Venäläiskoneen tuho: Terrorismia vai ei – poliittiset paineet varjostavat tutkintaa

Uutisanalyysi: Tutkijoiden niskaan hönkivät median lisäksi pääministerit ja presidentit.
Ulkomaat 7.11.2015 14:00

Egyptiläiset sotilaat pakkasivat turmakoneesta löytyneitä matkatavaroita kohti Pietaria 2. marraskuuta 2015. © Venäjän hätätilaministeriö / AP / LEHTIKUVA

Egyptin Sharm el-Sheikhin lomaparatiisi oli viikonlopun alkaessa hyvää vauhtia muuttumassa lomahelvetiksi.

Britannian hallitus kielsi uudet lennot suosittuun lomakohteeseen ja yritti järjestellä noin 20 000 brittituristille pikaisia kotimatkoja. Egyptin viranomaiset rajoittivat kuitenkin kotiutuslentojen määrää ja kielsivät ketään ottamasta mukaansa muuta kuin käsimatkatavaraa. Muut tavarat oli määrä palauttaa Britanniaan eri kyydeillä.

Samaan aikaan lomakaupungissa oli yli 30 000 venäläistä turistia, joiden kotiinpääsystä kenelläkään ei ollut selkeätä tietoa. Venäjän hallitus kielsi 6. marraskuuta maan kaikkien lentoyhtiöiden lennot Sharm el-Sheikhiin.

Kaaoksen taustalla oli lentoturma 31. lokakuuta. Pietariin matkalla ollut venäläisen Metrojet-yhtiön Airbus A321 syöksyi pian Sharm el-Sheikhistä lähtönsä jälkeen Siinain autiomaahan ja 224 ihmistä sai surmansa.

Kukaan ei vieläkään tiedä varmasti turman syytä. Sitä ei tiedä edes Britannian pääministeri David Cameron, joka vetosi omiin tiedustelulähteisiinsä sanoessaan, että pommiattentaatti oli ”enemmän kuin todennäköinen”. Siksi brittituristit yritetään saada pois Sharm el-Sheikhistä mahdollisimman pian.

Pommiteoriaan uskottiin presidentti Barack Obaman lausunnon mukaan myös Yhdysvalloissa. Maan viranomaiset kertoivat tiukentavansa Yhdysvaltoihin suuntautuvien lentojen turvatarkastuksia eräillä Lähi-idän kentillä.

Pommiepäilyt eivät ole peräisin turman tutkijoilta vaan Yhdysvaltain ja Britannian tiedustelulähteistä. Ne seuraavat tiiviisti Isisin viestiliikennettä, jossa oli riemuittu attentaatin onnistumisesta.

Suomen ulkoministeriö julkisti perjantaina uuden suosituksen, jonka mukaan Siinain niemimaan pohjoisosiin ja läntiselle aavikkoalueelle ei tule matkustaa lainkaan ja tarpeetonta matkustamista Etelä-Siinain turistikohteisiin (joihin Sharm el-Sheikh kuuluu) on vältettävä.

Ministeriö perustelee rajoituksia laajasti, mutta venäläiskoneen mahdollista pommiattentaattia ei mainita.

 

Venäjältä saatiin kovin ristiriitaista tietoa.

Maan ilmailuviranomaiset ovat koko ajan toistaneet, ettei turman syytä ole selvitetty ja että kaikkien olisi syytä odottaa tutkinnan tuloksia. Presidentti Vladimir Putin kuitenkin otti 6. marraskuusta vaarin oman tiedustelupalvelunsa FSB:n suosituksesta ja keskeytti lennot Sharm el-Sheikhiin.

Päätös viittasi vahvasti siihen, että terrorismiepäilyihin on alettu uskoa myös Kremlissä.

Epäilyjen vahvistuminen olisi paha takaisku Putinille, koska yli kahdensadan venäläisen joukkomurhan ilmeinen motiivi on Venäjän sotaretki Syyriassa terroristijärjestö Isisiä vastaan.

Tutkintaa johtaa Egypti, jolla on asiassa hyvin vahvoja poliittisia ja taloudellisia intressejä. Egyptin viranomaiset totesivat jo muutamia tunteja tuhon jälkeen, ettei terroritekoa ole syytä epäillä. Mitään asiaperustetta tälle lausunnolle ei siinä vaiheessa voinut olla.

Egyptin presidentti Abdel Fattah al-Sisi suorastaan loukkaantui terrorismiepäilyistä. Hänen mukaansa tilanne Siinain niemimaalla on täysin hallituksen hallinnassa.

Ja kuitenkin Egypti kielsi jo vuoden alussa siviililennot Siinain ilmatilassa alle 23 000 jalan eli seitsemän kilometrin korkeudessa. Sitä ennen alaraja oli 11 000 jalassa.

Siinain alailmatila on koko vuoden ajan kuulunut maailman vaarallisimpiin. Monet maat joko vaativat jo ennen Metrojetin turmaa erityistä varovaisuutta lennoilla yli Siinain tai kielsivät ne kokonaan.

 

Pelissä on siis Egyptin presidentin uskottavuus. Pelissä on myös Egyptin kannalta suuria taloudellisia arvoja.

Turismi on äärimmäisen tärkeä elinkeino pahoissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevalle maalle ja venäläiset ovat yksi tärkeimmistä turistiryhmistä. Joka kolmas Etelä-Siinain lomakohteiden turisti on venäläinen. Pelkkä epäilys terroriteosta on myrkkyä turismille.

Niinpä ei ole ihme, etteivät egyptiläiset ole kiiruhtaneet paljastamaan mitään tutkinnan edistymisestä. Turmakoneen lennontaltioimislaitteet eli mustat laatikot on löydetty, joskin ohjaamonauhurin huhutaan olevan huonossa kunnossa.

Tallentimien tiedot on purettu, mutta niiden sisällöstä ei ole virallisesti kerrottu mitään. Tämä ei sinänsä ole ainutlaatuinen tapa toimia.

Air Asia -yhtiön kone syöksyi mereen Indonesiassa lähes vuosi sitten. Tallentimet löytyivät pian, mutta niiden sisällöstä ei vieläkään ole kerrottu julkisuuteen halaistua sanaa.

Länsimaissa tallentimien tiedot sen sijaan yleensä julkaistaan heti kun ne on purettu.

 

Tallentimet eivät välttämättä suoraan paljasta, oliko kyseessä pommiattentaatti. Iso räjähdys tai koneen täydellinen hajoaminen jostakin muusta syystä katkaisee sähköt ja lopettaa taltioinnit siihen paikkaan.

Nykytekniikalla tosin voidaan saada muutamien millisekuntien ajalta räjähdyksen jälkeen tietoa, joka aiemmin olisi jäänyt huomaamatta. Sellaista tietoa löysivät myös hollantilaiset tutkijat, jotka selvittivät malesialaisen matkustajakoneen eli lentovuoron MH17 alas ampumista itä-Ukrainassa heinäkuussa 2014.

Uutistoimisto AFP kertoi 6. marraskuuta nimettömiin lähteisiin viitaten, että lennontaltioimislaitteen tiedot viittaisivat koneen äkilliseen tuhoutumiseen matkalentokorkeudessa ”äkillisellä ja brutaalilla tavalla”. Lausunto viittaa selvästi pommiin, mutta syitä voi silti olla muitakin.

Pommiräjähdys jättää kuitenkin jälkiä koneen hylkyyn. Ne voidaan ehkä tunnistaa, vaikka hylyn pääosa on kuvien perusteella pahasti palanut maahansyöksyn jälkeen.

Myös ruumiinavaukset voivat antaa vihjeitä räjähdysaineesta. Osa venäläisistä uhreista on tosin jo haudattu.

Brittitiedustelun arvion mukaan koneen tuhosi ruumassa ollut pommi. Sen on mahdollisesti salakuljettanut koneeseen joku lentokentän työntekijä.

 

Pelätty terroristijärjestö Isis ilmoitti heti turman jälkeen tuhonneensa koneen kostoksi Venäjän pommituksille. Se toisti väitteensä tällä viikolla.

Egyptin vaarallisimpana pidetty terroristiryhmä nimeltä Siinain provinssi on kytköksissä Isisiin.

Tämä kaikki tuo Metrojetin tuhon tutkintaryhmälle poikkeuksellisen kovia poliittisia paineita. Tavanomainen, kuukausia kestävä ja pikkutarkkoihin yksityiskohtiin pureutuva selvittelytyö on vaikeaa, kun niskaan hönkivät median lisäksi pääministerit ja presidentit.

Egyptin poliittinen johto painostanee egyptiläisvetoista kansainvälistä ryhmää hylkäämään pommiteorian. Puolueeton tutkinta voi näissä oloissa osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi.

Samanlaisia poliittisia paineita on koettu ennenkin.

Neuvostoliitto ampui 1983 alas ilmatilaansa harhautuneen eteläkorealaisen jumbo-matkustajakoneen ja sabotoi sen jälkeen kaikin mahdollisin konstein turman kansainvälisen tutkintaryhmän työtä. Ryhmää johti suomalainen, kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n palveluksessa ollut insinööri Caj Frostell.

Myös MH17-tapausta tutkittiin kovissa poliittisissa paineissa. Niiden vuoksi esimerkiksi hylyn tutkinta Venäjän tukemien separatistien hallitsemalla alueella Itä-Ukrainassa oli lähes mahdotonta.

Siitä huolimatta hollantilaisvetoinen tutkintaryhmä sai aikaan hyvin perusteellisen raportin, jonka mukaan kone ammuttiin alas venäläisvalmisteisella Buk-ilmatorjuntaohjuksella. Venäjällä raporttia arvosteltiin puolueelliseksi.

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.