Suomen kuvalehti

24.12.2011 klo 16:01

Islam muuttuu demokratian ystäväksi

uskontoja kuvaava symbolikuvaNuori opettaja Hasan al-Banna perusti vuonna 1928 Egyptissä järjestön, jolle annettiin nimi Muslimiveljeskunta. Perustajan keskeinen oivallus oli, ettei islam ole oppikokonaisuus, vaan kokonaisvaltainen elämäntapa.

Pienestä alusta kasvoi mahtava järjestö, jolla on suuri poliittinen voima useimmissa arabimaissa. Liike pyrkii rakentamaan yhteiskuntaa, jossa vallitsevat tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus. Tästä kertoo Egyptin Muslimiveljeskunnan julistus vuodelta 2006. Sen mukaan liikkeen tavoitteena on demokraattinen valtio, ei islamilainen teokratia.

Harvardin yliopiston professori Harvey Cox on tutkinut teoksessaan The Future of Faith (New York 2009) islamin viimeaikaista kehitystä. Hän on havainnut, ettei Muslimiveljeskunnan muutos demokratian takuumieheksi ole irrallinen ilmiö. Se heijastelee laajasti muslimien arvomaailman muutosta.

Islam on kasvanut viime vuosikymmeninä. Sillä on noin miljardi kannattajaa. Voimakkaan kasvun ohella islam on muuttunut sisällöllisesti. Muslimit ovat löytäneet uudestaan uskontonsa olemukseen kuuluvan lähimmäisen rakastamisen periaatteen. Islamin da’wa-käsite ilmaisee jokaiselle muslimille kuuluvan velvollisuuden kantaa vastuuta köyhistä. Aikaisemmin korostettiin muslimille kuuluvia hengellisiä ja opillisia velvollisuuksia.

Da’wan merkityksen syveneminen ja uudelleenmuotoilu ovat taustana muslimimaailmassa syntyneille maallikkoliikkeille. Niissä opetetaan, ettei pelkkä henkilökohtainen apu tai hyväntekeväisyys riitä. Myös yhteiskunnan on otettava vastuu kansalaisten hyvinvoinnista. Tästä syystä yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus on tullut osaksi muslimien uskoa. Voidaankin sanoa, että islam on ottanut ratkaisevan askeleen kohti kristillistä sosiaalietiikkaa.

Tämä painopisteen muutos ja uudenlainen yhteiskuntavastuun korostaminen ovat myös Muslimiveljeskunnan uuden sosiaalieettisen profiilin taustalla. Muutos poistaa lännen johtajien pelkoja. Arabimaiden islam on muuttumassa demokratian ystäväksi.

Tämä ei tietenkään merkitse, että arabimaiden muuttuminen demokraattisiksi valtioiksi olisi lyhyt ja kivuton prosessi. Muutos ottaa aikaa ja varmasti myös vastavoimia syntyy. Suunta kuitenkin näyttää selvältä.

Siksi Muslimiveljeskunta tarvitsee kaiken tuen sekä jo vakiintuneilta demokratioilta että muilta uskonnoilta.

Samanlainen muutos on tapahtumassa myös buddhalaisuudessa. Siitä kertoo Japanin suurimman buddhalaisjärjestön Soka Gakkain syntyminen. Sen juuret ovat perinteisessä uskonnollisessa tunnustuskunnassa, jonka nimi on Nichiren Shoshu. Tämä merkittävä uskonnollinen liike sai alkunsa 1200-luvulla ja sitä verrataan usein protestanttisen maailman uskonpuhdistukseen.

Muutamat Nichiren Shoshun jäsenet perustivat viime vuosisadan puolella järjestön, jolle antoivat nimen Soka Gakkai. Se tarkoittaa ”arvojen luomista”.

Järjestö pyrki muuttamaan Japanin autoritaarista kasvatusjärjestelmää luovempaan suuntaan. Soka Gakkai pyrki rohkaisemaan japanilaisia opiskelijoita innovatiiviseen ajatteluun. Liike kasvoi nopeasti, ja sillä on nykyään toimintaa 128 maassa. Järjestö keskittyy edistämään maailmanrauhaa, naisten oikeuksia ja uskontojen välistä dialogia.

Soka Gakkai korosti alusta lähtien maallikkojen asemaa uskonnossa, tasa-arvoa, ihmisoikeuksia ja yhteiskunnallisia reformeja. Buddhismiin kuuluva tuonpuoleisuus sai rinnalleen vahvan tämänpuoleisuuden. Järjestön kansainvälinen presidentti Daisaku Ikeda onkin kutsunut liikettä humanistiseksi buddhalaisuudeksi.

Harvey Cox on tutkinut myös kehittyvien maiden helluntailaisuuden muutosta pelastukseen keskittyvästä liikkeestä yhteiskunnallisesti vastuulliseksi toimijaksi. Helluntailaisuus on perinteisesti ollut fundamentalistinen liike, jolle tärkeintä on kutsua ihmisiä pelastukseen. Sosiaalietiikka ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus eivät ole kuuluneet sen ohjelmaan. Cox on kuitenkin havainnut, että myös helluntailaisuus on muuttumassa yhteiskunnalliseksi toimijaksi.

Cox perustelee väitettään kenttätutkimuksilla, joita on tehty Manilan, Addis Abeban ja Soweton slummeissa. Tutkijat havaitsivat helluntailaisuuden muutoksen myös muiden miljoonakaupunkien slummeissa. Uskovat auttoivat huumeiden käyttäjiä Hong Kongissa, seksityöläisiä Bangkokissa ja Afrikan aids-potilaita.

Tutkijat löysivät helluntailaisuuden, jota he kutsuivat ”progressiiviseksi”. Cox toteaakin, että jotakin merkittävää on tapahtumassa helluntailiikkeessä. Kun sen tähtäin on ollut perinteisesti tuonpuoleisessa maailmassa, nyt se ottaa vakavasti Jeesuksen huolen sairaista, köyhistä ja syrjäytetyistä.

Cox ennustaa, että tulevaisuuden helluntailaisuus yhdistää karismaattisuuden sosiaaliseen vastuuseen. Hän ei pidä mahdottomana, että vanhat kiistakumppanit vapautuksen teologia ja helluntailaisuus löytävät toisensa.

Cox korostaa, että tähän asti helluntailaisuuden vaikutus demokratiaan on ollut epäsuoraa. Tässä hän viittaa Alexis de Tocquevilleen, jonka mielestä uskonto on demokratian hedelmällisin maaperä. Tocquevillen käsityksen mukaan uskonto ei ole suora demokraattinen toimija.

Nyt tämäkin raja on Coxin mielestä murtumassa. Kun Latinalaisen Amerikan köyhä saa kuulla helluntaiseurakunnan kokouksessa, että hän on arvokas, tästä on lyhyt matka politiikkaan. Jos kerran on arvokas Jumalan edessä, miksei olisi arvokas myös poliittisille päättäjille?

Fatalismi on väistymässä Etelä-Amerikan slummeissa. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että helluntailaisuudesta on tulossa väkivallattoman sosiaalisen muutoksen käynnistäjä Etelä-Amerikassa.

Harvey Coxin teesi on, että suurten maailmanuskontojen muuttuminen demokratian puolestapuhujiksi on arvokas poliittinen pääoma. Muutosprosessi tulee nostamaan uskonnot maailmanpolitiikan näyttämölle.

Tulevaisuuden maailmassa uskonto ei ole irrallaan elämästä, vaan hengellinen lävistää maallisen. Pyhä on läsnä sekulaarissa.

Kuvitus Outi Kainiemi

Asiat

Muslimiveljeskunta , islam , uskonnot , arabimaat , Daisaku Ikeda , Hasan al-Banna , Harvey Cox

Joko olet tilannut Suomen Kuvalehden uutiskirjeen?

Saat uusimmat, kiinnostavimmat ja puhutuimmat aiheet
kerran viikossa suoraan sähköpostiisi.


Tilaa Suomen Kuvalehti

Kommentit (43)

24.12.2011 klo 18:26 Durak

Durak kirjoitti:

Alustajan kirjoituksessa on keskeistä hyväuskoisuus toista uskontoa kohtaan. Se on samassa linjassa median yleislinjan kanssa. Sitä huolimatta voidaan kirjoitusta varovasti tulkitsemalla havaita, että kirjoittaja osallistuu Soinin puolueen vastaiseen taisteluun, jota seurailee myös Kirkko ja kaupunki lehteä ikävillä ”pilakuvillaan”. Onko kirkon korkea johto tehnyt päätöksen Soinin puolueen vastustamisesta? Soinin puolueesta on vaikea sanoa mitään varmaa, sillä he ovat päästäneet valloilleen pitkästä aikaa kuihtuneet vasemmiston rivit. Sellainen toiminta ei voi olla sattuma ja hallituksen ohjelmariita ei riitä selitykseksi. Ettei vain kirkko valitse liian aikaisin linjaansa.

