Yhtiö valvoi itse itseään – Kriisi romahdutti USA:n ilmailuhallinnon maineen, voi vaikuttaa myös Suomen hävittäjähankintaan

Yhteensä 346 ihmisen hengen vieneet onnettomuudet johtivat siihen, että kaikkien maiden viranomaiset kielsivät lennot MAX-koneilla.
Ulkomaat 30.7.2019 20:30
Lentokiellossa olevia Boeing 737 MAX -koneita säilytettiin Seattlessa Yhdysvalloissa 27. kesäkuuta 2019.
Lentokiellossa olevia Boeing 737 MAX -koneita säilytettiin Seattlessa Yhdysvalloissa kesäkuussa 2019. © Stephen Brashear / Getty Images / AFP / LEHTIKUVA

Boeing 737 MAX -koneilla lentävien yhtiöiden pilotit olivat keväällä ihmeissään. Heidän koneensa pantiin lentokieltoon, koska niiden ohjausautomatiikan uusi ominaisuus oli myötävaikuttanut kahteen tuhoisaan onnettomuuteen. Kukaan ei ollut kertonut heille tästä ominaisuudesta, joka tunnetaan lyhenteellä MCAS.

Nyt on käynyt ilmi, ettei kukaan ollut kertonut sen yksityiskohtia myöskään MAX-koneen tyyppihyväksynnästä vastanneelle viranomaiselle, Yhdysvaltain ilmailuhallinnolle FAA:lle.

The New York Times kertoo laajassa artikkelissaan, että ilmailuhallinnon asiantuntijat pääsivät jyvälle MCAS-järjestelmästä vasta ensimmäisen, viime syksynä Indonesiassa Lion Air -lentoyhtiölle tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden jälkeen.