Professori nettikampanjasta: Öljyvideo yllätti Legon, Shelliin tuskin vaikutusta

Jaakko Asparan mielestä Greenpeacen kampanja on ollut erikoisen koukun kautta tehokas.
Ulkomaat 17.7.2014 15:00
Kuvakaappaus Greenpeacen kampanjavideolta, jolla Lego-hahmot hukkuvat öljyyn. © Greenpeace

Mitä tapahtuu, kun rakastetun legopalikan kylkeen laitetaan öljy-yhtiö Shellin logo?

Ympäristöjärjestö Greenpeace tekee videon YouTubeen. Siinä legoista tehdyt ihmiset, eläimet ja arktinen maisema katoavat mustan nesteen alle.

Jääkarhu pakenee varmaa kuolemaa jäälohkareen päälle, huipulla on Shellin lippu.

Videossa Greenpeace kehottaa ihmisiä allekirjoittamaan vetoomuksen, jossa Legoa pyydetään purkamaan sopimus Shellin kanssa. Vetoomuksen on allekirjoittanut tähän mennessä noin viisisataatuhatta ihmistä.

 

Shellin ja Greenpeacen kahnausten historia on pitkä. Lego on kuviossa uusi tekijä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara arvelee Legon yllättyneen Greenpeacen tempauksesta. Greenpeacella on tapana hakea linkkejä erilaisiin suuryrityksiin kaukaa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu