Uusi surkea ennätys: rahtilaiva tiputti mereen käsittämättömän määrän teräskontteja – kilpaurheilijatkin vaarassa

Kontit muodostavat merellä kelluessaan vaarallisen ansan muille laivoille ja veneille.
Ulkomaat 10.12.2020 18:36
Twitter-käyttäjän julkaisema kuva näyttää aluksen sen palattua satamaan myrskyn jälkeen. © (Twitter @nobuya0827)

Kun viime viikolla myrskyn alle jäänyt ONE Apus saapui määräsatamaansa Japanin Kobeen, sen kannelta oli vyörynyt mereen peräti 1 816 teräskonttia.

Twitteriin ladatut kuvat laivasta ovat hurjia, sillä kannella vielä olevat konttiröykkiöt tuntuvat pysyvän kyydissä vain tuurilla.

ONE Apus ajoi myrskyyn 30. marraskuuta 1 600 meripeninkulmaa Havaijista luoteeseen. Konttialus oli matkalla Kiinan Yantianista Yhdysvaltojen Long Beachiin.

Alusyhtiö ei ole kyennyt vielä luetteloimaan kadonneita kontteja tarkasti, joten niiden määrä voi vielä muuttua. Yhtiö ilmoitti, että kokonaisluku saattaa nousta jopa yli 1 900 kappaleeseen.

Vielä ei tiedetä tarkasti, mitä kadonneet kontit pitivät sisällään. Joukossa oli joka tapauksessa yli 60 vaarallisia aineita sisältävää konttia, joissa oli muun muassa ilotulitteita, akkuja ja etanolia.

Tapahtuma-alueelle oli ennustettu reilusti alle 10 metrin tuulta, mutta aallot olivat tiettävästi nousseet 16-metrisiksi. Yhtiö raportoi niiden aiheuttaneen alukselle voimakkaan rullausliikkeen.

Kontteja päätyy laivoilta mereen myrskyjen seurauksena suhteellisen usein.

Nyt kokoluokka oli kuitenkin maailmanennätysluokkaa, ja reilulla marginaalilla. Aiemmin kärkipaikoilla olivat vuonna 2014 Biskajanlahdelle 517 konttia tiputtanut Svendborg Maersk ja vuonna 2019 Pohjanmereen 342 konttia hukannut MSC Zoe.

Muissa kuin sään aiheuttamissa menetyksissä piikkipaikoilla ovat MOL Comfort, joka tuotti vuonna 2013 uppoamisen johdosta mereen 4 293 konttia, ja M/V Rena, joka hukkasi karilleajon seurauksena vuonna 2011 noin 900 konttia.

Maailman meriliikenneneuvoston WSC:n vuonna 2020 laatiman katsauksen mukaan viimeisten 12 vuoden aikana merellä on menetetty keskimäärin 1 382 konttia vuodessa. Kokonaisuudessaan WSC:n laskelmien mukaan vuonna 2019 vesitse rahdattiin onnistuneesti 226 miljoonaa lastattua konttia, joihin pakatun rahdin arvoksi se laski 4 biljoonaa dollaria.

Maailman kenties kuuluisin konttionnettomuus tapahtui vuonna 1992, kun Kiinasta Yhdysvaltoihin matkalla ollut rahtilaiva päästi myrskyssä mereen kontteja, joista levisi valtamereen 28 800 muovista keltaista kylpyankkaa.

Ankat uiskentelivat läpi luoteisväylän Tyyneltä valtamereltä Atlantille ja siellä aina Alaskaan ja koko Yhdysvaltojen rannikolle.

 

Kontit muodostavat merellä kelluessaan vaarallisen ansan muille laivoille ja veneille.

Esimerkiksi kilpapurjehtija Mikaela von Koskull on kertonut, että pimeydessä purjehtiessa valaan tunnistaa yleensä sitä ympäröivästä hajusta, mutta kontteja ei mistään.

Terävään teräskonttiin ajaminen esimerkiksi Atlantilla ajaminen yleensä upottaa veneen.

Eteläisellä jäämerellä on parhaillaan käynnissä Vendée Globe -maailmanympäripurjehduskilpailu. Useat kärjessä etenevät kilpailijat ovat joutuneet lopettamaan etenemisensä ja hakeutumaan satamaan, kun veneisiin on tullut vaurioita. Mahdollisiksi syiksi on epäilty juuri merissä liki loputtomiin kelluvia kontteja.

”Minulle kontit ovat todellinen ongelma. Konteista ei ole lainsäädäntöä. Niiden ei pitäisi olla meressä, mutta ei ole olemassa sääntelyä, joka estäisi niitä olemasta siellä. En todellakaan pidä niistä”, kertoo kilpailun sivuilla vuoden 2004 voittaja Vincent Riou.

 

One Apus on rakennettu vuonna 2019 ja se kykenee kuljettamaan peruskontteja (TEU) 14 000 kappaletta. Maailman suurin konttialus Jacques Saadé kantaa 23 000 konttia.

Apus kuuluu ONE Linen laivastoon; Ocean Network Express perustettiin vuonna 2017, kun Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines ja Nippon Yusen Kabushiki Kaisha yhdistyivät.

Laivan rekisteröity omistaja on japanilainen Chidori Ship Holding LLC.