Lentokiellosta ei ilmoittanutkaan ensin viranomainen, vaan presidentti Trump: toiko Boeingin kriisi politiikan lentoturvallisuuteen?

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen näytti ovea riippumattomille asiantuntijoille jo vuonna 2005. Tilalle palkattiin lentokonevalmistajien omaa väkeä.
Ulkomaat 14.3.2019 20:45

Boeing 737 MAX -matkustajakoneita Phoenixin lentokentällä Yhdysvalloissa 13. maaliskuuta 2019. © Ralph Freso / AFP / GETTY IMAGES / LEHTIKUVA

Ovatko kaksi lähes peräkkäistä, Boeing 737 MAX-koneille sattunutta onnettomuutta johtaneet paitsi konetyypin maailmanlaajuiseen lentokieltoon, myös siihen, että lentoturvallisuus on politisoitu?

Näin ainakin arveli Suomen korkein ilmailuviranomainen, Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu ensin Ylen A-studiossa keskiviikkoiltana 13. maaliskuuta ja heti seuraavana aamuna radion Ykkösaamu-ohjelmassa.

”Poliittinen sidonnaisuus turvallisuustyöhön on minusta ilmeinen”, Henttu sanoi A-studiossa.

Torstaina hän oli ulkomailla tavoittamattomissa, joten lausuman taustat jäivät arvailujen varaan.

Henttu on kuitenkin merkittävä lentoturvallisuuspomo laajemmissakin ympyröissä, sillä hän on EU:n yhteisen lentoturvaviranomaisen EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hän on myös entinen Finnairin liikennelentäjä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu