Maksettuja arvosteluja

Profiilikuva
Karo Hämäläinen on kirjailija ja talouteen erikoistunut vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Helsingin kirjamessujen kriitikot vastaan bloggaajat -keskustelussa tuli ilmi mielenkiintoinen tieto: kirjallisuuteen erikoistunut Lukulamppu-sivusto tarjoaa kustantajille arvosteluja maksusta. Kun kustantaja maksaa, Lukulamppuun ilmestyy kritiikki kustantajan haluamasta kirjasta.

Lukulamppu on mielenkiintoinen, käytännössä harrastajavoimin tehty hanke, joka tuo etupäässä artikkelimuotoista kirjallisuussisältöä verkkoon. Sen ilmeinen sukulainen on myöhemmin pystyyn polkaistu Bonnier-vetoinen #kirja-sivusto, jonka kaikki sisältö on kustantamoiden tuottamaa mainontaa.

Lukulampussa rinnakkain elävät palvelun omaehtoisesti tekemä ja setelein vauhditettuna tekemä sisältö. Jutut eivät ole kustantamoiden tiedotteita vaan Lukulampun tekijät tai freelancerit tuottavat sisällön, siis käytännössä kirjoittavat tekstin.

Ostokritiikit ovat Suomessa uusi ilmiö. Kritiikin riippumattomuutta on pidetty pyhänä. Lukulamppu muuttaa tämän ajattelun: itse asiassa kaikki palvelussa olevat kirja-arvostelut ovat kustantamoiden maksamia.

Toimintaidea ei ole vieras esimerkiksi rahoitusmaailmassa. Suomessakin Inderes, joka on yksi laajimmin pörssiyhtiöitä seuraavista analyysitaloista, tekee sekä omaehtoista että yhtiöiden tilaamaa analyysia ja antaa sijoitussuosituksia: osta, lisää, pidä, vähennä, myy. Ajatus on, että rahalla saa analyysin (kritiikin), mutta se, että kyseessä on tilausanalyysi (-kritiikki), ei vaikuta analyysin (kritiikin) sisältöön.

Uskoo ken tahtoo. Ainakin minä lukijana suhtaudun varauksellisesti tilattuihin mielipiteisiin.

Lukulampun tapauksessa arvostelujen kirjoittajat ovat freelancereita, jotka tekevät arvostelun Lukulampun tilauksesta. Arvostelua kirjoittaessaan he tietävät, että kustantamo maksaa arvostelusta.

Inderes ei analyyseissaan erottele, mitkä analyysit on kirjoitettu yhtiön tilauksesta. Lukulamppu liittää maksettuihin juttuihin ja arvosteluihin MAINOS-tekstin, mutta esimerkiksi sivujen taustaväri ja muu layout on sama kuin omaehtoisesti tuotetussa sisällössä. Perinteisessä printtimaailmassa tätä katsottaisiin vähintään kummeksuen.