Onnettomuuksia, tankojuoppoja, kuollut tv-juontaja – Euroopan maat yrittävät säännellä ”viimeisen kilometrin kulkupeliä”

Brysselin vilkkaimmissa kadunkulmissa viruu pahimmillaan kymmeniä jalkakäytävälle jätettyjä potkulautoja.
Ulkomaat 16.8.2019 11:28
Monet potkulautojen käyttäjät eivät tunne lautoihin sovellettavia sääntöjä, koska he eivät ole ajaneet polkupyörillä vuosikausiin. © Mika Horelli

Sähköpotkulautojen nopea yleistyminen on luonut eurooppalaisille kaupungeille kovia paineita säännellä niiden käyttöä. Ongelmana on toistaiseksi ollut se, että jo määritelmä siitä, onko kysymys lelusta vai todellisesta kulkuvälineestä vaihtelee maittain ja kaupungeittain.

Erityisen näkyväksi ongelmaksi ovat nousseet asemattomat vuokrasähköpotkulaudat, jotka voi ottaa käytöön mistä vain älypuhelinsovelluksen avulla. Laudan voi myös jättää minne vain, josta seuraava käyttäjä löytää sen oman sovelluksensa avulla. Muun muassa Brysselissä tämä on johtanut tilanteeseen, jossa pahimmillaan vilkkaissa kadunkulmissa viruu kymmeniä jalkakäytävälle jätettyjä potkulautoja.

Vaikka alle 20 kilometriä tunnissa kulkeviin sähköpotkulautoihin sovelletaan useimmiten polkupyörien liikennesääntöjä, monet potkulautojen käyttäjät eivät tunne sääntöjä, koska he eivät ole ajaneet polkupyörillä vuosikausiin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu