Säästeliäs miljonääri Azim Premji myy aivovoimaa

Karri Kokko
Ulkomaat 8.5.2007 09:20

azim premji
Intian rikkain mies uskoo ulkoistamiseen, uudistumiseen – ja valtion peruskouluihin. SK tapasi it-miljonäärin, joka ajaa Toyota Corollalla.

Teksti Katri Merikallio, Bangalore, Intia
Kuva Kaushik Ramaswamy
(SK 18/2007)

Hän sai mukaansa listan kirjoista, joistaHarmaahiuksinen, hyvin leikattuun harmaaseen pukuun pukeutunut mies seisoo tasanteella ja kättelee parrakkaita miehiä. Valkokaapuiset vieraat kipuavat Saudi-Arabian vihreillä lipuilla merkittyihin diplomaattiautoihin. Ne lipuvat pois Wipron pääkonttorin pihalta ja Intian rikkain mies jää seisomaan yksin.

Azim Premji näyttää hetken aikaa yksinäiseltä ja omiin ajatuksiinsa uppoutuneelta.

It-alan intialaisen jättiyrityksen Wipron pääkonttori on tyylikäs. Ei lasisen prameileva möhkäle, joita yhä useammin näkee eri puolilla Intiaa, vaan puuta, betonia ja vesialtaita harmonisessa kokonaisuudessa.

Premji palaa sisälle ja kiipeää neljänteen kerrokseen, omaan kerrokseensa. Hissi on huollossa, joten tänään kaikki käyttävät portaita – myös omistaja.

Azim Premji oli 21-vuotias opiskelija, kun hänen isänsä kuoli. Vastuu perheyrityksestä siirtyi nuorelle miehelle, joka ei ollut päivääkään opiskellut yritysjohtamista. kaksi peruspilaria Wiproon: on kehityttävä ja uudistuttava jatkuvasti. Ja tavallinen ihminen pystyy suuriin tekoihin.

”Meillä Wiprossa on iso joukko ihmisiä, joiden tehtävä on vain innovoida. Tuemme luovuutta läpi koko rakenteen, rohkaisemme ihmisiä kokeilemaan, haastamaan ja etsimään aina uutta”, Premji kertoo nyt 40 vuotta myöhemmin

Kun kasviöljy saatiin jälleen virtaamaan, Premji alkoi tuottaa kauneudenhoitotuotteita, saippuoita, valaisimia ja hydrauliikkaa. Seuraavaksi alettiin valmistaa tietokoneita, vaikka kukaan yrityksessä ei tuolloin tiennyt niistä mitään. Kaikkia edellä mainittuja valmistetaan yhä.

Intiaan alkoi virrata ulkomaista teknologiaa, kun maan taloutta ryhdyttiin 1990-luvulla avaamaan. Compaq, Hewlett-Packard ja IBM osoittautuivat ylivoimaisiksi kilpailijoiksi paikalliselle monialayritykselle. Pelastusrenkaaksi keksittiin uusi tuote: intialaisen insinöörin osaaminen. Siitä alkoi Wipron todellinen menestys.

Nyt Wipro on yksi Intian suurimpia informaatioteknologiayrityksiä. Se myy asiakkailleen esimerkiksi ohjelmointiosaamista ja tuotesuunnittelua, asiakas tilaa tuotteen ja Premjin yritys suunnittelee sen valmiiksi. Yhtiön logon alla tekee työtä 75 000 ihmistä eri puolilla maailmaa.

Aiheesta lisää
Wikipedia: Wipro

Keskustelu