Lentokiellosta ei ilmoittanutkaan ensin viranomainen, vaan presidentti Trump: toiko Boeingin kriisi politiikan lentoturvallisuuteen?

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen näytti ovea riippumattomille asiantuntijoille jo vuonna 2005. Tilalle palkattiin lentokonevalmistajien omaa väkeä.

Boeing
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ovatko kaksi lähes peräkkäistä, Boeing 737 MAX-koneille sattunutta onnettomuutta johtaneet paitsi konetyypin maailmanlaajuiseen lentokieltoon, myös siihen, että lentoturvallisuus on politisoitu?

Näin ainakin arveli Suomen korkein ilmailuviranomainen, Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu ensin Ylen A-studiossa keskiviikkoiltana 13. maaliskuuta ja heti seuraavana aamuna radion Ykkösaamu-ohjelmassa.

”Poliittinen sidonnaisuus turvallisuustyöhön on minusta ilmeinen”, Henttu sanoi A-studiossa.

Torstaina hän oli ulkomailla tavoittamattomissa, joten lausuman taustat jäivät arvailujen varaan.

Henttu on kuitenkin merkittävä lentoturvallisuuspomo laajemmissakin ympyröissä, sillä hän on EU:n yhteisen lentoturvaviranomaisen EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hän on myös entinen Finnairin liikennelentäjä.