24.12.2011 klo 18:33 1Suomalainen

1Suomalainen kirjoitti:

”Buddhismiin kuuluva tuonpuoleisuus sai rinnalleen vahvan tämänpuoleisuuden. ”

Kyllä ”tuonpuoleisuus” kuuluu paljon vahvemmin kristillisyyteen, budhalaisuudessa tuon korvaa pikemminkin jälleensyntymisoppi ja siihen liittyvä karman laki.
Toivoa täytyy että pohjois-Afrikan valtiot kansannousujen seurauksena seuraisivat enemmänkin Turkin sekularistisen islamin mallia kuin Iranin teokratista, mutta enpä jaksa uskoa…

25.12.2011 klo 0:54 HaMi

HaMi kirjoitti:

Demokratia on varsin suhteellinen käsite.
Onhan Pakistankin islamilainen demokratia.

25.12.2011 klo 12:13 ALPO

ALPO kirjoitti:

Islam ei ole yhtenäinen oppi elämästä, kuten ei kristinuskokaan. Kaikki riippuu kulttuureista, joissa oppia sovelletaan. Demokratiaa ei kannata sekoittaa islamilaisuuteen, silloin ollaan hakoteillä. Kristinuskokaan ei puhu mitään demokratiasta, käsite syntyi ajattelijoiden päässä 1700-luvulla.
Uskonnon käyttö politiikassa on vaarallista, se johtaa usein toisten vainoon ja suvaitsemattomuuteen.

25.12.2011 klo 14:22 nelmi

nelmi kirjoitti:

Tämä on hyväuskoista, jopa lapsellista. Islam ei alistu, taktisesti se voi toimia demokratian nimissä murtaakseen henkisen vastarinnan ja muuttuakseen takaisin siksi ainoaksi ja oikeaksi uskonnoksi, jonka totuudet löytyvät koraanista. Piispat toimivat todellisuudessa työnantajaansa vastaan ja ajavat kilpailijan islamin etuja. Se naispiispa Askola ja Heikka vielä. Tämä on piispojen politikointia eli yhdensuuntaistetaan valtaa pitävän eliitin toiveiden mukaisesti mielipiteitä eli mielipiteen muokkausta. Kristityt toki hyväksyvät erilaisuutta, mutta nämä erilaiset eivät toimikaan toiveiden mukaisesti. Lapsellista ajattelua ja puhetta korkealta tasolta, muttei ihme että kirkon jäsenmäärä laskee.

25.12.2011 klo 23:19 Varavoltaire

Varavoltaire kirjoitti:

Korkealentoista proosaa, maailmantilan jäsennystä. Mukavasti hyrrää, nukuttaa. Samaan aikaan, toisaalla, supo kiiruhtaa Tampereelle julistamaan ekumeenista sanomaa, jonka tarkoitus on rauhoittaa koraanikansaa huolehtimalla islamin eduista.

26.12.2011 klo 3:33 Lukumies

Lukumies kirjoitti:

Voittaa rakkaus, joka syntyi heinillä härkien yhteytenä äidin kieleen, kunnes valtio määräsi vallan kielen. Sitä purki Havel, mutta mitä siellä Prahassa teki Halonen?

26.12.2011 klo 7:15 Luterus

Luterus kirjoitti:

Nigeriassa uskonto ei ole irrallaan elämästä, vaan hengellinen lävistää maallisen. Pyhä on läsnä sekulaarissa.

Myös 30-luvun Saksassa pyhä oli läsnä sekulaarissa. Mutta, luojan kiitos, kommenteista voi päätellä suomalaisten silmien hiljalleen avautuvan.

26.12.2011 klo 9:56 jupe0

jupe0 kirjoitti:

mitä tekemistä uskonnoilla ja demokratialla on toisensa kanssa???

Islam on totalitaarinen uskonto kuten muutkin uskonnot. Koko maailmankuva on selostettu koraanissa ihan samalla tavalla kuin kristittyjen raamatussa. Mitä vuoropuhelua tuo låhtöasetelma mahdollistaa edes teoriatasolla? Ei mitään tietenkään.

Minusta on uskomatonta että nykypäivänä ylipäätään vielä on olemassa uskontoja ja ihmisiä joita tuollaiset höpöhöpöhommat kiinnostavat. Mutta toisaalta tunnen muutaman tyypin jotka oikeasti uskovat horoskooppeihin ja homeapatiaankin, joten kaikki on mahdollista. Ei pdä koskaan aliarvioida ihmisen mielen merkitystä maailmankuvan luomisessa. Siinä ei faktat paljoa paina.

26.12.2011 klo 11:26 Durak

Durak kirjoitti:

Alexis de Tocqueville 1840- luvulla taisi erehtyä. Hän ei tuntenut islamia eikä mm. Neuvostoliiton kommunistista uskontovaltiota. USA:n uskonvapaus antoi mahdollisuuden moniarvoisuuteen ja siten myös demokratiaan. Vasta uskontojen vallan romahdettua voi demokratialla eli todellisella moniarvoisuudella olla edellytyksiä. Kaikkiin uskontoihin kuuluu yksiarvoisuus eli muita uskontoja ei arvosteta. Pakanuudelle annetaan vähäinen arvo. Kaikista uskonnoista on annettava rehellinen kuva, vaikka Soinin kannatuksen aiheuttama jytky kirkossakin herättää pelkoja.

26.12.2011 klo 16:38 mörk

mörk kirjoitti:

Niin kauan kuin islamin ääriaineksia paapotaan tiettyjen valtioiden taholta kalasnikoveilla ja räjähteillä ei varmaankaan tule muutosta tappamisiin ja pommi-iskuihin.

26.12.2011 klo 18:37 Eroan kirkosta

Eroan kirkosta kirjoitti:

Miten voi olla kristillisen kirkon piispana tuollainen islamistpropagandan levittäjänä? Oksettaa!

26.12.2011 klo 21:30 DuPont

DuPont kirjoitti:

Heikka: ”Arabimaiden islam on muuttumassa demokratian ystäväksi.”

Mahtaisiko olla hieman ennenaikainen näkemys? On toki toivottavaa, että islam maallistuisi ja hylkäisi radikaaleja oppejaan. Mutta radikaalia islamilaista näkemystä rahoitetaan suurelta osin Saudi-Arabiasta ja Iranista, joiden näkemykset islamista eivät nähtävästi ole juuri lieventyneet. Länsimaissakin islamilaisten yhteisöjen puhemiehet ovat huomattavasti radikaalimpia kuin keskiverto muslimiväestö. On tietysti positiivista, jos islam maallistuu kansan keskuudessa, mutta islamin auktoriteetit eivät välttämättä ole vielä kehityksessä mukana. En löisi ihan vielä vetoa islamilaisen radikalismin häviön puolesta, heillä kun on paljon kannatusta.

26.12.2011 klo 21:52 nelmi

nelmi kirjoitti:

Eikö Heikka kiihota perusprotestantteja uskomaan, että olisi muuttunut, vaikka omakohtaiset havainnot mediasta puhuvat toista. Samanlaista juttuahan kommunistit uskottelivat neuvostomaasta. Piispan pitäisi olla tiedemiehen viileän analyyttinen, ei olla kuin toisen uskonsuunnan soturi ja ämyri. Vai onko niin, että persun pelossa ja turvatussa toimeentulossa puhutaan sellaista mitä eliitti toivoisi islamin olevan.

26.12.2011 klo 22:42 Durak

Durak kirjoitti:

Vapaa ihminen voi sanoa pelkäämättä totuuden, että esim. kaksi kertaa kaksi on neljä. Suomessa joudutaan monessa asiassa sanomaan, että tulon arvo riippuu tilanteesta, uskonnosta, puolueesta, ilmansuunnasta, kengän numerosta riippuen, kysyjästä ja kenenkä luvuista on kysymys.

26.12.2011 klo 23:52 TOR

TOR kirjoitti:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dawah

http://en.wikipedia.org/wiki/Zakat

Kannattaisi ainakin otta termeistä selvää, ennenkuin alkaa ihan dhimmeilemään.

26.12.2011 klo 23:55 Kuun sirppi ja tähti nousee!

Kuun sirppi ja tähti nousee! kirjoitti:

Varokaas vaaraa: jos veljeskunnan tavoitteet(=”tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus”) menee täälläkin läpi heidän mielen mukaan, niin me ollaan sitten dhimmejä tai veljeskunnan jäseniä!

27.12.2011 klo 2:55 HaMi

HaMi kirjoitti:

Lähtökohtaisesti Islam ei voi muuttua demokratian ystäväksi, sillä onhan yksin Allah kaiken valtias.
http://aikapommi.wordpress.com/

27.12.2011 klo 9:31 mietteliäs

mietteliäs kirjoitti:

Pitkä ja vaivalloinen tie on Islamilaisessa maailmassa kuljettavana mutta muuta tietä ei taida ollakaan.

On kyllä hirveän vaikeaa uskoa islamilaisen maailman muuttumiseen ilman jonkinlaista uskonpuhdistusta. Ehkä sellainen tulee kun aika on valmis, ehkä ei.

Paljon suurempana uhkana näen ns.kristillisessä maailmassa silmiemme edessä tapahtuvan hengellisen taantumisen takaisin lakiuskonnon pauloihin. Yhdysvallat on ehkä tässä suhteessa eksynyt kaikkein pisimmälle. Nyt jo monet tunnetutkin maailman mahtavat puhuvat ihmisoikeuksista ikäänkuin ne olisivat pelkkien lakipykälien, sääntöjen ja kieltojen takana. Vaikka juuri laki kertaalleen murhasi hänet, jolla kaikki oikeudet ihmisenä olemiseen ovat.

