Miksi Facebookin tappaminen on niin vaikeaa?



Yhteisöpalvelun haastajien pitää saada käyttäjiltä sympatiaa myös rahana, tutkija sanoo.




Facebook
Teksti
Veera Jussila

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Syyskuussa Ellon uhottiin tappavan Facebookin. Lokakuussa uuden sosiaalisen median ennustettiin jo kuolevan itse. 
Brittilehti The Guardian uutisoi, että Elloa koskevien Google-hakujen määrä oli romahtanut syyskuun piikin jälkeen.

Miten tässä näin kävi?

”Tausta on idealistinen, mutta palvelu on kehitysvaiheessa”, sanoo Helsingin yliopiston viestinnän tutkimuskeskus CRC:n tutkimusjohtaja Mikko Villi.

Keväällä perustettu Ello sai tänä syksynä valtavasti julkisuutta, kun San Franciscon seksuaalivähemmistöt kimmastuivat Facebookiin. Facebook vaati paikallisia drag-artisteja esiintymään palvelussa omilla nimillään.

Ello sen sijaan toivotti kaikki tervetulleeksi, ja vielä ilman yhtäkään mainosta. Vastakulttuurista ja nettiuutuuksista kiinnostuneet ryntäsivät palveluun.

Syyskuun lopulla Ello sai Guardianin mukaan joka tunti 35 000 pyyntöä palveluun haluavilta. Elloon voi liittyä vain kutsusta, ja siksi kutsukoodeja myydään myös Ebayssa.

Itse palvelussa on kuitenkin hiljaista. Riisuttu sivusto muistuttaa hieman Twitteriä tai Facebookia, jossa ihmiset eivät kuitenkaan julkaise juuri mitään – vaikka seurata voi sekä tuttuja että tuntemattomia.

 

Onko Ello liian elitistinen hitiksi?

”Kyllähän myös Facebook oli aluksi Harvardin yliopiston opiskelijoiden käyttöön rajattu palvelu”, tutkimusjohtaja Mikko Villi huomauttaa.

Hänen mukaansa Ello ei ole kuitenkaan vielä saanut aikaan riittävää verkostoefektiä.

”Facebookin vahvuus on kaikista puutteistaan huolimatta se, että se on kenties viimeinen massamedia.”

Facebookissa ovat Villin mukaan ”lainausmerkeissä kaikki”. Palvelulla on kertomansa mukaan 1,3 miljardia aktiivista käyttäjää kuukausittain. Ellolla on Wiredin mukaan reilu miljoona käyttäjää ja kolme miljoonaa käyttäjäksi jonottajaa – muutama promille Facebookin saldosta.

Jos järjestää juhlat, Facebookin kutsu tavoittaa useimmat. Elloon ystäviä tai sukulaisia voi joutua maanittelemaan vielä pitkän aikaa. Tämä vaihe sosiaalisen median palvelun on pakko ratkaista, jos se aikoo haastaa Facebookin.

”Diaspora-palvelusta puhuttiin ja huhuttiiin Ellon tapaan 34 vuotta sitten.”

Viestinnän tutkija Janne Matikainen huomauttaa, että nopeita siirtymiä on kyllä nähty: Suomessa IRC-Gallerian nuoret hyppäsivät aikanaan juuri Facebookin käyttäjiksi. 
Vuonna 2014 jyräävät kuitenkin pienen piirin pikaviestintään tarkoitetut mobiilisovellukset.

Ellosta ei ole vielä mobiiliversiota, mikä on Villin mukaan ”aivan kriittinen ongelma”. Se ei Facebookista poiketen toimi myöskään useilla kielillä.

”Facebookilla on määrättömästi rahaa ja resursseja, ja se pystyy siinä mielessä koko ajan kehittämään palveluaan.”

Keskeneräisen Ellonkin pitää siis saada rahaa.

Palvelu sai lokakuussa sijoittajilta noin 4,4 miljoonan euron potin, mutta se riittää vasta alkuun.

Facebookissa monia käyttäjiä ärsyttävät juuri mainokset. Ellolle niihin turvautuminen olisi erityisen noloa.

Villi uskoo, että Ellon kaavailema niin sanottu freemium-malli voi kehitykseen riittääkin. Se tarkoittaa, että peruspalvelu on ilmainen, ja lisäominaisuudet maksavat.

Ello ei ole julkistanut, mitkä ominaisuudet tulevat jatkossa maksamaan. Palvelun sivuilla on kuitenkin listattu tulevia uutuuksia: yksityisviestit, YouTube-videot, mobiilisovellukset.

Matikainen on aikeista skeptisempi.

”Olemme tottuneet ilmaisiin verkkopalveluihin.”

 

Yksin raha ei ratkaise palvelun menestystä. Sejä Villi että Matikainen huomauttavat, ettei Google ole varoistaan huolimatta onnistunut tekemään Google+:sta Facebookin kilpailijaa.

Villin mielestä Ellon pitäisi saada käyttäjistään faneja, jotka levittävät sanaa ja ajattelevat maksuilla tukevansa myös tietynlaista vastakulttuuria.

”Ei Elloa voi missään nimessä tuomita flopiksi. Jos ellolaiset olisivat sanoneet, että he haluavat facebookiksi Facebookin paikalle, niin silloin kyllä. En ole kuitenkaan nähnyt tällaisia lausuntoja.”

Matikaisen mielestä Ello-buumin nousu ja lasku ovat enemmän uutisilmiö kuin sosiaalisen median ilmiö.

”Facebook ja sen haastajat kiinnostavat ihmisiä. Varsinkin, kun Facebook nähdään usein isona pahana, jota on vaikea horjuttaa.”

 

Juttu julkaistu 13.11. klo 18, juttua muokattu 14.11. klo 11.55: Wired-linkki lisätty.