Maalittaako media natsiaatteesta innostuneen kauppiaan kumppaneita?

Yhteiskunnallisen keskustelun uusi suosikkitermi on jo pahasti väljähtynyt.

Profiilikuva
Blogit Vuorikoski
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Helsingin Sanomat kirjoitti tänään 22. lokakuuta ylivieskalaisesta yrittäjästä Juha Kärkkäisestä ja hänen siteistään uusnatseihin. Kärkkäinen on lähes 200 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävän tavarataloketjun omistaja. 

Kärkkäisen natsi-intoilu ei sinänsä ole uutinen: hänet tuomittiin vuonna 2014 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Syynä olivat juutalaisvastaiset kirjoitukset Magneettimedia-julkaisussa. 

Helsingin Sanomien jutussa luetellaan yrityksiä, joiden tuotteita voi ostaa Kärkkäiseltä. On Arabiaa, Fazeria, Muumia, Luhtaa, Helkamaa. Kustannusyhtiö Otava korjasi tänään, että se on jo vuonna 2015 tehnyt ”arvopohjaisen päätöksen” lopettaa yhteistyö Kärkkäisen kanssa. Nyt yritys selvittää, mitä kautta sen kirjat ovat päätyneet tavaratalon hyllyyn.

Sosiaalisen median keskusteluissa muutamat kommentoijat ovat kiirehtineet nostamaan esille termin ”maalitus”. Media maalittaa! Ajatus kulkee niin, että toimittajat nostavat yrityksiä esille, minkä jälkeen lukijat mahdollisesti kohdentavat ostoboikotteja tai muita toimia niitä vastaan. Tällaista ajatusmallia esitti Twitterissä muun muassa perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä