Ikoni ja ­aktivisti

Vivienne Westwood haluaa, että hänen suunnittelemansa vaatteet hätkähdyttävät.

näyttely
Teksti
Tero Alanko

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Muotisuunnittelija Vivienne Westwood ja hänen kumppaninsa Malcolm McLaren kaupallistivat punkin. Sex Pistolsin jäsenet tykkäsivät viettää aikaansa McLarenin ja Westwoodin vaatekaupassa Lontoon King’s Roadilla. Yhtyeen käyttämät šokeeraavat t-paidat ja rispaantuneet villapaidat olivat Westwoodin suunnittelemia. McLaren hääri Sex Pistolsin managerina.

”Vivienne on hyvin nokkela”, valokuvaaja Ki Price sanoo.

”Hän on aina pyrkinyt siihen, että hänen suunnittelemansa vaatteet herättävät reaktion.”

Ensin Price kuvasi Vivienne Westwoodin muotinäytöksiä. Vähitellen valokuvaaja tutustui Westwoodiin paremmin ja alkoi kuvata myös hänen aktivismiaan –mielenosoituksia, performansseja ja muuta.

Tampereen Milavida-museon Vivienne Westwood -näyttely koostuu Ki Pricen viimeisen kymmenen vuoden aikana ottamista valokuvista ja keräilijä Lee Pricen kokoelmiin kuuluvista vaatteista.

1980-luvun puolivälissä Westwood irrottautui nuorisokulttuureista. Hän alkoi käyttää perinteisiä brittiläisiä kuoseja ja kaavoja mutta säilytti huumorintajunsa ja halunsa hätkähdyttää. Nykyään Westwood on yksi vaatesuunnittelun suurista ikoneista.

”Kuvaan paljon muotia, mutten usko muotiin. Uskon tyyliin”, Ki Price sanoo.

”Viviennen suunnittelemat vaatteet ovat ajattomia, koska hänkin uskoo tyyliin. Ei ole väliä, onko ylläsi jotain 40 vuotta vanhaa vai aivan uutta.”

Viime vuosina Westwood on kampanjoinut muun muassa ihmisoikeuksien ja ilmaston puolesta. Hän on myös aktiivinen Wikileaks-sivuston perustajan Julian Assangen tukija.

Westwood tietää tarkalleen, millaisia valokuvia hän haluaa. Kaikkiin hänen tempauksiinsa liittyy mahdollisimman suuren näkyvyyden tavoittelu. Kuvien viestin pitää olla selkeä.

”Uutiskuvaajat ja paparazzit eivät ole kiinnostuneita siitä, minkä puolesta Vivienne kampanjoi”, Price sanoo.

”Viviennen haluaman informaation pitää välittyä minun kuvistani. Jos hän kantaa kylttiä, hän haluaa kuvaan koko kyltin. Kuvassa pitää näkyä, mitä siinä lukee.”

Pricen mukaan yhteiskunnallinen aktivismi ja ihmisten sivistäminen ovat nykyään Westwoodille tärkeämpiä asioita kuin vaatteiden suunnittelu. Vaatteiden avulla on kuitenkin helppo saada julkisuutta.

Jokin aika sitten Westwood antoi Lontoon toimistonsa työntekijöille puoli päivää vapaata, jotta he voivat osallistua mielenosoitukseen. Hän kehotti väkeään pukeutumaan mahdollisimman näyttävästi.

”Jopa konservatiiviset sanomalehdet julkaisivat heidän kuviaan, koska he olivat niin hyvännäköisiä. Pinnallista, mutta niin maailma toimii. Yleensä mielenosoitus ei ole tilanne, jota varten ihmiset pukeutuvat parhaimpiinsa.”

Ki Price aloitti valokuvaajan uransa sanomalehdissä. Hän pitää rappion merkkinä sitä, että lehdet alkoivat julkaista lukijoiden ottamia uutiskuvia.

Amatöörien otoksissa vaikkapa katulamppu voi näyttää kasvavan suoraan jonkun päästä.

”Jos kuvaaja olisi ottanut askeleen sivuun, niin ei olisi tapahtunut.”

Nykyään Price erikoistuu julkisuuden henkilöiden muoto­kuviin. Hän on onnellinen, koska voi valita työnsä.

”Jos en saisi tehdä tätä työtä, olisin luultavasti jossain luolassa vetämässä huumeita. Olen tehnyt sitäkin. Nyt olen ollut 17 vuotta kuivilla.”

Pricen studio on Lontoon Sohossa. Kun pandemia alkoi, liikenne, ihmiset ja yöelämä katosivat kaupungin sydämestä.

Price tylsistyi ja ahdistui. Hän alkoi kuvata tyhjiä katuja. Maisemat olivat kauniita mutta pelottavia.

”Öiset kävelyretket rauhoittivat mieltäni. Ne olivat minun tapani ymmärtää tilanne ja selvitä.”

Vivienne Westwood – muotia yksityiskokoelmasta. Milavida- museossa (Näsilinna, Milavidan­rinne 2, Tampere) 22.1.2023 asti.