27.12.2011 klo 14:18 Halfdan

Halfdan kirjoitti:

Propaganda islamin ja demokratian liitosta on valitettavasti vain puhetta. Turkkilainen Mustafa Akyol on myös kirjoittanut asiasta kirjan (Islam without extremes : a muslim case for liberty). Mutta koraani otetaan kirjaimellisesti, ja Muhammed on erehtymätön. Ideologia tunkeutuu arkielämän kaikkiin puoliin. Hyväuskoisia lännessä voi tietysti yrittää jymäyttää ja haalia puolelleen kuten Tariq Ramadan, jonka vilpittömyyttä Euroopassa jo osataan epäillä. Jos ei saa ajatella omilla aivoillaan, vaan joutuu alistumaan, islamhan merkitsee alistumista, ja ohjeeksi on annettu yksinkertainen helposti noudatettava

ulkoa tuleva toimintaohje, mikä ei paljon pohdintaa synnytä, niin uutta muutosta tuovaa kulttuuria, on vaikeaa saada aikaan. Ne, jotka ovat sitä mieltä, että islam on ideologia, eikä uskonto, ovat valmiit kieltämään sen vaarallisena, demokratian kanssa sillä ei liene juuri mitään yhteistä.

27.12.2011 klo 17:06 Erkki Mikkonen

Erkki Mikkonen kirjoitti:

On surullista, että Suomen ev.lut. kirkko on nykyisin pahasti politisoitunut. Useat kirkon johtavat piispat ja erityisesti Kirkko ja kaupunki -lehti ovat selvästi omaksuneet kielteisen aenteen Perussuomalaisia kohtaan ja hyväuskoisen ja lapsellisen asenteen islamilaisutta kohtaan. Erityisesti piispa Heikka on tässä asiassa tullut vahvasti esiin. Mielestäni kirkon ei tulisi ottaa kantaa poliittisiin asioihin, esiintyä islamin puolustelijana, kehottaa kansalaistottelemattomuuteen esim. turvapaikanhakijakysymyksissä yms. asioihin. Tämä tie vie ev.lut. kirkon yhä kauemmas sen varsinaisesta tehtävästä

ja karkoittaa kirkon uskollisimmat kannattajat sen piiristä. Uskoa ei Heikat voi viedä, mutta kirkon taloudellisen ja opillisen perustan he voivat murtaa. Luulisi kirkon johtoa nämä asiat liikuttavan ja asioiden oikean järjestyksen palauttaminen. Jää nähtäväksi, mutta en pidättele hengitystäni sitä odottaessa.

27.12.2011 klo 17:18 No just

No just kirjoitti:

Miten muistuukin mieleen puheet ihmiskasvoisesta sosialismista?

27.12.2011 klo 19:28 nelmi

nelmi kirjoitti:

KHO oli tänään kumonnut islamilaisperheen käännytyksen, kun oli täällä alkanut jehovantodistajaksi. Taas peruste persujen nousuun. Kääntymyksen voi tehdä myöhemmin toisinkinpäin. Uskonnollisia syitä ei saisi hyväksyä ollenkaan. Jonkun mielikuvituksellisen tarinan totena pitämisestä ei saa päästä hyötymään. Antiikki idässä on synnyttänyt monenlaisia kertomuksia aikana jolloin luonnontieteitä ei ollut. Islam on sinällään järkiperäisempi yhden jumalan juttuna kuin kristillisten käsittämätön kolminaisuusoppi. Jos uskoon lapsuudesta kasvaneet jossain määrin joutuvat epäuskoon tai muuten vain välinpitämättömäksi,

niin eihän alkuperäinen instituutuoiden ylläpitämä oppi muutu mihinkään. Sitä valvoo mm. uskonnollinen poliisi ja uskonoppineet fartwoineen.Heikan pitäisi alkaa demarien tai vihreiden poliitikoksi, niin olisi oikeassa seurassa. Myös lefterinä menisi. Erotkaa vain kirkosta vastalauseeksi politiikkaan sekaantumisesta !

27.12.2011 klo 20:48 Durak

Durak kirjoitti:

Alustajan kirjoitus ei ole kovinkaan vankasti harkittu. Yleensä vieraan uskon arviointi ei voi olla kovinkaan uskottava. Nyt kun on ryhdytty antamaan kuvaa koko islamia koskevasta muutoksesta demokratian suuntaan, niin uskottavuus laskee edelleen. Muslimiveljeskunnan muutos ja uusi poliittinen tilanne ei kuitenkaan koske koko muslimiuskovaisten joukkoa, vaan pientä vähemmistöä koko uskonnossa. Mainittakoon, että Palestiinassa hirmutöitään jatkava Hamas kuuluu muslimiveljeskunnan tukemiin järjestöihin. Hamaksen toiminnassa ei le näkyvissä mitään muutosta. Muslimiveljeskunnan on taktisista syistä

viisasta käyttää pehmeämpää taktiikkaa uudessa poliittisessa tilanteessa. Siksi päätelmään muslimiveljeskunnan muuttumisesta ja Islamin muutoksesta ei ole kovinkaan uskottavia. Muslimiveljeskunnan hallitsemassa yhteiskunnassa lainkäyttö perustuisi šariaan.

