Koulu-uupumus: Etenkin tytöt painivat vakavan ongelman parissa

koulu
Teksti
SK:n toimitus

Totutteleminen jatko-opintoihin on nuorille hankalaa, oli kyse sitten lukioon, yliopistoon tai ammattikorkeakouluun siirtymisestä. Monet tytöt, pojat sekä nuoret naiset ja miehet kärsivätkin opintojen aiheuttamasta uupumuksesta, joka voi johtaa syvään masennukseen.

penkkarit
Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvat lukiolaiset iloitsevat koulun päättymisestä Helsingissä. (Kuva Mikko Stig / Lehtikuva)

Suomen Akatemian tuoreen tutkimuksen mukaan etenkin lukio on monelle nuorelle vaativa elämänvaihe. Lukiotytöistä jopa viidesosa kärsii koulu-uupumuksesta.

Tutkimusta johtavan, Jyväskylän yliopiston professorin Katariina Salmela-Aron mukaan nuoren itselleen asettamat odotukset voivat muodostua varsinaiseksi murheenkryyniksi.

”Nuoren olisi tärkeää oppia olemaan niin, ettei vaatisi itseltään liikoja”, Salmela-Aro korostaa.

Tutkimuksen mukaan erityisesti tyttöjen riittämättömyyden tunteet lisääntyvät lukiossa. Poikien osalta puolestaan havaittiin, että kielteinen suhtautuminen koulua kohtaan lisääntyy.

”Tytöt kokevat poikia enemmän menestymisen paineita, jotka usein kasvavat kaveripiirin vaikutuksesta”, Salmela-Aro kuvailee.

Suomen Akatemian seurantatutkimuksessa jopa 1800 nuoren tuntoja on selvitetty vuodesta 2005 lähtien.

Paineita koeviikoilla ja jaksojen lopussa

Mikkelin lyseon lukion Haukivuoren toimipisteestä kesällä ylioppilaaksi kirjoittava Elisa Tarkiainen, 19, vahvistaa, että lukiossa menestymispaineet ovat selvästi aistittavissa.

”Jos ei päivittäin, niin paineita on ainakin koeviikoilla ja jaksojen lopussa. On erilaisia kaveriporukoita ja yksilöitä, mutta itselläni ainakin odotukset ovat eniten oman pään sisällä”, Tarkiainen luonnehtii.

Lappeenrantalainen abiturientti Anni Iso-Mustajärvi, 18, arvioi, että monet jännittävät ylioppilaskirjoituksia, koska edeltävinä lukuvuosina opinnot eivät ole sujuneet tavoitteiden mukaisesti.

”Jatkossa voisi painottaa, että oppilaat keskittyisivät aiempaa enemmän niihin oppiaineisiin, jotka tuntuvat läheisiltä ja mielenkiintoisilta”, Iso-Mustajärvi ehdottaa.

Kirjoitukset ja pääsykokeet paha yhdistelmä

Tutkija Salmela-Aron mukaan vaikuttaa siltä, että lukiossa oppilaiden ongelmat lisääntyvät abivuonna. Hän pitää selvänä, että ylioppilaskirjoitukset ja heti perään seuraavat korkeakoulujen pääsykokeet ovat monille nuorille liian hankala yhdistelmä.

Salmela-Aron mielestä korkeakoulujen pääsykoejärjestelmää tulisikin uudistaa niin, että lukiomenestykselle annettaisiin tulevaisuudessa enemmän merkitystä.

”Sitä pitää todella vakavasti miettiä. Nuorten pitämiin välivuosiin tulisi suhtautua ehdottoman kriittisesti.”

”Lukeminen ihan hirveätä”

Kesän ylioppilaat ovat Salmela-Aron kanssa samoilla linjoilla. Tarkiainen osallistuu kesäkuun alussa Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan pääsykokeisiin.

”Siis onhan tämä lukeminen ihan hirveätä. Ensin pitää mennä yhden mankelin läpi ja sitten heti aloittaa uusi urakka. Älyttömän nopeasti pitäisi vaihtaa vaihdetta. Vaikka aihe olisikin kiinnostava, tekstiaines on täysin erilaista”, hän sanoo.

Iso-Mustajärvellä taasen on edessä Teknillisen korkeakoulun pääsykokeet tämän kuun lopussa.

”Tosi moni kaveri on vasta ihan äskettäin havahtunut siihen ajatukseen, että näillä kokeilla on oikeasti jotain merkitystä.”

Teksti Maunu Anhava / STT