Nyt rakennettavien F-35-hävittäjien hinta harppasi 75 prosenttia – analyysi: Suomenkin kulut uhkaavat nousta

F-35-hävittäjien parhaillaan valmistettavan tuotantoerän hinta on noussut rajusti. Suomen koneet rakennetaan tulevissa erissä, joiden hinnoista neuvotellaan yhä.

ilmavoimat
Teksti
Jyri Raivio

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Hurjana laukkaava inflaatio, euron heikentyminen dollaria vastaan ja nousevat korot uhkaavat tehdä Suomen historian kalleimmasta asekaupasta miljardeja euroja arvioitua kalliimman.

F-35-monitoimihävittäjien lopullinen hinta on selvillä vasta noin kymmenen vuoden kuluttua, kun kaikki laskut on maksettu. Ennusmerkit näyttävät kuitenkin nyt todella huonoilta. F-35:n valinnasta on alle kymmenen kuukautta ja ensimmäisen koneen luovuttamiseen kuluu vielä noin kolme vuotta.

Koneiden lopullinen hinta muodostuu kolmesta tekijästä: dollarimääräisestä hankintahinnasta, dollarin ja euron välisestä vaihtokurssista sekä hankintaa varten otettavan kymmenen miljardin euron lainan pääomakuluista. Kaikki kolme ovat kehittyneet Suomen kannalta epäedulliseen suuntaan.

Pahinta jälkeä kululaskelmille on tekemässä inflaatio. Yhdysvaltain puolustusministeriön Pentagonin F-35-hankkeesta vastaa JPO-osasto (Joint Program Office). Se on koko alkuvuoden vääntänyt kättä koneen valmistajan Lockheed Martinin kanssa inflaation ja Pentagonin arvioitua selvästi alhaisempien tilausmäärien vaikutuksesta jo sovittuihin hintoihin.

Ratkaisu syntyi elokuussa.  Sopimusta ei tosin ole tehty vieläkään, mutta Lockheed Martin kertoo sähköpostiviestissä Suomen Kuvalehdelle, että nyt rakenteilla olevan, 129:n koneen tuotantoerän, niin sanotun LOT 15:n, rakentamiseen varataan 7,6 miljardia dollaria lisää rahaa. Konetta kohti se tarkoittaa noin 59 miljoonaa dollaria. Taalan nykyisellä kurssilla lisähinta euroissa on samat 59 miljoonaa euroa.

Summa on järisyttävä, noin 75 prosentin korotus alkuperäiseen kauppahintaan, joka LOT 15-koneilla on 79 miljoonaa dollaria. Järisyttävä on toisaalta inflaatiokin.

Suomen ensimmäinen kone valmistuu vuonna 2025 tuotantoerästä numero 17. Sitä koskevat neuvottelut JPO:n kanssa jatkuvat Lockheed Martinin mukaan yhä eikä hinnoista ole vielä tietoa. Niistä pyritään sopimaan vielä tämän vuoden aikana.

On kuitenkin epätodennäköistä, että hinnat romahtaisivat LOT 15-koneille sovituista. Inflaatioprosentteja ajetaan Yhdysvalloissa nyt alas kovilla korkojen nostoilla, mutta deflaation eli laskevien hintojen puolelle tuskin mennään eikä sitä edes tavoitella. Kustannusten nousukierre siis jatkuu, jos kohta nykyistä loivempana.

Suomi ilmoitti viime joulukuussa maksavansa koneistaan 74 miljoonaa euroa kappaleelta euron dollarikurssilla 1,2136. Pentagonin nyt sopiman suuruinen inflaatiokorjaus merkitsisi hinnan pomppaamista 134 miljoonaan euroon. 64 koneen kokonaishinta nousisi 4,7 miljardista eurosta 8,6 miljardiin euroon.

Neuvotteluvaraa ei Suomella ole. Koneet ja muu tilpehööri ostetaan Suomen ja Yhdysvaltain hallitusten välisellä niin sanotulla FMS-kaupalla. Pentagon neuvottelee hinnat ja ostaa koneet, aseet, palvelut ja kaiken muunkin valmistajilta ja Suomi ostaa saman tavaran samaan hintaan Pentagonilta. Järjestelyssä ei saa tulla Yhdysvaltain liittovaltiolle voittoa eikä tappiota. Inflaatiokorotukset ovat tulossa kaikkeen, jopa Pentagonin palveluksistaan perimään 268 miljoonan euron palkkioon.

Inflaatio on ylittänyt roimasti kaikki hankinnan yhteydessä tehdyt ennakkoarviot. Sama pätee myös valuuttakurssiin, joka hankkeen taustamuistiossa mainitaan hävittäjäkaupan suurimmaksi taloudelliseksi riskiksi. Kymmenen miljardin euron hankinnasta 9,4 miljardia maksetaan dollareilla Yhdysvaltoihin. Loppuraha käytetään euroina Suomessa varmistamaan, että hankinta saadaan osaksi Suomen puolustusjärjestelmää.

Kaikki hävittäjähankkeen taloudelliset laskelmat perustuvat euron dollarikurssiin valintaprosessin lopullisten tarjousten jättöpäivänä, joka oli 29.1.2021. Silloin euro oli melko vahva, yhdellä eurolla sai 1,2136 dollaria. Alamäki alkoi lähes saman tien, jo paljon ennen Ukrainan sotaa.

Nyt ollaan suunnilleen pariteetissa eli yhdellä eurolla saa yhden dollarin. Kurssi on siis heikentynyt lähes viidenneksen. Samalla hankinnan kustannus on noussut lähes viidenneksen eli lähes kaksi miljardia euroa.

