Lentokiellosta ei ilmoittanutkaan ensin viranomainen, vaan presidentti Trump: toiko Boeingin kriisi politiikan lentoturvallisuuteen?
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen näytti ovea riippumattomille asiantuntijoille jo vuonna 2005. Tilalle palkattiin lentokonevalmistajien omaa väkeä.
Ovatko kaksi lähes peräkkäistä, Boeing 737 MAX-koneille sattunutta onnettomuutta johtaneet paitsi konetyypin maailmanlaajuiseen lentokieltoon, myös siihen, että lentoturvallisuus on politisoitu?
Näin ainakin arveli Suomen korkein ilmailuviranomainen, Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu ensin Ylen A-studiossa keskiviikkoiltana 13. maaliskuuta ja heti seuraavana aamuna radion Ykkösaamu-ohjelmassa.
”Poliittinen sidonnaisuus turvallisuustyöhön on minusta ilmeinen”, Henttu sanoi A-studiossa.
Torstaina hän oli ulkomailla tavoittamattomissa, joten lausuman taustat jäivät arvailujen varaan.
Henttu on kuitenkin merkittävä lentoturvallisuuspomo laajemmissakin ympyröissä, sillä hän on EU:n yhteisen lentoturvaviranomaisen EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hän on myös entinen Finnairin liikennelentäjä.