojen kanssa sopusointuun. (Yksityistalouskaan ei voi jatkuvasti ottaa velkaa päivittäismenoihin. ) - Miten Nalle omat finanssinsa hoitaa on taas ihan eri juttu.

Suu säkkiä myöten, sanon minä.

31.3.2010 klo.23:36 Vyö Nalle

Vyö Nalle kirjoitti:

Nyt oli Nallen kommentti isku vyön alle. Tähän asti olin arvostanut häntä ajattelijana, vaikka en aina samaa mieltä ole ollutkaan, mutta ”kehitysapu syytä lopettaa”?! Aika naivia ajatella, ettei kehitysavun lakkauttamisella olisi jo sinällään tuhoava vaikutus Suomen kansainvälisiin suhteisiin ja uskottavuuteen (esim. YK:ssa). Kuinka paljon tälläkin menetettäisiin työpaikkoja välittömästi ja välillisesti? Päinvastoin kehitysapu pitäisi saada tavoitetasolle 0,7 prosenttia bkt:sta. Taloudellisten syiden lisäksi on sitten vielä inhimilliset näkökohdat.

9.6.2010 klo.17:23 Kenox

Kenox kirjoitti:

Kreikka on hyvä esimerkki tuhoutuneesta yhteiskunnasta ja nyt - Espanja.

http://trustbus.weebly.com/trust-in-financial-markets.h tml

10.6.2010 klo.15:21 Kalle Kustaa Korkki

Kalle Kustaa Korkki kirjoitti:

Joku aiemmista kommentoijista kysyi esimerkkiä maasta, joka olisi kehitysavun myötä noussut jaloilleen. Kauaa ei tarvitse pähkäillä, nimittäin Länsi-Eurooppa ja Marshall-apu.

Kirjoita oma kommentti

HUOM Vain rekisteröityneiden käyttäjien kommentit nousevat Suomen Kuvalehden etusivulle.Rekisteröidy nyt

Kirjoittaja

Kustaa Hulkko

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja. Lue kaikki kirjoittajan jutut

Juttu kartalla

Katso sijainti Google Maps -palvelussa juttu kartalla

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat