Säästöt ohittivat turvallisuuden, valmistaja vähätteli ongelmia – 737 MAX -turmaraportti piirtää karun kuvan Boeingin toiminnasta

737 MAX -kriisi uhkaa jo maailman suurimman ilmailuteollisuusyhtymän olemassaoloa.
Ulkomaat 1.11.2019 11:54
Lentokiellossa olevia Boeing 737 MAX -koneita säilytettiin Seattlessa Yhdysvalloissa 27. kesäkuuta 2019.
Lentokiellossa olevia Boeing 737 MAX -koneita säilytettiin Seattlessa Yhdysvalloissa kesäkuussa 2019. © Stephen Brashear / Getty Images / AFP / LEHTIKUVA

”Kävelisin mieluummin kuin menisin Boeing 737 MAX:in kyytiin.”

”Noilla lentäjillä ei ollut mitään mahdollisuuksia. Matkustajilla ei ollut mitään mahdollisuuksia. He olivat lentävässä ruumisarkussa.”

Muun muassa tällaisin sanakääntein senaattorit Richard Blumenthal ja Jon Tester hiillostivat lentokonevalmistaja Boeingin toimitusjohtajaa Dennis Muilenburgia Yhdysvaltain kongressin julkisessa kuulemisessa tiistaina 29. lokakuuta.

Samanlainen läksytys seurasi päivää myöhemmin kongressin alahuoneessa edustajainhuoneessa.

Kuulemisten taustalla oli kaksi Boeingin 737 MAX -koneelle sattunutta tuhoisaa onnettomuutta, jotka johtivat konetyypin maailmanlaajuiseen lentokieltoon maaliskuussa 2019. Indonesiassa lokakuussa 2018 ja Etiopiassa maaliskuussa 2019 sattuneissa onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.