Peugeotin Vincent Rambaud: Autoilun trendejä on mahdotonta ennustaa

Ulkomaat 2.6.2010 14:30
Peugeot esitteli SR-1 -konseptiauton automessuilla Sveitsissä maaliskuussa. Kuva Sandro Campardo / AP / Lehtikuva.

Autonvalmistaja Peugeotin johdossa on eletty viime kuukausina tuulisia aikoja; yhtiöllä on ollut kuluneen vuoden aikana kolme eri toimitusjohtajaa.

Nyt kaikki on osoittautumassa vaivan arvoiseksi. Uusin yrittäjä on Vincent Rambaud, 51, joka napattiin nokkamieheksi yhtiön Latinalaisen Amerikan yksikön johtotehtävistä. Maltillisen kuvan itsestään antanut Rambaud esitteli yhtiönsä ajatuksia Michelin Challenge Bibendum -tapahtumassa Rio de Janeirossa.

Rambaudin mukaan keskustelu autoilun vihreistä vaihtoehdoista ja uusista teknologioista on ajautunut liian ehdottomiin ja ahtaisiin näkemyksiin.

”Kukaan ei voi varmuudella sanoa mikä on hallitseva trendi 5-10 vuoden kuluttua. Onko diesel edelleen yhtä vahva vaihtoehto? Entä onko sähköauto lyönyt itsensä läpi? Tulevaisuutta ei ole ollut yhtä vaikea ennustaa koskaan aikaisemmin”, Rambaud totesi.

Bibendum-tapahtumassa Peugeot esitteli kaksi prototyyppiä tulevaisuuden vihreäksi autoksi. Ultrapieni BB1-konseptiauto on tarkoitettu ahtaisiin kaupunkiolosuhteisiin. Täysin sähköllä toimiva auto on vain 2,5 metriä pitkä.

Toisessa, 207 Passion-mallissa on dieselmoottori, joka käyttää polttoaineena B30-biodieseliä. Se on sekoitus tavallista dieselpolttoainetta ja kasviöljyä suhteessa 70-30. Polttoaine on osa yhtiön Biodiesel Brazil -projektia.

Rambaud painotti voimakkaasti, että valmistajien on nyt varauduttava tekemään läheistä yhteistyötä monien eri kumppanien kanssa. Autoteollisuuden on suhtauduttava vakavasti kaikkiin vaihtoehtoihin ja toimintamalleihin. Tulevaisuus on kaikille yhtä epäselvä.

Ranskalaisuudestaan huolimatta Rambaud oli tarkoin harkittu valinta Peugeotin toimitusjohtajaksi. Hänen kokemuksensa on nyt osoittautumassa kultaakin kalliimmaksi, kun teollistuneen maailman katseet toimialasta riippumatta on kohdistettu Brasiliaan.

Peugeot ei suinkaan jättänyt Latinalaista Amerikkaa tuuliajolle, vaan Rambaudin tilalle värvättiin Fiatilta kovan tason osaaja Carlos Gomes, 45. Hän vastaa koko PSA-konsernin (Peugeot ja Citroën) Latinalaisen Amerikan teollisista ja kaupallisista toiminnoista.

Bibendumissa käsiteltiin tänä vuonna poikkeuksellisen laajasti autoiluun ja liikenteeseen liittyviä innovaatioita, jotka voivat auttaa päästöttömien tai vähäpäästöisten autojen kehittämistä. Selkeä konsensus tuntui olevan, että nyt eletään aika lähellä vuotta nolla. Yhteistyölle on luotu periaatteet.

Aiheesta lisää:
Finanssikriisi, päästöt ja uusi tekniikka – autoalan tulevaisuus esillä Brasiliassa(Suomenkuvalehti.fi 31.5.2010)
”Sähköautot eivät riitä ratkaisemaan päästöongelmia” (Suomenkuvalehti.fi 1.6.2010)