Koronadenialistit vastaan Uppo-Nalle

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Kulkutautimyönteiset huomasivat, että Kivinokan kesäteatterin Uppo-Nalle -näytelmässä mainitaan rokotus. Siitä alkoi uhkailu ja kiusanteko. Rokotuskohtaus poistettiin lastennäytelmästä jo ennen ensi-iltaa.

Näytelmän rokotuksella ei ollut tekemistä koronan kanssa. (Eihän koronarokotuksia ole lapsille, ei nyt eikä ihan lähitulevaisuudessa.) Vaan mitäpä väliä sillä.

Toiminnalla, joka ylittää ainakin Ilta-Sanomien jutussa kuvaillun mukaan rikoksen rajan, on puututtu taiteen- ja tosiasiallisesti myös sananvapauteen. Väkivallalla uhkaamalla on tavoitettu se, mitä on haluttu, joten into uhkailuun ei taatusti ainakaan vähene.

Parodia on mahdotonta, he tekevät sen itse. Rokottamiset ovat olleet Uppo-Nalle -kaanonia jo 1980-luvulta ja Elina Karjalaisen alkuperäisistä lastenkirjoista alkaen. Rokotukset eivät ole muutenkaan käsittääkseni aivan uusi keksintö. Mitään tällaista ei voi kulkutautimyönteisille todistaa, kun he ovat päättäneet, että tämä Kivinokan kesäteatterin näytelmä on nimenomaan nyt laadittua katalaa propagandaa.

Oliko hyökkäys kesäteatteria kohtaan masinoitu? Sylttytehtaita on varmasti monia ja kiusanteko vaikuttaa enemmän somessa orgaanisesti levinneeltä kuin järjestelmälliseltä. MV-lehti on kirjoittanut aiheesta. Facebookin Koronakapina -ryhmässä meno on erityisen kova.

Ryhmässä on raivottu tästä Kivinokan kesäteatterin Uppo-Nalle -näytelmän – jota ei siis ole esitetty kertaakaan, ja johon liittyvät tunteet liittyvät yhdestä lauseesta tulkittuihin oletuksiin – yhdestä kohtauksesta jo useiden satojen kommenttien verran.

”Vittu teillä on paskaa päässä”, ”on täysin turhaa yrittää väittää, että kyse on vuosia vanhasta tekstistä”, ”todistaa vaan sen kuinka syvällä korruptio on tuossa teatterissa”, ”kyseessä oli, näinä aikoina, silmittömän härski yritys aivopestä pieniä lapsia rokotemyönteiseen suuntaan”.

”Vasemmisto bildenberg politikointia lasten hyvinvoinnin kustannuksella”,  ja niin edelleen. Aihe on todella suosittu, useimmissa näissä kommenteissa on kymmeniä tykkäyksiä.

On syytä epäillä, että joku on peukaloinut tekstiä, koska se vaikuttaa kovin eri näköiseltä, kuin mistä alkuperäisessä Uppo-Nalle kirjassa on kirjoitettu”, kommentoi eräs ryhmäläinen näytelmän sivua, joka on todisteeksi yritetty antaa.

Kesäteatteri tiedotti näytelmän muuttamisesta. Itsesensuuri ei ole tietenkään tarpeeksi.

Yhden hassun tekstin poisto ei riitä vielä maineen korjaukseen. Potkikaa vastuussa olevat ihmiset ulos, jotta asia ei toistu”, ilmoittaa eräs Koronakapinan jäsen. ”En silti arvais viedä lasta tonne, ettei tulis mitää ikävää yllätystä. Tai…varaisin ämpärillisen mätiä tomaatteja mukaan”, kertoo toinen.

Avoimessa ryhmässä näytelmää haukkuu myös Vasemmistoliiton Kouvolan kunnallisvaaliehdokas  Eija-Liisa Pokki. Teatteriohjaajana en voisi ikinä päästää tuollaista käsistäni”, Pokki kirjoittaa ja antaa ymmärtää, ettei usko rokotuksia olleen alkuperäisissä teksteissä.

Ymmärrän logiikan, jolla piskuiseen kesäteatteriin kohdistuva, melkoisen yllättävä hyökkäys on johtanut itsesensuuriin.

Mutta miten tämän jälkeen voisi mennä Kivinokan kesäteatterin katsomaan sensuroitua Uppo-Nallea, kun jo etänä tuntuu, että on höyrypäiden piirittämä?