Ensimmäinen tutkimus brexit-vaalista julkaistu

Profiilikuva
Kirjoittaja on poliittiseen viestintään erikoistunut dosentti ja Innovation and Entrepreneurship InnoLab -tutkimusalustan johtaja Vaasan yliopistossa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ovat ne nopeita, brittikollegat. Vain kymmenen päivää maan EU-kansanäänestyksen jälkeen ilmestyi sadan tutkijan voimin laadittu ensimmäinen aihetta koskeva kokoomajulkaisu.

Kolmen tutkijan yhteistyössä pikavauhtia toimittama ”EU Referendum Analysis 2016: Media, Voters and the Campaign” sisältää liki kahdeksankymmentä napakkkaa, helposti avautuvaa katsausta vaaliin eri näkökulmista.

Mukana on esimerkiksi kampanja-analyysejä sekä viestinnän, politiikan kielen ja mainonnan tutkimusta. Kirjoittajajoukko on nimekäs ja monipuolinen.

Kyseessä ovat tietysti vaalin aikana ja heti sen jälkeen tehdyt tulkinnat, ja sellaisina niihin on suhtauduttava. Syvällisempien analyysien aika on myöhemmin, ja nyt esitellyt havainnot ovat usein ensimmäisiä tuloksia seikkaperäisemmistä, vielä tekeillä olevista tutkimuksista.