27.12.2011 klo 20:53 Varavoltaire

Varavoltaire kirjoitti:

Mikä on maltillisuuden huippu? No, maltillinen muslimi tietenkin.

28.12.2011 klo 7:48 Epikuros

Epikuros kirjoitti:

Suomen Ev Lut Kirkko on uppoava laiva, jolla on kaksi suurta ongelmaa: Kaikki järkevät ihmiset ovat kauan sitten sieltä hypänneet, ja laivan päällystö alkaa olkaa vähemmän lahjakasta. Siksi se Laiva yrittää kalastaa kaikenlaisia toispuoleiseen uskovia helluntailaisista islamisteihin; tuloksetta. Papit pois politiikasta ja yliopistosta! Uskovaiset perustakoon lisää omia yhteisöjä!

Buddhismin suhteen kirjoittaja erehtyy. Viisas buddalainen ei usko tuonpuoleiseen vaan tämänpuoleiseen. Puhe sielunvaelluksesta kuuluu historiaan.

PS: Durakin kommentit hyviä.

28.12.2011 klo 9:17 noo..niin..

noo..niin.. kirjoitti:

”Epikuros kirjoitti: Buddhismin suhteen kirjoittaja erehtyy. Viisas buddalainen ei usko tuonpuoleiseen vaan tämänpuoleiseen. Puhe sielunvaelluksesta kuuluu historiaan.”

Niin …. että kaikki muut eivät tiedä mitään, mutta buddhalaiset kaiken? Tuota voisi jo sanoa vanhanlaisesti omavanhurskauttamiseksi, joka itseasiassa onkin monien idän ”uskontojen” oppisisällön ytimenä. Oikeastaan ne ovatkin enemmän filosofisia oppijärjestelmiä, joissa oman minän palvonta nostetaan toiseen potenssiin. Meillä täällä suomessa mm.vapaa-ajattelijoita sellainen itsekkyyden oppi varmaan miellyttää, sillä heidän lahkossaan palvotaan oikeastaan aika samoja itsekorotuksen muotoja.

28.12.2011 klo 13:17 epikuros

epikuros kirjoitti:

Noo.niin kirjoitti jotakin jota minä en sanonut - hän ei ilmeisesti tiedä idän uskonnoista mitään, enkä minä vapaa-ajattelijoista.

28.12.2011 klo 14:31 noo..niin..

noo..niin.. kirjoitti:

No nyt pitää pyytää epikurokselta anteeksi. En ollutkaan kaikkitietävä, vaikka niin luulin. Luulo ei sitten eddelleenkään ole tiedon väärti, kuten sanotaan.

29.12.2011 klo 18:41 Il Mari

Il Mari kirjoitti:

Uskomatonta, miten kirkon piispa toivottaa uuden sekularistisen uskonnon tervetulleeksi uutena rauhan ja demokratian tuojana. Luther ennen opetti, että piispojen ja pappien tehtävänä on seistä Siionin muurilla puolustamassa Siioniaan (surakuntaansa) kaikenkarvaisilta ketuilta ja harhaopeilta - torjuttava perkelevihollisen kavalat hyökkäykset Sanaa vastaan. Näyttää siltä, että muurilla seisovat ovatkin vihollisen leiristä, he antavat kaikkien opintuulten puhaltaa maailmanmielistelyssään seurakuntaansa ja kirkkoonsa. Voi, voi, voi kirkkokansaa, kun ylipaimenet ovatkin käärmeitä!

Kannattaa tutustua tarkoin Pohjois-Afrikan maiden muslimiveljeskunnan tavoitteisiin - näennäiset vaalit ja sarian laki voimaan, maksoi, mitä maksoi.

29.12.2011 klo 20:07 merkurius

merkurius kirjoitti:

Il Marin kanssa olen samaa mieltä. On hätkähdyttävää lukea miten pitkälle Heikka on harhautunut
pappivalansa velvoituksista ! Kuinkahan mahtaa omatunto kestää ,jos sitä on jäljellä lainkaan.
Kumma, että ei ole edes minkäänlaista Jumalanpelkoa piispassa. Viimeisellä tuomiolla ei kyllä auta ihmiset ,joita hän on vienyt harhaan. Tässäpä ev.lut.kirkon koko kuva. Herätkää ihmiset!!

30.12.2011 klo 1:58 DuPont

DuPont kirjoitti:

Varavoltaire kirjoitti:
”Mikä on maltillisuuden huippu? No, maltillinen muslimi tietenkin.”
Kuka ymmärtää islamia parhaiten, luterilaiset piispat tietenkin…

30.12.2011 klo 7:34 epikuros

epikuros kirjoitti:

Il Marille sanoisin että Luther sanoi myös: Kapinalliset talonpojat on tapettava ja juutalaiset ajettava maanpakoon. Lutherin mukaan syntiä sai tehdä paljon, kun vain uskoi Jeesukseen.

30.12.2011 klo 10:55 temmau

temmau kirjoitti:

Naivin lapsenuskoinen kirjoitus piispalta. Luterilaiset piispat toimivat enemmän politiikan alttarilla kuin uskon kysymyksissä. Tuskin islam ja demokratian ihanteet ovat kovin helposti yhdistetttävissä. Arabikevään tuloksena voi tulla uusia islamilaisia valtioita, joissa mm. kristityillä ei ole uskonvapautta. Tästä piispa Heikka ei ole lainkaan huolissaan. Jo nykyisin monessa islamilaisissa maissa kuten esim Pakistanissa kristittyjä vainotetaan pelkän uskonnon vuoksi.

Kirkon miehet ja naiset pysyköön lestissään!

30.12.2011 klo 19:38 nelmi

nelmi kirjoitti:

Moderni Heikka kuten muukin kirkkoväki sekaantuu politiikkaan ja nostaa itsensä muun virkakoneuiston yläpuolelle kirkon ottaessa kätköön laittomasti maassa oleilevia tyyppejä. Se on kapinaa valtiota vastaan, Kumma ettei asiasta nosteta oikeusjuttua virkavallan häirinästä. Uskovainenhan on sellainen joka uskoo sellaisia juttuja joita muut eivät. Siksipä on nielaistu todesta toiveaajtus että islma muuttuisi. Se ei muutu vaan valtaa alaa suosiollisten piispojen avulla. Nerokas tapa panna toisen ideologian nokkamies levittämään omaa sanomaa kierolla tavalla !

30.12.2011 klo 20:32 Il Mari

Il Mari kirjoitti:

Epikuros!, Luther ei ollut virheetön, hän todella kukistutti talonpoikaiskapinan verisesti, mutta katui yhtä verisesti; juutalaiskysymyksessä hän todella meni päin mäntyä ja kehottikin kuolinvuoteellaan tukeutumaan Raamattuun ennen kuin hänen kirjoituksiinsa. En ole paljon Lutheria tutkineena löytänyt yhtään hänen kirjoitustaan, jossa hän kehottaa synnin tekemiseen???
Mitä tulee heikkalaisuuteen, sehän on puhdasta bahailaisuutta. On yksi pyhä jumaluus, josta eri uskonnot ovat säteitä ja siis samaa alkulähdettä, kuten aurinko, josta lähtee lukemattomia säteitä.
Jokainen keskiverto luterilainenhan

muistaa rippikoulustaan, miten Kristus on ainut tie, totuus ja elämä. Ei tarvitse kovin kummoisia teologian tai vieraiden uskontojen tuntemusta olla, niin huomaa miten kaikki muut uskonnot panevat ihmisen tekemään ja ponnistelemaan kohti pelastusta taikka nirvanaa - kristinuskossa taas kaikki on puolestamme tehty, meistä riippumatta.
Heikka niputtaa meidät kristityt samaan sekularismiuskoon hindujen, buddalaisten ja muslimien kanssa ja löytää siinä pyhän kosketusta. Voi surkeutta suurta kirkon pääpehtoorilta!

30.12.2011 klo 21:08 nelmi

nelmi kirjoitti:

Pirua mustepullolla heittänyt Luther ei mielipiteiltää ole moderni. Uskovaiset häpeävät häntä vaikka häneen nimeensä vannovatkin. Kun hänen syntymästään oli tasavuosi, niin kaupungin kirjastossa oli näyttely hänen teoksistaan. Oli pitkä litania mitä kaikkea hän oli kirjoittanutkaan. Kas vain tärkeä eepos Kusfannus Oy Vasaran v 1938 julkaisema Juutalaisista - ja heidän valheistaan oli pois. Valehteluun ja salailuun kyllästyneenä menin kirjatätin puheille ja kas kummaa sieltä varastostahan se löytyi. Siellä oli täysohjelma mitä juteille piti tehdä. Herra Hoota turhaan yksin syyllistetään. Hullu mikä

hullu ja kriminaali mutta yllyttäjästä vaietaan. Älykäs, aikaansaapa kansanosa oli vihan ja kateuden kohde. Nykyajan uskovat eivät ahdistuksissaan edes uskalla lukea ko. kirjaa. Ollaan sitten niin Lutteria.

