Madridin lentoturman uhriluku kasvaa yhä: jopa 150 kuollutta?

Jyrki Jantunen
Ulkomaat 20.8.2008 14:53

Espanjassa Madridin lentokentällä sattuneessa onnettomuudessa on kuollut jopa 145 ihmistä, kertovat pelastusviranomaiset. Kone oli lähdössä Barajasin lentokentältä Kanariansaarille, kun se suistui radalta ulos ja syttyi tuleen. Onnettomuuden syytä ei tiedetä.Madrid 200808

Espanjan television välittämää videokuvaa Madridin onnettomuuskoneesta 20. elokuuta 2008.

Espanjassa sattui keskiviikkona yksi maan historian pahimmista lento-onnettomuuksista. Yli sadan ihmisen pelättiin saaneen surmansa matkustajakoneen suistuttua kiitoradalta Madridissa.

Kone oli lähdössä Barajasin lentokentältä Kanariansaarille Las Palmasiin, mutta se ei tuntemattomasta syystä koskaan päässyt ilmaan vaan suistui radalta ulos ja syttyi tuleen. Sen kyydissä oli lentoyhtiön tietojen mukaan 164 matkustajaa ja yhdeksän miehistön jäsentä.

Espanjalaiset tiedotusvälineet puhuivat jopa 151 kuolleesta, mutta tietoa ei vielä illalla vahvistettu. Arviot kuolleiden määrästä vaihtelivat, sillä osa uhreista oli kateissa.

Pelastusoperaation johtajan Herbigio Corralin mukaan vain 28 ihmistä selvisi turmasta hengissä. Heistä kahdeksan on kriittisessä tilassa.

Sanomalehti El Mundonmukaan syöksy oli niin raju, että koko kone katkesi kahteen osaan. Turmakone oli ruotsalaisen lentoyhtiö SAS:n tytäryhtiön Spanairin omistama MD-82. Lennon numero oli JK 5022.

Palon rajuudesta kertoo, että paikalle hälytettiin välittömästi myös helikoptereita auttamaan sammutustöissä. Pelastustyöntekijät kuitenkin pelkäsivät useimpien matkustajien menehtyneen liekkeihin.

Lämpötila oli koneessa niin korkea, että pelastustyöntekijöillä oli suuria vaikeuksia päästä avuntarvitsijoiden luo. Pelastustyöntekijät pelkäsivät useimpien matkustajien kuolleen liekkeihin.

”Hylystä kannetaan palaneita ruumiita. Kone on tuhoutunut täysin”, kertoi eräs pelastajista.

Silminnäkijät kertoivat kuulleensa onnettomuuspaikalla voimakkaan räjähdyksen.

”Näin kuinka kone katkesi kahtia ja kuulin kovan räjähdyksen”, kertoi Manuel Muela El Mundo -lehdelle. Hän oli juuri ajamassa lentokentän ohi turmahetkellä.

Koneen moottorissa
ehkä tulipalo

Suomen ulkoministeriöllä ei ollut vielä illalla tietoa, oliko koneessa suomalaisia. Lentoyhtiöiden edustajat eivät olleet iltaan mennessä antaneet pitäviä tietoja matkustajien kansallisuuksista.

Ruotsin ulkoministeriön mukaan koneessa oli ainakin kaksi Ruotsin kansalaista, joista toinen on sairaalassa.

Uhrien kuitenkin arveltiin olevan enimmäkseen espanjalaisia, koska kyseessä oli maan sisäinen yhteys. Koska lennolle oli vaihtoyhteys aiemmalta Lufthansan lennolta, pelättiin joukossa olevan myös runsaasti saksalaisia.

Onnettomuuden syytä ei vielä alkuillasta tiedetty, mutta silminnäkijät kertoivat havainneensa koneen vasemmanpuoleisessa moottorissa liekkejä juuri ennen onnettomuutta. Liikenne Barajasin kentältä keskeytettiin onnettomuuden takia toistaiseksi, kertoi tv-yhtiö TVE.

Espanjassa on takavuosikymmeninä sattunut useita katastrofaalisia lentoturmia. Vuonna 1983 kuoli 181 ihmistä, kun Avianca-yhtiön jumbo syöksyi maahan laskeutumisen yhteydessä Madridissa. Vuonna 1977 Teneriffalla tapahtui maailman pahin lento-onnettomuus, kun kaksi Boeing 747 -konetta törmäsi toisiinsa. Yli 580 ihmistä sai surmansa.

SAS:n tytäryhtiö Spanair
on kärsinyt talousvaikeuksista

Spanair on Skandinavian lentoyhtiön SAS:n 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. SAS on suunnitellut myyvänsä Spanairin mutta perui aikeensa kesäkuussa, koska ei saanut riittävän hyvää tarjousta.

Spanair julkisti heinäkuussa tiukan säästökuurin, joka muun muassa karsii 900 työpaikkaa ja supistaa lentotarjontaa.

Yhtiö on tuttu suomalaismatkailijoillekin. Spanair on lentänyt suomalaisten matkatoimistojen lomalentoja myös kotimaan kentiltä Kanarian kohteisiin.

Emokonserni SAS sai viime vuonna ikävää julkisuutta, kun kolme yhtiön Dash-konetta joutui lyhyessä ajassa vaaratilanteeseen laskutelineongelmien vuoksi. Yhtiö lopetti lentämisen Dash-koneilla ja sai lentokoneiden valmistajalta yli sadan miljoonan euron korvaukset.

SAS:lle sattui tuhoisa onnettomuus Milanossa syksyllä 2001, kun yhtiön matkustajakone törmäsi pienkoneeseen. Onnettomuudessa kuoli 118 ihmistä, joiden joukossa oli kuusi suomalaista.

Onnettomuusuutisen jälkeen SAS:n osakekurssi laski keskiviikkona Tukholman pörssissä 6,6 prosenttia.

Teksti
STT-Reuters-AFP
STT-TT
SK netin toimitus

Kuva
AP / Lehtikuva

Aiheesta verkossa
El Pais
EL Mundo
ABC.es
RTVE
Aftonbladet
Expressen
CNN
BBC