Mayn hallitus brexit-ongelmiaan valittavalle Britannian liike-elämälle: Oma vika!

Brittiministerin mukaan Airbusin johdon oli täysin sopimatonta tuoda julkisuuteen epäilyksiään brexit-prosessin suhteen.
Ulkomaat 19.9.2018 07:30

Theresa Mayn hallitus kokoontui Koillis-Englannin Gatesheadissa 23. heinäkuuta. © Lehtikuva

Jo pitkään on ennakoitu, että jossain vaiheessa Britanniassa alkaa vimmainen brexit-syyllisten etsintä. Miksi ero EU:sta ei olekaan tuomassa maan yrityksille kaikkea sitä hyvää, mitä luvattiin ennen kansanäänestystä?

Keskustelu on nyt käynnissä.

Iso brittiläinen vähittäiskauppaketju John Lewis Partnership kertoi syyskuun puolivälissä 2018, että yhtiön kahden ensimmäisen vuosineljänneksen tulos laski 99 prosenttia vuoden 2017 vastaavaan lukuun verrattuna.

Tämän jälkeen brexit-neuvotteluista vastaava ministeri Dominic Raab syytti kovin sanoin brittiyrityksiä siitä, että ne ovat sysäämässä omat epäonnistumisensa poliitikkojen ja EU-eron syyksi.

Raabin mukaan liike-elämän on liian helppoa väittää, että niiden omat virheet olisivat vain brexitin aiheuttamia häiriöitä.

Syytökset liike-elämää kohtaan on tulkittu hallituksen epätoivoiseksi yritykseksi löytää äänestäjien silmissä joku muu syntipukki vastaamaan brexit-hankkeen epäonnistumisesta

John Lewisin johdon mukaan yhtiön tuloksen laskun todellisia syitä ovat brexitiin liittyvä epävarmuus ja samasta syystä johtuva punnan kurssin lasku.

Kurssilaskun takia monet brittiläiset tuontiyritykset maksavat nyt punnissa tuontitavarasta parikymmentä prosenttia kalliimpaa tukkuhintaa kuin brexit-kansanäänestyksen aikaan kesällä 2016.

 

Vähittäiskaupan ongelmat eivät ole ainoita, joita Theresa Mayn hallitus on yrittänyt lakaista maton alle.

Uutistoimisto Bloomberg kertoi heinäkuussa 2018 Airbusin saksalaisen pääjohtajan Tom Endersin kovasta kritiikistä brittihallitusta kohtaan. Hänen mukaansa hallituksella ei ole mitään tajua siitä, kuinka brexit voitaisiin toteuttaa ilman, että se vahingoittaa vakavasti Britannian taloutta.

Tämän jälkeen ulkoministeri Jeremy Hunt kiirehti kritisoimaan, että Airbusin johdon on täysin sopimatonta tuoda julkisuuteen epäilyksiään brexit-prosessin suhteen: spekulaatiot haittaavat neuvotteluita.

Airbus on varoittanut, että kovan tai sopimuksettoman brexitin uhatessa sen on pakko siirtää tuotantoaan muihin EU-maihin.

Yhtiö työllistää Britanniassa suoraan 14 000 työntekijää. Lisäksi sillä on maassa noin 4 000 alihankkijaa, joiden palveluksessa on yli 100 000 ihmistä.

Samanlaisen varoituksen on antanut muun muassa BMW, jolla on Britanniassa tehtailla noin 8 000 omaa työntekijää ja tuhansia alihankkijoita. BMW valmistaa Britanniassa muun muassa Mini- ja Rolls Royce -henkilöautoja.

 

Ministereiden on vaikea syyttää Airbusin johtoa osaamattomuudesta, sillä uhkaavan muuton suurin syy on kansainvälisten alihankintaketjujen katkeaminen kovaan tullirajaan.

Lisäksi ilman sopimusta EU:sta irtoava Britannia on lähtemässä myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n alaisuudesta.

Tällöin Britanniassa toimivilta lentokoneiden tai niiden osien valmistajilta katoaisivat tuotantoon vaadittavat turvallisuusluokitukset. Samalla niiden komponenttien käyttäminen tulisi EU:ssa lainvastaiseksi.