Luottamus maailman suurimpaan lentokoneiden valmistajaan järkkyy pahasti – Boeingin pienetkin ongelmat ovat nyt suuria uutisia

Uutisanalyysi: 737 MAX -koneiden lentokiellon päättymisestä ei ole tietoa. Boeingin laiminlyönnit voivat uhata vielä koko yhtiön tulevaisuutta.
Ulkomaat 4.6.2019 12:22

Tuliterä Boeing 737 MAX 8 -kone koelennolla 8. toukokuuta 2019. © TED S. WARREN / AP / LEHTIKUVA

Lentoyhtiöt joutuvat vaihtamaan yli kolmeen sataan Boeing 737-koneeseen siiven etureunasolakoiden kiskot. Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n antama korjausmääräys koskee 133:a 737NG- ja 179:ää 737 MAX-konetta.

Aikaa remontin tekemiseen viranomainen antoi kymmenen päivää. Kiskojen vaihtaminen kestää noin kaksi työpäivää.

737NG-koneet ovat sen ajan poissa liikenteestä, mutta MAX:eille ei aiheudu ongelemia. Koneet ovat joka tapauksessa lentokiellossa, joka alkoi jo maaliskuun 14. päivänä ja jonka päättymisestä ei ole mitään tietoa.

Myös yhä lentävän 737NG-laivaston käyttöön korjausmääräyksellä on todellisuudessa minimaalinen vaikutus. Tällaisia koneita on käytössä 6 671 kappaletta. Korjausmääräys koskee siis vain alle kahta prosenttia koneista.

Normaaliaikoina näin pieni toimenpide tuskin ylittäisi valtamedian uutiskynnystä. Nyt siitä raportoivat näkyvästi esimerkiksi uutistoimisto Reuters sekä Suomessa Yle ja Helsingin Sanomat.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu