Olisiko liitoalus tuonut tulivuorituhkan vangit kotiin?

Ulkomaat 26.4.2010 13:15

Liitoalus

Euroopan lentokentille tuhkan takia jääneet matkustajat olisi saatu näppärästi ja nopeasti takaisin Suomeen, jos helsinkiläisen suunnittelijan ja keksijän Juhani Tuunaisen elinikäinen haave olisi ajoissa otettu todesta. Näin ainakin keksijä itse uskoo.

Tuo haave, josta Suomen Kuvalehti kertoi vuonna 2005 (SK 25-26/2005, pdf-tiedosto), on liitoalus. Se on airfoil-tekniikalla liikkuva kantosiipialuksen ja lentokoneen välimuoto, englanniksi Flairboat, lempinimeltään ”Merten Concorde”. Vettä viistäen se voisi matkata 200-400 kilometrin tuntinopeudella satamasta satamaan, kaupungin keskustasta toiseen, mukanaan jopa 800 matkustajaa.

Liitoaluksen isänä pidetään suomalaista insinööriä Toivo Kaariota, joka jo 1935 valmisti ensimmäisen tätä tekniikkaa käyttävän laitteen, jota hän sanoi patosiipialukseksi. Sittemmin erityisesti Neuvostoliitossa on kokeiltu liitoaluksia eli ekranoplaneja, kuten siellä sanottiin (katso video). Niistä tunnetuin – joskin tiukasti salassa pidetty – oli ”Kaspianmeren hirviö” KM, yli satametrinen ja 544 tonnia painanut alus, joka lopulta upposi.

Juhani Tuunainen, 66, on yksin ja yhdessä ulkomaisten suunnittelijoiden kanssa kehitellyt liitoalusideaansa jo 22 vuotta. Hän on yrittänyt saada ymmärtämystä ja rahoitusta alusten sarjatuotannolle mieluimmin Suomessa, mutta riskinottorohkeutta ei ole toistaiseksi löytynyt.

Mies ei kuitenkaan aio luovuttaa, vaikka esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriö ei ole juuri reagoinut useista yhteydenotoista huolimatta. Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, joka Tuunaisen mukaan on ennenkin elämässään osoittanut ennakkoluulottomuutta, on pyytänyt liitoalussuunnitelmat nähtäväkseen, ja keksijän mukaan toivottavasti myös reagoi niihin. Helsingin kaupunki olisi sopiva paikka liitoalusliikenteelle, kun satamia on valmiina keskellä kaupunkia, ja esimerkiksi lauttaliikenteen infrastruktuuri valmiina.

Ellei Helsinkikään innostu, Tuunainen aikoo pyrkiä keksintöineen kansainvälisille markkinoille, lähinnä Yhdysvaltoihin tai Kaukoitään, missä hän on aikoinaan työskennellyt. Siellä on myös luontaista kysyntää, tuhansittain saaria, joissa ei ole lentokenttää.

Lisää liitoaluskokeiluja:
Video 1
Video 2