Lutherin ja Agricolan Wittenberg pyrkii protestanttien Mekaksi

Ulkomaat 24.3.2010 15:31

Rooma, Mekka ja – Wittenberg. Lutherin ja Agricolan tunnetuksi tekemä saksalaiskaupunki havittelee globaalia identiteettiä protestanttien pyhiinvaelluksen keskuksena.

martti lutherWittenberg on se kaupunki Saksassa Berliinin eteläpuolella, jossa Martti Luther naulasi teesinsa vuonna 1517 linnakirkon oveen ja jossa Mikael Agricola oli opiskeljana vuosina 1536-39 ja aloitti Uuden Testamentin suomentamisen. Kyse on siis reformaation eli uskonpuhdistuksen syntymäkaupungista – mikä ei ole kovinkaan tunnettu tosiasia edes Saksassa.

Kaupungin omatkin asukkaat ovat hankkeesta vähän ihmeissään, sillä wittenbergiläisistä vain 15 prosenttia kuuluu johonkin ja 10 prosenttia evankeliseen, protestanttiseen kirkkoon.

Martti Luther on kuitenkin edelleen koko maan merkkimiehiä. Kansallinen liike nosti hänet jalustalle 1800-luvulla yhdistämään eri kuningas- ja ruhtinaskuntiin hajautuneita saksalaisia yhtenä yhteisen kirjakielen isänä. Myös DDR:ssä Agricola sai tunnustusta  varsinkin maallisista ansioistaan.

Napoleonin sotien ja Wienin konferenssin jälkeen Wittenberg joutui siirtämään maineikkaan yliopistonsa, jossa Lutherkin oli toiminut professorina, Hallen haltuun. Kaupungista tuli varuskuntakaupunki, jossa DDR:n aikana pitivät venäläissotilaat majaansa. DDR:n aikana sinne sijoitettiin myös kemian, kuten kumi- ja lannoiteteollisuutta, mutta Saksojen yhdistymisen jälkeen se on jouduttiu ajamaan lähes kokonaan alas.

Wittenberg alkoi kutistua, kuten niin monet muutkin itäisen Saksan, ja varsinkin Sachsen-Anhaltin osavaltion kaupungit. Ne olivat pitkään sormi suussa, kunnes yhdessä Bauhaus-säätiön kanssa käynnistivät kaupunginsuunnittelun hankkeen, jossa itse kunkin tehtäväksi tuli löytää uusi tulevaisuuden kestävä identiteetti.

Ensin Wittenbergissä ajateltiin uudeksi identiteetiksi uskontojen kohtaamispaikkaa. Nyttemmin hankertta on täsmennetty ja päätetty korostaa kaupunkia reformaation kaupunkina, ja uskonpuhdistusta vielä painotetusti myös koulutusliikkeenä.

Uskonpuhdistuksen vauhdittama kansankielten kirjallistaminen edisti protestanttisilla alueilla kansansivistyksen ja koululaitoksen kehitystä. Toisaalta reformaatio tapahtui alueilla – kuten silloisessa Keski-Saksassa ja Preussissa – joilla kansan koulutus- ja sivistystaso oli jo keskimääräistä korkeammalla.

Kaupungin pormestarin Eckhard Naumannin tunnuslausetta ”Rooma, Mekka ja Wittenberg” on pidetty vähän suuruudenhulluna, mutta siihen myös uskotaan vähitellen yhä enemmän.

Kaupungin Luther-, Melanchton- ja Cranach-talot, markkina- ja linnakirkot ja muut kohteet vetävät yhä enemmän väkeä, ja kaupungin hotellikapasiteettia on koko ajan kasvatettu.

Wittenbergiin suuntautuva matkailu on lisääntynyt nimenomaan pyhiinvaelluksen merkeissä. Kaupunkiin tulee yhä enemmän protestanttista väkeä kaikkialta maailmasta tutustumaan kirkkonsa perustajan kotipaikkaan. Täällä kirkon maailmalla ja kotimaissaankin eripuraisia siipiä edustavat ihmiset voivat istua samaan pöytään.

Kaupungissa on myös aloitettu reformaation suuren juhlavuoden 2017 valmistelut. Kesällä vanhan raatihuoneen edustalla seisovat Lutherin ja Melanchtonin patsaat viedään korjattavaksi ja tilalle saadaan modernia taidetta, kun Lutherin yli 500 kääpiöpatsasta valtaavat julkisen tilan.

Tempauksella pyritään kyseenalaistamaan pystien maailmaa ja ironisoimaan täälläkin syntynyttä matkamuistojen rihkamakulttuuria. Matkailija voi saada Wittenbergistä mukaansa kaikenlaisia uskonpuhdistajan kuvalla varustettuja muistoesineitä. Toisaalta Luther-oluet ja viinit muistuttavat, että henkilö oli myös nautiskelija, joka osasi arvostaa maallisia nautintoja taivaan lahjoina.

Teksti Jussi Tuormaa, München
Kuva Lehtikuva