Ylämaan kettu väijyy Ison-Britannian, Ruotsin ja Suomenkin politiikkaa ja mediaa.

Britit tekivät sen taas: ensimmäinen tutkimus USA:n vaaleista julkaistu

Mari K. Niemi
Blogit Ylämaan kettu 19.11.2016 17:29

Tutkimus ei todellakaan aina ole hidasta ja perässä laahaavaa.

Vain kymmenen päivää Yhdysvaltojen presidentinvaalin jälkeen joukko brittitutkijoita on jälleen  koonnut ja toimittanut ensimmäiset analyysit aiheesta yksiin kansiin. Kirjoitin kesällä vastaavan tutkimuksen julkaisusta Britannian EU-eroon päättyneen ”brexit-vaalin” jälkeen.

Julkaisu on tälläkin kertaa luettavissa ilmaiseksi verkossa.

Loiko media Donald Trumpin? Mitä väliä totuudella ja valheella Yhdysvaltojen presidentinvaalissa oli, entä median ”objektiivisuudella”? Miten isossa roolissa tuloksen kannalta maahanmuutto oli? Mikä selitti sovinismin vetovoimaa? Kuinka sosiaalisessa mediassa kamppailtiin ilmatilasta? Millä tavoin Hillary Clintonin kampanja puhutteli latinoäänestäjiä?

US Election Analysis 2016: Media, Voters and the Campaign -julkaisussa on johdanto mukaan lukien 83 nopeasti omaksuttavaa analyysiä, joiden kirjoittajat ovat joukko politiikan, vaalien, median, viestinnän ja poliittisen kampanjoinnin tutkijoita Britanniasta ja muualtakin.

 

Median ja journalismin rooli saa vaalin analyysissä paljon huomiota. Tämä on perusteltua.

Yksi vaalin suurista paradokseista liittyi siihen, miten valheelliset väittämät jopa toivat ehdokkaalle luottamusta, tai eivät ainakaan romuttaneet sitä.

Samalla kun Donald Trump täräytteli menemään ennätysmäärän epätotuuksia  – noin seitsemän kymmenestä hänen väittämästään oli ainakin osin valhetta – hänen kannattajansa pitivät Trumpia miehenä, joka vihdoin sanoo asiat kuten ne ovat, rehellisesti ja suoraan.

Mutta loiko media Trumpin?

Kyllä ja ei. Trump oli jo vaaliin lähtiessään tunnettu mediapersoona. Media kuitenkin edesauttoi hänen nousuaan, vaikka toimittajat eivät ehkä ajatuksesta pidäkään ja Trumpin äänestäjät eivät väitettä uskoisikaan.

Poikkeuksellisuus teki Trumpista uutisen, eikä presidenttiehdokkaan laukomia törkeyksiä voinut painaa villaisella.

 

Erittäin tärkeä syvällisemmän tutkimuksen aihe on edelleen se, miten toimittajat voisivat harata vastaan populismia ja välttää joutumasta osaksi kampanjaa. Haastetta lisää se, että tämä pitäisi kyetä tekemään ilman, että populismiin vetoa tuntevat kokevat median kääntyneen kategorisesti heitä vastaan.

On tärkeä huomata myös median merkitys Hillary Clintonin tappioon: asema median suosikkina saattoi olla hänelle kuoleman suudelma.

Kun luottamus journalistiseen mediaan otti Yhdysvalloissa pohjakosketuksia ja antielitismi vetosi äänestäjiin oikealla ja vasemmalla, oli tulkinta Clintonista mediaeliitin lellikkinä epäedullinen.

 

Kiinnostava näkökulma tutkimuksen pika-analyyseissä liittyy myös ehdokkaiden brändeihin ja tunteisiin. Siinä missä demokraattien ehdokkuudesta Clintonin kanssa kamppaillut Bernie Sanders ja Trump onnistuivat luomaan vahvasti tunteisiin vetoavan ja äänestäjänsä sitouttavan brändin, jäi  Clinton tässä vertailussa heistä jälkeen.

Tämä analyysi kuitenkin huutaa sukupuolen analyysiä. Sukupuoliin liittyvät stereotypiat eivät vain ohjaa tulkintojamme vaan muuttuvat usein myös vaatimuksiksi.

Trump  hyödynsi taitavasti näitä stereotypioita toistelemalla väitettä Clintonin ”heikkoudesta” ja siitä, että tämä ei näytä tai vaikuta johtajalta.

 

Lue myös

Ensimmäinen tutkimus brexit-vaalista julkaistu

Nyt julkaistu pika-analyysien kokoelma on tietysti vasta alkua. Nopeisiin analyyseihin on syytä suhtautua sellaisina mitä ne ovat: ensituntuma, josta on hyvä jatkaa.

Aiheesta on varmasti luvassa vielä runsaasti syvällisempää, perusteellisempaa ja laajempiin aineistoihin perustuvaa tutkimusta. On kuitenkin hienoa, että tiedon tarpeen ollessa kovinta tutkijat pystyvät kysyntään vastaamaan.

Pystyisimmekö me suomalaistutkijat voimamme yhdistämällä vastaavaan? Kuntavaalithan ovat jo oven takana.

 

Lue myös

Ensimmäinen tutkimus brexit-vaalista julkaistu

Mari K. Niemi

Kirjoittaja on Valencian yliopistossa vierailevana tutkijana työskentelevä, viestintään erikoistunut poliittisen historian dosentti ja erikoistutkija Turun yliopistossa.

Keskustelu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Näitä luetaan juuri nyt