31.12.2011 klo 5:24 Epikuros

Epikuros kirjoitti:

Kaikkien toispuoliseen uskovien tärkein voimanlähde on viha vääräuskoisia kohtaan. Sitä Heikka ei ilmeisesti käsitä. Luepa Nietzschen ”Antikristus”, niin käsität mitä sakkia uskovaiset ovat. Papit panevat päänsä pensaaseen eivätkä lue viisaita kirjoja.

5.1.2012 klo 16:44 Ossaus

Ossaus kirjoitti:

Voi sinisilmäisyyden tarttuvaa syöpää.

” Boutros Boutros-Ghalin mukaan salafisti-liike on vakava uhka ihmisoikeuksille, koska se pitää ihmisoikeuksien puolustamista uuskolonialistisena perintönäja ja jopa uutena ristiretkenä islamia vastaan. ”

Islam on kaikissa muodoissaan totalitaristinen.
Ja jo pelkästään siksi tuomittava. Muusta puhumattakaan.

5.1.2012 klo 17:44 Henkkamaukka

Henkkamaukka kirjoitti:

Hämmentävää tekstiä Durakilta. Tulee itse asiassa ihan mieleen takavuosien paranoidi ja uhkaileva stallariretoriikka. Kirjoittaja tulkitsee ja on paljastavinaan vastustajansa (totta kai vastustajansa, sillä olet joko puolesta tai vastaan, ”kenen joukoissa seisot”) piilevät motiivit, eli taistelun ”Soinin puoluetta” (heh) vastaan, ja vihjaileepa jopa ”korkealla tasolla” tehdyistä päätöksistä. Kaiken takana joku persuja jahtaava salaliitto, vai? Huh huh.

Lopuksi vielä uhkaus: ”Ettei vain kirkko valitse liian aikaisin linjaansa.” Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Suunnitteleeko Durak kenties poliittisia puhdistuksia?

6.1.2012 klo 13:44 Halmo

Halmo kirjoitti:

Israelin ystävänä en voi kuin kauhulla lukea mitä Suomalaisen kirkon korkea-arvoinen ihminen kirjoittaa. Näinkö sokeiksi on kirkossakin tultu islamille? Todella masentavaa ja surullista. Mutta kaikki tapahtuu mikä on kirjoitettukkin.

6.1.2012 klo 21:40 Varavoltaire

Varavoltaire kirjoitti:

Pinnallisen käsityksen mukaan ns. länsimaisissa demokratioissa maallinen ja kirkollinen valta on erotettu toisistaan. Muodollisesti tämä pitää paikkansa, mutta ei käytännössä. Poliittinen eliitti istuu vaivautuneena silloin tällöin Suurkirkossa. Piispat ja muut prelaatit kutsutaan itsenäisyyspäivän tilaisuuteen.

Mikään ei sulje pois mahdollisuutta, että maallisen vallan edustaja suosittelisi kirkollisen vallan edustajalle ”yleismaailmallisesti ekumeniaa lujittavaa kirjoitusta”, jotta ”päästäisiin tästä vihakirjoittelusta.”

9.1.2012 klo 16:19 teot ratkaisevat

teot ratkaisevat kirjoitti:

”Maltillinen” muslimiveljeskunta aikoo purkaa Egyptin-Israelin rauhansopimuksen ja kieltäytyy tunnustamasta edes Israelin olemassaoloa. Ei siis oikein etene tuo leipäpapin naiivi julistus rauhanomaisesta islamista. Tunisiassa, Turkissa ja Nigeriassakin on muslimien nostattama vastakkainasettelu kiihtymässä.

Uskon maltilliseen islamiin vasta sitten, kun sen eri lahkot lopettavat edes ne toistuvat murhaiskunsa vastalahkon moskeijoihin ja hautajaisiin. (PS. Onko mikään pyhää em. iskuisa?) Jos he kohtelevat omiaan noin barbaarisesti, niin miten me vääräuskoiset ja ateistit voimme kuvitella saavamme jotenkin ihnimillisemmän kohtelun puolikuun edustajilta ?

Ilmoita asiaton viesti
Toimitus

Toimitus

Voit osallistua keskusteluun, kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi ja kirjautunut sisään.

kirjaudu sisään

Eri mieltä!

Kirjoituksia, jotka eivät jätä sanattomaksi.

Lue kaikki Eri mieltä! -jutut

Kirjoittaja

Mikko Heikka

Mikko Heikka

Kirjoittaja on emerituspiispa.

Lue kaikki kirjoittajan jutut

Tuoreimmat

Tuoreimmat kuvat