Tai oikeammin kustannus nousisi, jos kurssi pysyisi nykyisellään. Euro voi kymmenen vuoden maksuaikana kuitenkin lähteä myös vahvistumaan. Sitä odotellessa Yhdysvaltoihin säännöllisesti lähetettäviin maksueriin tarvitaan merkittävästi suurempi määrä euroja kuin alun perin arvioitiin. Tätä tarkoitusta varten ensi vuoden puolustusbudjettiin on jo varattu 272 miljoonaa euroa.

Yritysmaailmassa tällaisia valuuttakurssiriskejä tuskin otettaisiin. Siellä riskiltä suojaudutaan, mutta valtio ei suojaudu, ei tässä eikä muissakaan hankinnoissaan. Valtiovarainministeriöstä kerrotaan, ettei suojautuminen ole tarpeen, koska valtion riskinkantokyky on riittävä. Se taas riittää, koska valtiolla on verotusoikeus. Siispä suojauksista viis, onhan meillä riskit kantava veronmaksaja.

Nämä riskit ovat toteutumassa hävittäjäkaupassa. Valuuttakurssien ennustaminen on hyvin epätarkkaa tiedettä, mutta kaikki ennusmerkit viittaavat siihen, ettei euro ainakaan merkittävästi vahvistu nähtävissä olevassa tulevaisuudessa.

Kaikkein epätarkin kustannuserä on pääomakustannus. Siitä ei hävittäjäkaupan valmistelupapereissa puhuta mitään.

Kauppa maksetaan Pentagonille kymmenessä vuodessa. Sitä varten valtio ottaa 10 miljardin euron velan. Se ei ole kuten asuntolaina, joka otetaan, josta maksetaan korot ja jota lyhennetään ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. Hävittäjävelka lisätään valtion isoon, 136 miljardin euron lainapottiin, jota hoidetaan lähinnä ottamalla uutta velkaa. Uusien lainojen ehdot ja korot voivat olla kovin erilaiset alkuperäisiin verrattuna.

Velan osalta valtion kirjanpidossa ei eritellä, mikä osa pääomakuluista on syntynyt minkäkin yksittäisen päätöksen seurauksena. F-35:n loppulaskusta ei siis tule löytymään omaa riviä korkokustannuksille, vaikka ne ovatkin hyvin reaalista rahanmenoa.

Jonkinlaista osviittaa ehkä antavat valtiovarainministeriön pitkän aikavälin tarkastelut, jotka liittyvät julkisen talouden kestävyyden arviointiin. Niissä pitemmän aikavälin korkotaso on arvioitu neljäksi prosentiksi. Kymmenen miljardin euron lainan korkomeno on siis 400 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen F-35-hankkeen tulevaisuutta on kaupanteon jälkeen noussut varjostamaan uusi huoli. Yhdysvalloissa pohditaan vakavasti koneen Pratt & Whitney F135-tyyppisen moottorin korvaamista huomattavasti voimakkaammalla voimanlähteellä. P&W voisi kehittää moottorin nykypohjalta tai toinen alan valmistaja General Electric tekisi kokonaan uuden moottorin.

F-35 on lentävä datakeskus, jonka moottorin on paitsi kuljetettava konetta eteenpäin, myös huolehdittava elektroniikan jäähdytyksestä. Jäähdytysilman irrottaminen nostaa moottorin käyntilämpötilaa mikä lisää huoltotarvetta ja lyhentää käyttöikää.

Jäähdytyksen merkitys korostuu erityisesti sen jälkeen, kun niin sanottu Block 4 -muutos tuo koneeseen uudet tietokoneet ja merkittävästi nykyistä enemmän tietojenkäsittelykapasiteettia. Block 4 on mukana Suomen koneissa.

”F-35A:ssa ei ole riittävästi tehoa ja jäähdytyskapasiteettia tulossa olevia teknisiä parannuksia varten”, Yhdysvaltain ilmavoimaministeri Frank Kendall sanoi ilmailulehti Aviation Weekin mukaan. Kendall haluaisi koneisiin uudenlaisen, voimakkaamman ja joustavasti eri tilanteissa toimivan voimanlähteen. Pentagon on antanut molemmille moottorinvalmistajille miljardeja tällaisen moottorin kehittämistä varten.

Uusi moottori jättäisi ilman sitä jäävät F-35:n käyttäjät uuteen, hankalaan tilanteeseen. Uusia moottoreita ehkä myytäisiin myös vientiasiakkaille, mutta ei varmastikaan vanhojen hinnalla. Lisäksi vanhojen moottorien ylläpito vaikeutuisi olennaisesti, jos pääkäyttäjä eli Yhdysvaltain ilmavoimat käyttäisi toisenlaisia moottoreita.

Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmapäällikkö Lauri Puranen kertoo sähköpostitse, että Yhdysvaltain hallinto tutkii ja valmistelee moottorin kehitystarvetta. Suomi seuraa asiaa ja odottaa tietoa Yhdysvaltain hallinnolta.

Sama pätee myös hintoihin. Suomen koneet tulevat kuudesta eri tuotantoerästä, joista ensimmäisen eli LOT 17:n hinnat ovat vasta valmistelussa. Kunkin erän koneiden lopullinen hinta sovitaan erikseen JPO:n ja Lockheed Martinin välillä. Suomi ei voi vaikuttaa näihin päätöksiin. Puranen kuitenkin muistuttaa, että tilanne elää ja F-35:n hinta voi näiden vuosien aikana laskeakin.