Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Bloggaaja etsii sponsoria

Blogit Mediaansekaantuja 29.10.2014 22:49
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja - avatar
Kirjoittaja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Tehtäköön tämä heti aluksi selväksi: Tässä blogissa ei houkutella lukijaa verkkokauppaan, ei anneta alennuskoodeja tuotteisiin, eikä kirjoiteta mainostajan ohjeistamana yhtään mitään. Suomen Kuvalehti maksaa minulle blogin kirjoittamisesta, koska teen tätä työkseni, mutta luoja varjelkoon minua sen takia kehumasta Otavamedian tuotteita tai toimittajia.

Jos nyt kuitenkin jokin mediatalo haluaa eroon ylimääräisistä logollaan varustetuista muistilehtiöistä ja kuulakärkikynistä, niin tänne voisi nyt lahjoitella.

Olen sillä tavalla vanhanaikainen bloggaaja, että minua riepoo tiettyyn blogigenreen pesiytynyt piilomainonta, joka syö blogien uskottavuutta yleisemminkin. En ole ainoa ärtyjä, sillä blogien piilomainonta ärsyttää 57:ää prosenttia lukijoista, käy ilmi Aller Median eilen julkistamasta Suuresta blogitutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan liika kaupallisuus ja mainostaminen blogeissa ärsyttävät 35:tä prosenttia lukijoista. Allerin teettämään tutkimukseen vastasi kesä-syyskuussa noin tuhat suomalaista kaikista ikäluokista. Lisää Suuresta blogitutkimuksesta Miia Kososen blogissa. 

Korostan, ettei minulla ole mitään sitä vastaan, että blogeja käytetään markkinointiin, kunhan lukijalle tehdään nämä taustavaikuttimet RIIT-TÄ-VÄN SEL-VÄK-SI.

Edellä mainitun 57-prosenttisen ärsyttävyyden kääntöpuoli on se, että ilmeisesti 43:a prosenttia lukijoista piilomainonta ei voisi vähempää kiinnostaa. Varmasti tämä välinpitämättömyys heijastuu myös blogien kirjoittajiin. Paljon on siis vielä töitä tehtävänä mainostajien ja bloggaajien yhteistyön avoimuuden lisäämiseksi.

Aller itse on pyrkinyt edistämään avoimuutta, onhan sillä pelissä oma uskottavuutensa isona mediatalona, joka tekee omissa lifestyle-blogeissaan kaupallista yhteistyötä markkinoijien kanssa. Tämä on tuotu esiin merkitsemällä tällaiset postaukset ”Yhteistyössä”-tunnisteella. Lisäksi yhteistyöstä kerrotaan blogitekstin yhteydessä.

”Jos postauksessa on kaupallisia linkkejä, joista bloggaaja saa tuloja, myös ne on merkitty *:llä ja ’Yhteistyössä’ tai ’Kaupallinen linkki’ -tunnisteella. Mikäli tuote on saatu blogin kautta ilmaiseksi, se on mainittu tuotteen yhteydessä tai merkitty *-merkillä sekä selvennyksellä ’*Saatu blogin kautta'”, kerrotaan Allerin sivulla.

Kannattaa lukea blogitutkimusraportin loppuosa, joka kertoo blogimaailman kaupallistumisesta. Blogit eivät ole enää yksittäisten ihmisten henkilökohtaista tilitystä ja mielipiteitä, vaan entistä useammin osa aktiivista markkinointikoneistoa. Aller puhuu raportissaan ”kolmikannan yhteispelistä”. Kolmikannan muodostavat bloggaaja, markkinoija ja lukija. Mutta mihinkäs tästä kuviosta unohtui mediatalo, joka on aktiivinen toimija ja hyötyjä?

Erityisen mielenkiintoinen on raportin viimeinen sivu, jossa esitellään markkinoijille ”10 askelta onnistuneeseen blogiyhteistyöhön”. Näin se toimii: Ole selektiivinen. Löydä tuotteille uskottavat puolestapuhujat. Toimi avoimesti. Kysy lupa, ennen kuin lähetät tuotteita. Mieti sisältömarkkinointia etukäteen. Pyri jatkuvuuteen. Ole rehellinen lukijoita kohtaan. Tarjoa bloggaajalle korvaus. Päästä bloggaajan luovuus valloilleen. Laadi selkeä briiffi.

On hyvää kehitystä, että sponsoroidut sisällöt erotetaan selkeästi muusta aineistosta blogeissa. Uusia eettisiä ongelmia kehkeytyy kuitenkin silloin, kun lehden tunnettu bloggari esiintyy lehdessä julkaistavien mainosten kasvona. En tiedä, maksaako lehti näille bloggareille palkkaa, mutta heidän tuottamansa blogisisältö mielletään vahvasti lehden sisällöksi. Esimerkiksi Olivia-lehden ”Magicpoks” ja ”Strictly Style” -bloggaajat ovat esiintyneet printtilehden kosmetiikkamainoksissa, joiden mukaan he ”rakastuivat Biotherm Aquasource -tuotteisiin heti ensikosketuksella”.  Mainosmerkinnöillä ja toimituksellisesta aineistosta erottuvalla typografialla vältytään toki piilomainontasyytöksiltä, mutta miten käy lehden uskottavuuden, kun sen bloggari leimautuu mainoskasvona yhteen tuotebrändiin?

Blogien piilomainontaan on ehdotettu bloggaajien itsesääntelyä, mutta melko mahdoton ajatushan se on. Itsesääntelyn ongelmallisuutta valaisee Kari Haakana blogissaan.

Piilomainonta on muutenkin tämän syksyn mediapuheenaiheita. Suomen aikakauslehdentoimittajain liitto on järjestämässä piilomainontaan liittyvän paneelikeskustelun marraskuussa. Myös Julkisen sanan neuvosto järjestää piilomainontaseminaarin.