Tunnetut muotibrändit löysivät koronamaskeista bisnesmahdollisuuden

Halvat maskit eivät kelpaa kaikille kuluttajille. Maailmalla yleistyneet maskipakot ovat luoneet uusia bisnesmahdollisuuksia.

kasvomaskit
Teksti
Mika Horelli
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Samaan aikaan kun Suomessa vielä kinastellaan kasvomaskien tarpeellisuudesta ja käytön kustannuksista, yhä useammassa maassa maskit ovat jo julkisilla paikoilla pakollisia.

Poliittiset päätökset eri puolilla maailmaa ovat toistaiseksi taanneet kasvavan kysynnän kasvomaskeille. Muun muassa Saksassa kilpailu kertakäyttömaskien markkinoista on ylikuumentunut niin, että hurjimmissa tarjouksissa niitä myydään jopa 6,5 sentin kappalehintaan. Kertakäyttöisten kasvomaskien markkinoiden arvioidaan saavuttavan globaalisti tänä vuonna noin 27 miljardin euron markkinat.

Kaikille halvat kertakäyttöiset maskit eivät kelpaa ja maskien pakollisen käytön yleistyminen on tuonut mukanaan myös uusia bisnesmahdollisuuksia. Maailman muotiteollisuus onkin alkanut tuoda markkinoille omia brändimaskejaan.

Omilla tuotteillaan markkinoille ovat tulleet muun muassa Gap, Old Navy, Off-White, Banana Republic sekä huippumerkeistä Cucci, Hermes ja Fendi. Yksin Yhdysvalloissa Gap on jo tähän mennessä myynyt brändimaskejaan yli kymmenen miljoonaa kappaletta.

Bränditalojen maskien hintahaitari on erittäin laaja ja kalleimmat niistä maksavat satoja euroja kappale. Muun muassa Off-White-brändin maskeja myydään netin kautta jopa 250 dollarin eli noin 210 euron kappalehintaan.